پیشنهاد سایت چمونه مغز و اعصاب مقالات پزشکی

ریحان و آلزایمر

فنچول، یک ترکیب طبیعي موجود در ريحان است که به نظر مي رسد دارای یک اثر محافظتي در برابر بیماری آلزایمر است.

خلاصه این تحقیق خوشحال کننده هست. ریحان بخورید. ریحان خور هستید؟

اسیدهای چرب کوتاه زنجیر تولید شده در روده، برای سلامت مغز بسیار مهم بوده و به گیرنده های خاصی در سلولهای مغزی متصل شده و مسیرهای بیولوژیک مهمی را در داخل سلول فعال می کنند. تولید این نوع از اسیدهای چرب در سنین بالا کمتر شده و در افراد مبتلا به آلزایمر و نقص عملکرد شناختی بطور شدیدی کاهش داشته و این گیرنده های خاص روی نورونهای مغز ماده مورد نظر بالا را دریافت نمی کنند.

محققین در دانشگاه فلوریدای جنوبی با بررسی ۱۴۴۰۰۰ ماده دنبال ترکیبی گشته اند که بتواند این گیرنده را تحریک کند و به ۱۲ ماده رسیده اند که بهترین آن ترکیبی به نام فنچول بوده که در ریحان یافت می شود. این ترکیب در ایجاد عطر و بوی خاص ریحان نقش دارد.

این ترکیب در این تحقیق روی کرم آزمایشگاهی سی الگانس، موش آزمایشگاهی و سلولهای کشت شده از بافت مغز انسان چک شده و اثرات مثبتی در پیشگیری از مکانیسم‌های دخیل در آلزایمر داشته است، هم میزان تجمع ماده سمی آمیلویید بتا را که در سمیت نورونی نقش دارد در فضای خارج سلولی کم کرده است، و میزان ایجاد سلولهای زامبی را کاهش داده است.

نورونهای زامبی به نورونهای آسیب دیده در حال مرگ تدریجی گفته می شود که پیام استرس و دعوت به مرگ برای سلول های دیگر ارسال می کنند.

هنوز این مطالعه در مرحله پیش بالینی هست و روی بیماران آلزایمر باید بیشتر تست شود تا میزان تاثیر در پیشگیری از بیماری را قطعی تر روشن کند.

هنوز محققین نمی دانند با مصرف طبیعی خود ریحان میزان فنچول به سطح کافی در مغز انسان برای هدف پیشگیری از آلزایمر خواهد رسید و یا نیاز هست از طریق تولید قرص با دوز بالاتری فنچول را وارد بدن کرد.

منبع:

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2021.735933/full

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *