پیشنهاد سایت چمونه روانشناسی فردی و عمومی

پرخوری هیجانی در طول کووید۱۹

پر خوری هیجانی نه تنها کمکی به تسکین هیجان نمی کند بلکه در نهایت باعث احساس پشیمانی، نفرت، اضافه وزن و مشکلات جسمی نیز می شود.

1- از احساساتتان آگاه تر شوید و به خودتان اجازه دهید بدون خوردن غذا، احساساتتان را تجربه کنید: مدام از خودتان بپرسید الان چه احساسی دارم؟ آیا نیازم به خوردن از روی گرسنگی است یا هیجانی که تجربه می کنم؟هیجان را کاملا در بدن خود مشاهده کنید و زمانی را صرف توجه به تمایل و وسوسه ای که به خوردن دارید صرف کنید.

2- ماشه چکان ها را بشناسید: فکر کنید چه زمان هایی شما بیشتر پرخوری می کنید و چه زمان هایی کمتر می خورید؟شاید محرک ها درونی باشند یا بیرونی.مثلا دیدن فیلم یا شلوغ کردن بچه ها می تواند محرک بیرونی باشد که به سراغ غذا و خوراکی بروید. محرک های درونی می توانند زمانی باشند که با همسرتان دعوا کردید یا اضطراب آینده را دارید یا غیره. از خودتان بپرسید چه چیزی مقاومت در برابر وسوسه را سخت می کند؟ چه مواقعی هوس چه غذا هایی را می کنید؟

3- خوراکی هایتان را آگاهانه انتخاب کنید و تا حد امکان از ماشه چکان ها دور بمانید: نوع خوراکی و زمان خوردن آن را خودتان انتخاب کنید. از خودتان بپرسید: آیا بعد از خوردن فلان چیز پشیمان خواهم شد یا اینکه خودم انتخاب کرده ام این خوراکی را در این ساعت بخورم؟ چه چیزی را باید تغییر بدهم تا بتوانم هیجان های ناخوشایند را تحمل کنم و سراغ پر خوری نروم؟

4- هر لحظه از نوع شروع کنید: اگر روز سختی داشتید و سبک خورد و خوراکتان را دوست نداشتید دوباره شروع کنید. هر لحظه می توانید متفاوت زندگی کنید.

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *