ازدواج
بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه دیگر بیماری‌ها روانشناسی و سلامت روان سلامت جنسی سلامت زنان سلامت کودکان سلامت مردان

آزمایشات پزشکی قبل ازدواج

امروزه از واجبات ازدواج موفق خوب بودن نتایج آزمایشات است.
چندین نوع آزمایش برای ازدواج گرفته میشود که برخی اجباری و و برخی مانند آزمایش ایدز اختیاری هستند. البته بعضی چیزها مانند اعتیاد به سیگار در این آزمایشات مشخص نمیشود!

آزمایشات عمومی
شمارش کامل خون (CBC)، آنالیز کامل ادرار و اسمیرهای خون محیطی برای بررسی سلول های نرمال و غیرنرمال. آزمایش گروه خونی (ABO-RH) برای بررسی زنان RH­– و مشاوره دادن به آن ها درمورد خطرات احتمالی حاملگی.

آزمایشات مربوط به ژنتیک
آزمایش ژنتیک معمولا براساس نژاد و فرهنگ است. بسته به سابقه خانوادگی و اجداد زوجین و اینکه آیا باهم فامیل هستند یا خیر مشاوره ژنتیک در صورت نیاز آزمایش های مختلفی برای بررسی اختلالات ژنتیکی صورت می گیرد. در صورتی که زوجین با هم رابطه فامیلی داشته باشند و یا سابقه بیماری خاصی در خانواده هایشان وجود داشته باشد انجام بررسی ژنتیکی و مشورت با فرد متخصص الزامی است. به دلیل شیوع بالای برخی از بیماری های ژنتیکی در ایران، امروزه مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به امری اجباری تبدیل شده است.
بیماری هایی مانند هموفیلی و تالاسمی ژنتیکی هستند.

آزمایشات عفونی
آزمایش HIV و سایر بیماری های مقاربتی (STDs) مانند هپاتیت B و C، سفلیس، سوزاک و زگیل تناسلی.

بسیاری از بیماری های عفونی قابل درمان و هستند. نکته ای مهم این آزمایشات، آزمایشات مربوط به ژنتیک اند که مشکلات ناشی از آنان معمولا قابل حل نیست و اگر فرزندی دچار نقص ژنتیک باشد هم خود و هم والدینش زندگی چندان جذابی نخواهند داشت. بخاطر همین امروزه این آزمایشات اجباری شده تا علاوه بر ساختن یک زندگی شاد برای خانواده از هزینه های درمان و پرستاری کودکان دارای نقص ژنتیکی کاسته شود.
در صورتی که قصد ازدواج با یکی از عضای فامیل را دارید حتما به مشاور و پزشک مراجعه کنید.

محمد ابراهیمی
محمد ابراهیمی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مشتاق سالم دیدن تمام انسانها و مخصوصا هم‌وطنان پر شور ایرانی. عاشق مطالعه و دنیای دیجیتال و دنبال کننده تکنولوژی هستم. بزرگترین آرزوی من این است که بتونم به یک فرد باارزش برای وطنم تبدیل بشم.

4 پاسخ به “آزمایشات پزشکی قبل ازدواج”

  1. سلام و سپاس از سایت خوبتون
    آیا انجام تمامی این آزمایش ها ضروری است یا خیر؟
    و سوال بعدی اینکه آیا کسی میتواند در انجام این آزمایش ها تقلب کند؟ مثلا بیماری یا مشکبلی دارد و آزمایش ها نمایش ندهد.
    ممنون میشم پاسخ بنده را بدید

    1. سلام. ممنون
      انجام این آزمایش ها برای خواندن خطبه عقد و ثبت رسمی لازم است. در صورتی که آشنا یا عواملی دخیل باشند تقلب یا حتی تعویض جواب آزمایش ممکن است

  2. آزمایش HIV حداقل چند روز بعد از هر اتفاقی خودش را نشان میدهد و میتوان آن را بلافاصله تشخیص داد؟ آیا اگر تشخیص زود باشه میشه درمانش کرد؟

    1. سلام. دوره کمون بیماری ایدز شش ماه تا ده سال میباشد. یعنی از شش ماه تا ده سال بیماری میتواند نهفته و بدون علامت باشد و جواب آزمایش نیز منفی باشد. متاسفانه بیماری ایدز درمان ندارد و فقط میتوان جلوی پیشرفت و انتقال به فرد دیگر را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *