پیشنهاد سایت چمونه سلامت و تندرستی

آیا خواب در مقابله با بیماری ها نقش دارد؟

نقش خواب در مقابله با بیماری ها
در این روزهای کرونایی بیشتر ما بر طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت در قرنطینه های خانگی مانده ایم و با دنبال کردن اخبار معتبر علمی سعی در تقویت سیستم ایمنی و رعایت بهداشت فردی داریم با توجه به تغییر شرایط عادی زندگی در این روزها، ناخواسته شاهد تغییراتی در فعالیت ها، برنامه غذایی و خوابمان هستیم اما باید بدانیم در کنار برنامه غذایی مقوی، ساعات خواب ما هم اثری مستقیم بر سیستم ایمنی بدنمان دارد.
تحقیقات زیادی در زمینه خواب و سیستم ایمنی انجام شده است که همگی نشان می دهد بی خوابی طولانی مدت و تکرار شونده، تاثیری منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن ما دارد. بد خوابی مشکلات روحی و جسمی زیادی را به دنبال دارد. بدن ما به گونه ای تنظیم شده است که روزها بیدار باشد و شب ها بخوابد و اگر این چرخه طبیعی برهم بخورد، موجب ضعف در عملکرد بدن می شود.
طی یک تحقیق گسترده، متخصصین شرایط گلبول های سفید را در دو گروه با خواب طبیعی و بدخوابی (کم خوابی، ساعات خوابی اشتباه) مورد بررسی قرار دادند. هر دو گروه در حالت کنترل و شرایط یکسان قرار داشتند. پس از گذراندن طول تحقیق، یافته ها نشان می داد که تعداد گلبول های سفید خون در هنگام بی خوابی رو به افزایش می رفت یعنی بدن در حالت دفاعی قرار می گرفت.
دانشمندان دریافتند که سیستم ایمنی بدن، کم خوابی را مانند یک تهاجم در نظر می گیرد و رفتاری چون هنگام مواجه شدن با استرس از خود نشان می دهد. تکرار این امر موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و نمی تواند در مقابل بیماری ها واکنش مناسبی از خود نشان دهد و در مقابل خواب مناسب و کافی پشتیبانی برای سیستم ایمنی بدن به حساب می آید.

طبق تحقیقات قبل و تحقیقات جدید در مورد کرونا ویروس ها محققین دریافتند خواب مناسب و کافی می تواند به روند درمان دارویی کمک موثری داشته باشد.
تب نشاندهنده عملکرد سیستم ایمنی بدن است برای مقابله با عفونت ها. در هنگام خواب سیستم ایمنی واکنش های بهتری از خود نشان می دهد و نشاندهنده آن بالاتر رفتن تب در هنگام شب است. اما اگر این فرصت را با کم خوابی، از سیستم ایمنی بگیریم در حقیقت زمان مقابله با ویروس ها و عفونت ها را زیادتر کرده ایم.

رابطه خواب و تولید سیتوکین
پروتئین سیتوکین اثری مستقیم در درمان التهاب ها و عفونت های ناشی از بیماری دارد. جالب است بدانید زمان ساخت این پروتئین در بدن، هنگام خواب است. تحقیقات نشان داده افرادی که از واکسن آنفولانزا استفاده می کنند اما خواب ناکافی (کمتر از 7 تا 8 ساعت در روز) دارند، سیتوکین مورد نیاز را نداشته و عملا واکسن آنفولانزا نمی تواند نقش موثری در کنترل بیماری و پیشگیری از آن داشته باشد.


زیاد خوابیدن
خواب زیاد و طولانی در طول روز به بدن شما آسیب های زیادی را وارد می کند. طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان دریافتند افرادی که خواب های طولانی روزانه دارند دچار کاهش یادگیری، ضعف سیستم ایمنی، افزایش درصد ابتلا به بیماری هایی چون سرطان و بیماری های عفونی می شوند.
جالب است بدانید که شب بیداری های طولانی و زیاد خوابیدن در طول روز می توانند علاوه بر اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، باعث کوچک شدن مغز، اختلال در عملکرد سیستم گوارش، پیری زودرس، ایجاد مشکلات روحی چون استرس و ضعف اعصاب، بیماری های کبدی، فشار خون، یبوست و…. می شود.

طاهره کرمعلی
طاهره کرمعلی هستم، دانشجوی فناوری اطلاعات سلامت. عاشقانه عاشق طبیعت هستم و از طبیعت لذت میبرم. آرزوی من اینه که هیچ بیماری‌ای توی دنیا وجود نداشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *