گوارش و کبد

کامل ترین علت های تهوع و استفراغ (قسمت دوم)

علل تهوع و استفراغ

در بخش قبل با علل اینتراپریتونئال که باعث تهوع و استفراغ می شدند آشنا شدیم. در ان بخش به بررسی سایر علل تهوع و استفراغ می پردازیم.

علل اکستراپریتونئال:

1) اختلال در لابیرنت گوش داخلی

افرادی هستند که وقتی سوار ماشین می شوند به دنبال آن دچار تهوع و استفراغ می شوند که به این حالت motion sickness می گویند.

2) سکته قلبی(MI) و کاردیومیوپاتی های قلب

علائم حمله قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد.
حمله قلبی می تواند به آرامی شروع شود و تنها باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شود. شدت درد بین افراد متغیر بوده و ممکن است قوی یا خفیف باشد.


شایع‌ترین علامت سکته قلبی احساس درد در قفسه سینه است. زنان معمولا بیشتر دچار مشکلاتی چون تنگی نفس، تهوع، استفراغ و خستگی غیر معمول می شوند.
درد در ناحیه کمر و کتف‌ها، درد شانه و سفت شدن فک را می‌توان از دیگر نشانه‌های حمله قلبی دانست.

درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی و گرفتگی سینه جزو علائم شایع سکته قلبی است. در این حالت معمولاً مرکز قفسه سینه یا سمت چپ قفسه سینه دچار درد و گرفتگی می شود. این ناراحتی معمولاً برای بیش از چند دقیقه طول می کشد یا حالت شدید و خفیف دارد.

3) علل مغزی

تومور های مغزی، آبسه های مغزی، خونریزی مغزی و هیدروسفالی مغز می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند.

اگر بیمار همراه استفراغ علائم عصبی، سردرد و یا اختلالات بینایی داشته باشد باید به علل مغزی شک کرد.

4) استفراغ بعد از عمل جراحی

تهوع و استفراغ بعد از عمل های جراحی شایع بوده و ناشی از انجام عمل جراحی و بیهوشی می باشد . بیمارانی که دچار بیماری حرکت (motion sickness) می شوند پس از عمل جراحی بیشتر گرفتار تهوع و استفراغ می شوند.

5) علل روحی

شامل پرخوری عصبی (بولیمیا) و بی اشتهایی عصبی (آنورکسیا) و افسردگی می باشد.

6) بدخیمی ها

انواع سرطان های می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند خصوصا بدخیمی های دستگاه گوارشی .

علل متابولیک

1) دارو ها

دارو هایی از قبیل آنتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی خصوصا داروی سیس پلاتین، آنتی آریتمی ها مثل دیگوکسین، داروهای ضد بارداری و داروهای افراد دیابتی می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند.

2) حاملگی

خصوصا در سه ماهه اول تهوع و استفراغ در مادران باردار شایع است.

3) اورمی

اختلالات گوارشی از جمله زودرس‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌های سندرم اورمیک هستند. بیماران دچار نارسایی کلیه معمولاً یک طعم فلزی و کاهش اشتها را ذکر می‌کنند. بعداً این بیماران دچار بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، و کاهش وزن شده و آنهایی که دچار اورمی شدید هستند ممکن است زخم‌های دهانی (stomatitis) و التهاب روده (انتریت) را نیز تجربه کنند.

4) کتواسیدوز

کتواسیدوز دیابتی شرایطی بسیار جدی است که برای هر دو نوع دیابت (نوع 1 و نوع 2) می تواند رخ دهد و به واسطه ترکیبی از قند خون بالا و سطوح پایین انسولین شکل می گیرد، که موجب تولید بیش از حد کتون ها توسط بدن می شود. کتون ها می توانند برای اندام های بدن انسان سمی باشند.

از آنجایی که کتون ها اسید هستند، خون با تجمع آنها هرچه بیشتر اسیدی می شود. در صورت تداوم این شرایط ممکن است علائم کتواسیدوز دیابتی مانند معده درد، حالت تهوع، استفراغ، و رایحه ای میوه ای در نفس خود را تجربه کنید. این شرایط می تواند پیشرفت کرده و در نهایت تپش قلب و تنفس را برای شما دشوار سازد، و موجب نارسایی اندامی شود. کتواسیدوز دیابتی شدید یک وضعیت اورژانسی است.

5) اختلالات تیروئید و پاراتیروئید

6) مصرف الکل

فردی که دچار مسمومیت با الکل می‌شود، معمولا مقدار زیادی استفراغ می‌کند. یکی از نکات مهم، جلوگیری از ورود استفراغ به راه‌های هوایی است. برای این منظور باید محتویات استفراغ را تا حد امکان از دهان فرد خارج کرد.

7) آدیسون

یکی از مواردی که شایع است و بیمار با کاهش وزن و استفراغ مراجعه می کند بیماری آدیسون می باشد.

منبع: هاریسون 2015

حنانه قاسمی
حنانه قاسمی متولد ۱۳۷۵ دانشجو پزشکی و علاقمند به دنیای سلامتی. دوست دارد یار این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *