پیشنهاد سایت چمونه مغز و اعصاب مقالات پزشکی

مغز مه آلود و کرونا

مه مغزی یا Brain Fog یک اصطلاح پزشکی یا علمی نیست. این مورد توسط افراد برای توصیف کاهش تمرکز و غیر مؤثر بودن و شارپ و واضح نبودن تفکر استفاده می شود. همه ما هر از گاهی این احساس را تجربه می کنیم. شاید وقتی مبتلا به بیماری آنفولانزا یا بیماری دیگری هستیم، نمی توانیم خیلی واضح و شارپ مثل شرایط طبیعی قبلی فکر کنیم و به اصطلاح مغز مان مه آلود می شود!

مجله ی معتبر و وزین Nature اخیرا به تحلیل عوارض عصبی COVID-19 تحت عنوان مِهِ مغزی یا Brain Fog پرداخت.

اگرچه شواهدی مبنی بر آلودگی های سلول های عصبی یا نورون ها در COVID-19 وجود ندارد، این بدان معنی نیست که ویروس SARS-CoV-2 سلول های دیگر مغز را آلوده نمی کند، بلکه آستروسیت ها که وظایف حمایتی در مغز دارند از اهداف اصلی این ویروس هستند.

به نظر می رسد که COVID-19 با سه سازوکار به مغز برخی قربانیان خود آسیب جدی می زند:

  • با تغییر جریان خون به مغز
  • آلوده کردن سلول های آستروسیتی
  • تحریک سیستم ایمنی و ایجاد پاسخ های خود ایمن با تولید اتوآنتی بادی های ضد سلول های مغزی

در این خبر با استناد به مقاله SherryH.-Y.Chou که در مجله JAMA چاپ شده است میزان ابتلا به عوارض مغزی در افراد مبتلا به COVID-19 بستری شده در بیمارستان را ۸۰ درصد ذکر می کند.

در ادامه این خبر با استناد به مطالعه Douaud, G. و همکاران اشاره به از دست رفتن بخش هایی از ماده خاکستری در کورتکس مغز می کند.

منبع: ژورنال Nature

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *