پیشنهاد سایت چمونه مغز و اعصاب مقالات پزشکی

نقش انتشار بین نورونی در پیشرفت آلزایمر

آلزایمر نوعی از دمانس یا زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد. علائم در نهایت به قدری شدید می شوند که بیمار در انجام مستقل کارهای روزانه ناتوان می شود.

چگونه آلزایمر در سراسر مغز پخش میشود؟

بیماری آلزایمر به علت تشکیل دو پروتئین غیرطبیعی به نام beta-amyloid و tau ایجاد میشود. به خصوص tau که موجب مرگ نورون ها و نابودی ارتباطات بین آنها میشود.

در بیشتر موارد، سال ها قبل از بروز نشانه های بیماری، tau در مراکز حافظه مغز ظاهر میشود. در طول زمان tau در سراسر مغز ظاهر میشود که این ابتداً موجب از دست دادن حافظه و سپس تغییراتی در تفکر و رفتار میشود که نهایتا فرد استقلال خود را از دست میدهد. مطالعه ما نشان داد که tau از طریق نورون هایی که بهم اتصال دارند منتشر میشود. متوقف کردن این فرایند ممکن است باعث پیشگیری ظهور علائم بیماری شود.

این ایده که انتشار بین نورونی نامیده میشود قبلا در مطالعه موش ها استفاده شده است. اگر tau غیر طبیعی به مغز یک موش سالم تزریق شود به سرعت منتشر میشود و موش علایم جنون را نشان میدهد. در این مطالعه، با استفاده از یک روش ریاضی مغز به 598 ناحیه هم اندازه تقسیم شد و فاکتور هایی مثل تعداد ارتباطات درهر ناحیه و ارتباطات بین نواحی مختلف، بررسی شد و مغز بیماران از طریق دو روشpet و fMRI مورد مطالعه قرار داده شد.

همانطور که در یک اپیدمی آنفلانزا افرادی که دایره روابط اجتماعی بزرگتری دارند بیشتر در معرض آلوده شدن و همچنین انتقال آلودگی به دیگران هستند؛ به طور مشابه، نظریه انتقال درون نورونی پیش بینی میکند که در ناحیه هایی از مغز که به شدت با بقیه نواحی در ارتباط هستند بیشترین مقدار tau تجمع میابد. مطالعات اخیر این پیش بینی را تایید کرد. افزایش میزان tau در آلزایمر سبب کاهش ارتباطات مغز میشود و ارتباطاتی هم که باقی میمانند، به طور فزاینده ای تصادفی هستند.

در نهایت این یافته ها در آلزایمر با یک وضعیت کمیاب تر به نام سندرم استیل-ریچاردسون-اولزوفسکی مقایسه شد. این بیماری نیز به وسیله tau ایجاد میشود ولی به قاعده ی مغز منحصر میماند و مثل آلزایمر تمام مغز را درگیر نمیکند. نتایج نشان داد که در این سندرم، انتقال بین نورونی tau اتفاق نمیفتد. البته این یافته ممکن است به دلیل ساختمان متفاوت tau در این دو بیماری باشد.

منبع:

http://neurosciencenews.com/neurology-alzheimers-spread-8277/

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *