پیشنهاد سایت چمونه عفونی مقالات پزشکی

تشابه جالب اثر ویروس کرونا با داروی کاپتوپریل

کرونا آنزیم آنژیوتانسین کانورتاز را غیرفعال میکند.

اثر ویروس مثل مسمومیت با کاپتوپریل است.

ویروس های گروه کرونا مثل آنفلوآنزا نیستند که بصورت نرمال و بیولوژیک، با تغییرات مداوم آنتی‌ژنهای سطحی باعث فرار از خاطره قبلی مواجهه سیستم ایمنی بدن انسان با ویروس بشوند. تا کنون ۳ حمله از گروه کروناویروس ها اتفاق افتاده است: سارس، مرس و حالا کرونای جدید.

جالب این است که هر کدام از این ویروسها، تغییرات داخلی خاصی در ژنوم خود پیدا کرده‌اند که کاملاً مشکوک بوده و یک روند بیولوژیک عادی نیست. ویروس جدید، ژنومی دارد که آنزیم معروف ACEII را از کار می‌اندازد، یعنی علاوه بر آسیبهای ناشی از حمله ویروس به سلولهای بافت تنفسی و درگیری سیستم ایمنی و واکنشهای مربوطه بصورت عادی که رفتار خود ویروس هست، آنزیم ACEII در سلولهای دارای این آنزیم که اغلب در عروق ریه، قلب و کلیه هستند از کار می‌افتد، مثل حالتی که اُوردوز و مسمومیت با مقادیر بسیار بالای داروهایی مثل کاپتوپریل و انالاپریل ایجاد شده باشد. از کار افتادن این آنزیم با توجه به عملکرد آن، باعث عدم تبدیل آنژیوتانسینI به آنژیوتانسینII می‌شود، همچنین چون این آنزیم مسؤول تجزیه برادی‌کینین نیز هست، سطح برادی‌کینین افزایش میابد. این ماده، یک وازودیلاتور قوی و همچنین محرک سیستم تنفسی و محرک حملات سرفه می‌باشد.

پس علاوه بر همه آسیبهای طبیعی ناشی از حمله ویروس به بدن، یک آسیب عجیب و غریب دیگر اتفاق می‌افتد: از کار افتادن آنزیم مبدل آنژیوتانسین. احتمالاً وازودیلاتاسیون ناشی از عدم تولید آنژیوتانسینII و همچنین تجمع برادی‌کینین، عامل افت فشارخون در ارگانهای حیاتی مثل کلیه (بالا رفتن اوره و کراتی‌نین) و درگیری ریه بصورت ادم بینابینی و نهایتاً آلوئولی و همچنین نارسایی قلبی می‌باشد.

از آنجائیکه هیچ آنتی دوت مؤثری در مسمومیت با داروهای مهارکننده ACEII وجود ندارد و فقط از نرمال‌سالین جهت حفظ فشار خون در محدوده طبیعی استفاده میشود، جز اقدامات حمایتی که معمولاً هم مؤثر نیست، راه دیگری برای حفظ جان بیمار وجود ندارد. شاید برای کم کردن آسیب ارگانهای حیاتی مانند ریه و قلب و کلیه، استفاده از داروهای تنگ‌کننده عروق مثل وازوپرسین و دوپامین با دوز بالا و نوراپی‌نفرین بصورت انفوزیون مداوم از زمان تشخیص و آغاز علائم درگیری ریوی و سیستمیک در فرد بیمار مؤثر باشد ولی هنوز تأیید علمی در این مورد وجود ندارد.

اکنون این سؤال مطرح است که چگونه ویروس کرونا (که بلحاظ جثه و اندازه، درشت بوده و انجام آزمایشات و تغییرات بیولوژیک در آن راحت‌تر است) با اینکه بصورت عادی فاقد تغییرات ژنوم و ژنتیکی مداوم می‌باشد، طی دو دهه اخیر چنین رفتارهای غیر عادی از خود نشان داده و ویروس اخیر نیز، بصورت کاملاً غیر طبیعی، دارای تغییراتی شده که یک آنزیم بسیار مهم و حیاتی در بدن را نشانه‌گیری و غیر فعال میکند؟؟!! اين سوال را محققين بايد پاسخ بدهند كه مصرف كردن داروهاى مرتبط با ACE فاكتور خطر هست يا نيست!

مصرف ویتامین D3 با مهار سیستم رنین آنژیوتانسین به اثر حفاظتی داروهای ACEI مثل کاپتوپریل و انالاپریل کمک میکند.

منبع: نتایج تحقیقات Texas Heart Institute امریکا

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *