پیشنهاد سایت چمونه مغز و اعصاب مقالات پزشکی

ریشه ژنتیکی اختلالات روانپزشکی

ریشه ژنتیکی مشترک اختلالات روانپزشکی: نتایج یک مطالعه عظیم بین المللی روی بیش از یک میلیون نفر

محققان دانشگاه های MIT و هاروارد با همکاری محققانی از بیش از 600 موسسه تحقیقاتی در سراسر دنیا، در مطالعه بزرگی روی بیش از یک میلیون نفر، که در نشریه معتبر ساینس منتشر شده، همپوشانی های ژنتیکی بین انواع مختلف اختلالات روانپزشکی مانند ADHD، اختلال دوقطبی، اختلال افسردگی عمده، و اسکیزوفرنی یافته اند. آنها همچنین یک همپوشانی بین آنورکسی (بی اشتهایی عصبی) و وسواس (اختلال وسواس فکری عملی) و همین طور بین سندرم تورت و اختلال وسواس پیدا کرده اند. بیماری های روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی اغلب در خانواده هایی با تشابه علائم و البته ژنتیکی قرار می گیرند. در این همکاری بین المللی جدید محققان پیوندهای ژنتیکی بین اینها و دیگر اختلالات مغزی را در مقیاس بسیار بزرگتری از تحقیقات گذشته مورد مطالعه قرار داده اند.

نتایج کار این محققان نشان داده که اختلالات روانپزشکی مولفه های ژنتیکی بسیاری را به اشتراک می گذارند، در حالی که اختلالات عصب شناختی (مانند بیماری های آلزایمر، پارکینسون، و ام اس) تمایز بیشتری با هم دارند.

منبع: Science

https://www.science.org/doi/10.1126/science.aap8757

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *