پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان مغز و اعصاب مقالات پزشکی

پتانسیل بالای مایع آمنیوتیک درمقابله با سکته ی مغزی ایسکمیک

برخلاف توجه زیادی که به سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک انسانی شده است، در مورد مشخصه سکرتوم یا مواد ترشحی آن و پتانسیل این سکرتوم در پاتولوژی های مختلف از جمله مشکلات عصبی مانند سکته اطلاعات اندکی در دست است.

در پژوهشی جدید، محققین برای رسیدن به دیدگاه های بیشتر در مورد پتانسیل درمانی سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک و مسیرهای انتقال پیامی که بوسیله سکرتوم این سلول های بنیادی فعال می شوند، آزمایشاتی را انجام داده اند. آن ها به بررسی کسر اگزوزومی موجود در محیط روی این سلول ها و محتوای میکروRNA درون این اگزوزوم ها پرداختند. سکرتوم مشتق از سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک انسانی قادر به فعال کردن مسیرهای بقا و ضد مرگ سلولی بود. آنالیز میکروRNA در اگزوزوم ها پانلی از 16 میکروRNA بیش بیان شده و دخیل در مسیرهای پیام رسانی بقا را نشان داده است که از جمله این مسیرها می توان به پیام رسانی نوروتروفین اشاره کرد که ارتباط قوی با حفاظت عصبی و مرگ نورون ها یا سلول های عصبی دارد.

نتایج بدست آمده نشان می دهد که اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک، دارای اثرات حفاظت کننده عصبی هستند و می توانند میزان بقای نورون ها را افزایش دهند.

منبع: Stem Cells Journals

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *