پزشکی داخلی دستگاه گوارش دیگر بیماری‌ها فردی و عمومی گوارش و کبد

آمیبیازیس: اسهال آمیبی

آمیبیازیس یک بیماری عفونی است که ممکن است همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد. عامل آن یک موجود میکروسکوپی از دسته آمیب ها به نام آنتاموبا هیستولیتیکا می‌باشد. ممکن است فرد بیمار باشد ولی علامتی نداشته باشد یا به عبارت دیگر ناقل باشد.

کسانی که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند. همچنین فقر بهداشتی یکی از عوامل زمینه ساز موثر در ابتلا به این بیماری است. کسانی که به مناطق گرمسیری سفر می‌کنند در معرض ابتلا به آمیبیازیس هستند. راه اصلی انتقال آن راه یافتن کیست آنتاموبا به دهان است؛ در مناطقی که دچار فقر بهداشتی یا آداب و رسوم خاص هستند بسیار راحت از طریق مدفوع یا دست آلوده و تماس با دهان منتقل می‌شوند.

علائم آمیبیازیس در برخی افراد به صورت خفیف و به شکل اسهال، درد شکم و گرفتگی عضلات شکم می‌باشد. در بسیاری از بیماران علائم شدیدتر و به صورت اسهال خونی آمیبی دیده می‌شود. همچنین تب و چرک و نفوذ انگل به سایر بخش های بدن در برخی بیماران گزارش شده است.

راه اصلی تشخیص این بیماری آزمایش مدفوع و مشاهده انگل زیر میکروسکوپ است. بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی است. فرد بیمار در صورت مصرف دارو های تجویز شده و رعایت بهداشت فردی بهبود می یابد.

محمد ابراهیمی
محمد ابراهیمی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مشتاق سالم دیدن تمام انسانها و مخصوصا هم‌وطنان پر شور ایرانی. عاشق مطالعه و دنیای دیجیتال و دنبال کننده تکنولوژی هستم. بزرگترین آرزوی من این است که بتونم به یک فرد باارزش برای وطنم تبدیل بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *