اختلالات روانی پیشنهاد سایت چمونه روانشناسی

اختلال شخصیت نمایشی(هیستریونیک)

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی مانند آفتاب پرست مدام خودشان را عوض می کنند تا توجه تماشاچی ها و نظر مساعد دیگران را به خود جلب کنند و در این راه علاوه بر ظاهر ، عقاید و باور های خود را نیز تغییر میدهند.افراد نمایشی ، هیجانات خود را مبالغه آمیز نشان میدهند. برای مثال با غریبه هایی که همین الان به او معرفی شده‌اند روبوسی میکنند. یا از اول تا آخر فیلمی به طور غیرقابل کنترلی گریه میکنند .
آن ها معمولا از خود راضی و خودمحور هستند و اگر مورد توجه قرار نگیرند بسیار معذب می شوند. اکثر آنها بیشتر مواقع ، ظاهری آراسته و جلب توجه کننده دارند و همیشه نگران ظاهر خود هستند. علاوه بر این همواره به دنبال تایید و تمجید دیگران هستند و اگر آن را دریافت نکنند عصبانی می‌شوند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی عموما برای برآورده کردن امیال خود ، تکانشی رفتار می کنند. یعنی به سختی می‌توانند ارضای امیال و هوس های آنی خود را به تعویق بیاندازند.
این افراد معمولا رویداد ها را سیاه یا سفید می‌بینند و سایه های خاکستری را مد نظر قرار نمی‌دهند گفتار آنها معمولا مبهم است ، کلی گویی میکنند و جزئیات را ارائه نمی‌دهند و زیاد اغراق میکنند

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یکی از اختلال‌های شخصیت کلاستر B می‌باشد.
شخصیت نمایشی در وضعیت ناپایدار روحی هستند، چرا که خودباوری در آنها متاثر از توجه دیگران می‌باشد.
شخصیت نمایشی بسیار تمایل به جلب توجه دارد تا جایی که برای رسیدن به این مقصود به کارهای نامتعارفی مثل خودکشی دست می زند. اگر نتواند نظر دیگران را به خود جلب کنند، سرخورده و افسرده می شود. به طور خلاصه این افراد معتاد به توجه دیگران هستند.
دیگران نیز در برخورد با شخصیت نمایشی گاه گیج می شوند، چرا که هر چقدر هم به او توجه شان را بدهند باز هم گویی در یک ظرف تو خالی در حال آب ریختن می باشند.
همزمان با اختلال شخصیت هیستریونیک احتمال دیگر اختلالات شخصیت به طور همزمان نیز وجود دارد.

علائم اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک:

۱.در موقعیت‌هایی که مرکز توجه نیست، ناراحت می‌شود و در رنج و مشقت به سر می‌برد.

۲.مشخصه تعاملش با دیگران، رفتار نامتناسب به صورت اغواگری جنسی یا تحریک کنندگی جنسی است.

۳.ابراز احساساتش به سرعت تغییر می‌کند و سطحی می‌باشد.

۴.همواره از ظاهر جسمی خود برای جلب توجه دیگران استفاده می‌کند.

۵.سبک تکلمش به نحوه افراطی مبتنی بر حدس و گمان و فاقد جزئیات است.

۶.خودنما و نمایشی می‌باشد و در ابراز احساسات مبالغه می‌کند.

۷.تلقین پذیر است، یعنی به راحتی تحت تأثیر افراد یا موقعیت‌ها قرار می‌گیرد.

۸.روابط را صمیمی‌تر از آنچه واقعاً هستند، تصور می‌کند.

مثال : شاید در یک میهمانی یا مکان عمومی با فردی مواجه شوید که برای جلب توجه دست به کارهای غیرعادی زده است مثلا لباس های عجیب و غریب پوشیده، آرایش زننده ای دارد یا با صدای کارتونی و فیلمی صحبت می کند… خلاصه سعی دارد به هر شیوه ای دیگران را شیفته خود کند.در برخود با این افراد «صحبتهای پر آب و تاب و جلب توجه کننده» مکررا دیده می‌شود. آنها هر چیزی را مهمتر از آنچه که واقعا هست، جلوه می‌دهند. رفتار بیمار در هر دو جنس «اغواگرانه و نمایشی» است، بخصوص از لحاظ جنسی اهل «لاس زدن و عشوه کردن» هستند، بویژه زنان که ممکن است بصورت اغوا کننده‌ای «لباس بپوشند، رفتار کنند یا خود را آرایش نمایند». این بیماران همچنین ممکن است برای جلب توجه «ژست‌های تهدید» و «خودکشی های نمایشی» یا «بیماری های جلب توجه کننده» را داشته باشند. 

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *