اعتیاد، دخانیات و الکل بارداری و تنظیم خانواده تغذیه سالم چاقی و لاغری چربی خون فشار خون قلب و عروق

علت افزایش ناگهانی فشار خون چیست؟

فشار خون نیرویی است که با ورود جريان خون به شریان ها ايجاد می شود. عوامل مختلفی می توانند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شوند. هنگامی که فشار خون به طور مرتب افزایش پیدا کند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد که می تواند منجر به سفت شدن عروق، بیماری قلبی و سکته قلبی شود.

استرس و اضطراب

ممكن است با استرس ناگهانی یا اضطراب شديد می تواند علت افزایش ناگهانی فشار خون بر طبق گزارش انجمن ایدئولوژیک آمریکا، فشار خون 25 درصد افراد در حال بررسی در مطب پزشک يا اورژانس افزايش يافته بود.

این مورد نتیجه ترس و اضطراب مرتبط با وضعیت بود كه  “فشار خون بالا روپوش سفید” نامیده می شود.

مؤسسه ملی سلامت خاطر نشان می کند که استرس باعث رها شدن هورمون هایی می شود که عروق خونی را تنگ می كنند و همين امر موجب افزايش فشار خون می شود. همچنین درد فیزیکی نيز استرس زا است و می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شود.

داروها

دارو های متعددی می توانند علت افزایش ناگهانی فشار خون باشد. برخی از آن ها، مانند قرص های پيشگيری حاملگی، به صورت منظم مصرف می شوند و می توانند منجر به فشار خون بالا در طول زمان شوند.

با این حال، برخی داروهای بدون نسخه که فقط گاهی استفاده می شوند نيز می توانند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شوند.

به عنوان مثال، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند فشار خون را افزایش دهند.  داروهای دیگری نيز می توانند فشار خون را افزایش دهند.  در مورد عوارض داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت كنيد.

مصرف نمک

خوردن غذاها یا نوشیدنی هاي شور می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شود زیرا سدیم باعث می شود که بدن مایع بیشتری نگه دارد.

این افزایش فشار خون به طور معمول زياد طول نمی کشد. تحقیقات در “Science Daily” در نوامبر 2000 نشان داد که یک وعده غذایی سنگین هورمون هايي را در جریان خون آزاد می کند که می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهند.

سیگار کشیدن

با سيگار كشيدن نيكوتين را همراه با دم وارد ريه خود می كنيد كه سريعا روی فشار خون تاثير می گذارد.

نیکوتین باعث تغییر در عملکرد مناسب عروق خونی و التهاب در داخل سیستم گردش خون می شود، که باعث سفت شدن عروق و افزايش فشار خون می شود.

منبع:

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

drhendesi.com

علی جلالی
علی جلالی، محقق و توسعه‌دهنده فضای مجازی و مقالات علمی پژوهشی است. جلالی متولد 12 دی ماه 1372 در شهر گنبدهای فیروزه‌ای، اصفهان می‌باشد.
http://ali-jalali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *