بارداری و تنظیم خانواده پایش سلامت پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت زنان مامایی

آزمایشات سه ماهه دوم در دوران بارداری

در اینجا آزمایشات دوران بارداری که ممکن است در سه ماهه دوم بارداری شما انجام شود ، آورده شده است:
آلفا-fetoproteine ​​سرم مادر (MSAFP) و غربالگری مارکرهای متعدد: یکی یا دیگری به طور معمول در سه ماهه دوم ارائه می شود. این آزمایش یک آزمایش غربالگری ژنتیکی اختیاری است و مانند تمام آزمایش های غربالگری ، با پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی صحبت کنید تا ببینید آیا این برای شما مناسب است یا خیر. آزمایش MSAFP میزان آلفا-fetoprotein ، پروتئین تولید شده توسط جنین را اندازه گیری می کند. سطح غیرطبیعی احتمال سندرم داون یا نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را نشان می دهد که در نتیجه می توان با سونوگرافی یا آمنیوسنتز تأیید کرد.

هنگامی که خون برای آزمایش MSAFP برای بررسی میزان هورمونهای استریول و hCG نیز استفاده می شود ، آزمایش سه گانه نامیده می شود. هنگامی که یک نشانگر به نام مهار کننده A به صفحه اضافه می شود ، به عنوان چهار نشانگر شناخته می شود. آزمایش چهار مارکر میزان آشکارسازی سندرم داون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این آزمایش حدود 75٪ از نقص لوله عصبی و 90٪ -90٪ از موارد سندرم داون (بسته به سن مادر) را نشان می دهد ، اما بسیاری از خانم ها غربالگری مثبت کاذب دارند. حدود 3 تا 5 درصد از زنانی که آزمایش غربالگری را انجام می دهند ، غیر طبیعی است ، اما تنها درصد کمی از آن زنان در واقع فرزندی دارند که دارای مشکل ژنتیکی است.

غربالگری آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT): این آزمایش DNA جنین بدون سلول ممکن است بعد از 10 هفته بارداری انجام شود. این آزمایش از یک نمونه خون برای اندازه گیری مقدار نسبی DNA جنین آزاد در خون مادر استفاده می کند. تصور می شود که این تست می تواند 99٪ از کل حاملگی های سندرم داون را تشخیص دهد. همچنین برخی از ناهنجاریهای کروموزومی دیگر را آزمایش می کند.

سونوگرافی: سونوگرافی معمولاً در هفته 20 ارائه می شود ، اگرچه ممکن است در هر زمان در طول بارداری انجام شود. سونوگرافی ممکن است به دلایل مختلف از جمله تأیید موعد مقرر ، بررسی چندین جنین ، بررسی عوارضی مانند جفت پرویا (جفت کم ارتفاع) یا کندی رشد جنین یا تشخیص ناهنجاری مانند شکاف کام انجام شود. بعضی اوقات ، اگر یافته های مشکوک برای ناهنجاری ژنتیکی دیده می شود ، ممکن است شما به یک متخصص یا آزمایش ژنتیکی بعدی مراجعه کنید. در طی روش ، دستگاهی به سمت شکم منتقل می شود که امواج صوتی را منتقل می کند تا تصویری از رحم و جنین را روی مانیتور رایانه ایجاد کند. سونوگرافی های جدید سه بعدی تصویر واضح تری از کودک شما ارائه می دهند ، اما همه جا در دسترس نیستند و مشخص نیست که آیا آنها در کمک به یک بارداری سالم یا تولد بهتر از تصاویر دو بعدی هستند.

غربالگری گلوکز: به طور معمول در 24 تا 28 هفته انجام می شود ، این یک آزمایش معمول برای دیابت ناشی از بارداری است که می تواند منجر به نوزادان بیش از حد بزرگ ، زایمان های دشوار و مشکلات سلامتی برای شما و کودک شما شود. این آزمایش میزان قند خون شما یک ساعت پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی مخصوص اندازه گیری می شود. اگر اعداد ازمایش زیاد باشد ، آزمایش حساس به تحمل گلوکز را انجام می دهید ، که در آن شما یک محلول گلوکز را با معده خالی می نوشید و به مدت 2-3 ساعت بعد آزمایش خون می دهید.

آمنیوسنتز: این تست اختیاری معمولاً بین 15 تا 18 هفته بارداری برای زنانی انجام می شود که 35 سال و بیشتر دارند ، خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی بالاتر از حد معمول دارند ، یا نتایج آن MSAFP ، چند نشانگر یا آزمایش DNA عاری از سلول بود. این عمل با وارد کردن یک سوزن از طریق شکم در کیسه آمنیوتیک و خارج کردن مایعات حاوی سلولهای جنین انجام می شود. تجزیه و تحلیل می تواند نقص لوله عصبی و اختلالات ژنتیکی را تشخیص دهد. میزان سقط جنین بعد از آمنیوسنتز بسته به تجربه پزشک در انجام عمل متفاوت است و میانگین آن در 15 هفته حدود 0.2٪ تا 0.5٪ است ، اما این آزمایش می تواند 99٪ نقص لوله عصبی و تقریبا 100٪ ناهنجاری های ژنتیکی خاص را تشخیص دهد.

سونوگرافی جنین داپلر: آزمایش سونوگرافی داپلر از امواج صوتی برای ارزیابی خون در جریان خون در رگ خونی استفاده می کند. سونوگرافی جنین داپلر می تواند تشخیص دهد که آیا جریان خون به جفت و جنین طبیعی است یا خیر.

فتوسکوپی: فتوسکوپی به پزشک این امکان را می دهد که جنین را از طریق یک ابزار نازک و انعطاف پذیر به نام جنین سنجی ببیند. فتوسكوپي مي تواند برخي از بيماري ها يا نقص هايي را كه از طريق آزمايشات ديگر مانند آمنيوسنتز ، سونوگرافي يا نمونه برداري از ويروس كوريوني يافت نمي شود ، تشخيص دهد. از آنجا که جنین شناسی خطرات قابل توجهی را برای مادر و جنین به همراه دارد ، این یک روش غیر معمول است که فقط در صورت وجود احتمال بسیار بالاتر از حد طبیعی توصیه می شود که کودک دچار ناهنجاری شود.

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Traci C. Johnson, MD on January 30, 2019

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *