تحصیلی فردی و عمومی

اعتماد به نفس

به نظر شما اعتماد به نفس چیست؟  

اعتماد به نفس یکی از شرایط روانی است که شخص در آن به‌خاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها به‌طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. به عبارت ساده‌تر اعتقاد داشتن فرد به خودش است. هنگامی که به توانایی های خود در زندگی اعتماد دارید، انرژی بیشتری خواهید داشت و انگیزه شما برای انجام اقدامات لازم و رسیدن به اهدافتان بیشتر خواهد شد. 

اعتماد به نفس تحت تاثیر چندین عامل است:

 اول: چیزی که از زمان تولد همراهتان بوده است. دقت کنید که موروثی یا اکتسابی بودن صفات، همیشه بحث‌برانگیز بوده و اختلاف‌نظرهای بسیاری بر آن هست. اینجا منظورمان این نیست که اعتماد به نفس یک ویژگی ارثی است و برای مثال والدینی که اعتمادبه نفس بالاتری دارند، لزوما بچه‌های با‌اعتماد به نفسی دارند. مقایسه پاسخ‌های دوقلوها می تواند به خوبی ریشه ژنتیکی یا محیطی خصوصیات آن‌ها را آشکار سازد. در همین راستا،پالمین معتقد است این مطالعات ژنتیک را تنها عامل بروز اعتماد به نفس نمی‌داند، اما نشان می‌دهد قسمتی از این خصوصیت به ژن فرد اختصاص دارد که می‌تواند در برابر فشارهای زندگی از خود مقاومت نشان دهد.

 دوم: اینکه تا حالا چطور با شما رفتار شده است که شامل فشار اجتماعی محیط اطرافتان است.

سوم: انتخاب هایی که می کنید، ریسک‌هایی که می‌کنید و اینکه چگونه در مورد مشکلات و موانع فکر کرده و واکنش نشان می دهید.

جالب است بدانید انتخاب های شخصی (مورد سوم) که انجام می‌دهیم نقش مهم‌تری را در بهبود اعتماد به نفس ایفا می‌کنند. بدین ترتیب چند نکته عملی زیر را برای پرورش اعتمادبه‌نفس خود به‌خاطر بسپارید:

  • به هنگام شروع یک کار دشوار، موفقیت خود را تصویر کنید. این می تواند احساس قدرت شما را افزایش دهد.
  • به توانایی خود در پیشرفت اعتقاد داشته باشید. اگر به دنبال تغییر دراز مدت هستید، به روش تفکر خود از توانایی ها و استعدادهایتان توجه کنید. آیا فکر می‌کنید از بدو تولد ثابت بودند یا قابل پرورش و ارتقا هستند؟ این اعتقادات مهم اند چون در هنگام مواجهه با موانع برعملکرد شما تاثیر می‌گذارند. اگر یک ذهنیت ثابت داشته باشید بدین معنی که فکر کنید استعدادهایتان در یک جا ثابت اند، شاید دست از تلاش بردارید . اما اگر ذهنیت رو به رشدی داشته و بدانید که توانایی هایتان بهبود می یابد، یک مانع و شکست را فرصتی  برای یادگیری و رشد قلمداد می‌کنید. معلوم شده که به‌طور متوسط افرادی که ذهنیتی مبنی بر روبه رشد بودن توانایی‌ها دارند، موفق ترند و در هنگام مشکلات عملکرد بهتری دارند.

شکست را تمرین کنید و با آن روبرو شوید. یک وقت‌هایی شکست خواهید خورد… این برای همه پیش می‌آید و اتفاق عجیبی نیست آن را بپذیرید.

مطالعات نشان می‌دهد آن‌هایی که شکست خورده‌اند و باز هم تلاش می‌کنند، آمادگی بیشتری داشته تا در برابر مشکلات و موانع به شیوه ای سازنده عکس العمل نشان دهند. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه روش‌های متفاوت را امتحان کرده و از دیگران راهنمایی گرفته و پشتکار داشته باشند. 

خُب حالا به عنوان یک تمرین، به یک مشکل که مایلید برآن غلبه کنید  بیندیشید. این را درک کنید که قطعا آسان نخواهد بود که قبول کنید که دچار خطا خواهید شد؛ اما وقتی خطایی مرتکب شدید، با خود مهربان باشید، برخیزید و پیش بروید. احتمالا احساس خوبی خواهید داشت وقتی بدانید که نتیجه هر چه که باشد،در نهایت شما دانش و درک بیشتری کسب خواهید کرد و این همان اعتماد به نفس است! 

ریحانه تابش
ریحانه تابش هستم، دارای مدارک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه کاشان. مشاوره تحصیلی، مشاوره تربیتی و غیره. با افتخار آرزو میکنم همیشه و همه‌جا برای همه هم‌میهنان گرانقدرم مفید باشم.

2 پاسخ به “اعتماد به نفس”

  1. سلام خسته نباشین
    من اعتماد به نفسم خوب نیست و بعضی مواقع از بعضی ها خجالت میکشم و نمیتونم او کار رو انجام بدم.چکار کنم که بتونم این ترس رو از بین ببرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *