دیگر بیماری‌ها فشار خون

انواع آزمایشات خون

هماتوکریت
هماتوکریت برابر است با حجم گلبول های قرمز خون تقسیم بر حجم کل خون. این مقدار در کسانی که در ارتفاعات زندگی میکنند بیشتر است. زیرا اکسژن ناکافی باعث ترشح اریتروپویتین از کلیه ها میشود که منجر به افزایش تولید و تعداد گلبول های قرمز میشود. اگر کسی در ارتفاعات نزدیک دریا هماتوکریت بیش از اندازه داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.

گلبول سفید
شمارش گلبول های سفید توسط متخصصان آزمایشگاه در زیر میکروسکوپ انجام میشود و یکی از راههای تشخیص عفونت در بدن است. مثلا اگر تعداد ائوزینوفیل های خون بیش از حد نرمال باشد نشانگر عفونت انگلی در بدن است؛ یا افزایش تعداد گلبول های سفید در مایع مغزی نخاعی نشانگر وجود میکروب در بخش عصبی مرکزی میباشد.

پلاکت
پلاکت ها یکی از اجزای ضروری خون برای انعقاد هستند. در صورتی که تعداد آنان کم باشد خون در محل خون ریزی منعقد نمیشود و منجر به ادامه خونریزی و در نتیجه کم شدن حجم خون در بدن میشود که مشکلات جدی برای بدن در پی دارد. عدد پلاکت در افراد سالم معمولا بیشترین عدد در برگه آزمایش خون است.

آزمایش گروه های خونی
یکی از ساده ترین آزمایشات است که به سرعت انجام میشود و گروه خونی فرد را مشخص میکند. بهترین گروه خونی برای اهدای خون o- و بهترین گروه برای دریافت ab+ میباشد.

قند و چربی خون
در صورت نرمال نبودن باید به پزشک مراجعه کرد. مشکلات مربوط به نامتوازن بودن قند و چربی خون با مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است.

CBC
شامل چندین آزمایش است که اصلی ترین آنها شمردن گلبول های قرمز خون، شمردن افتراقی گلبول های سفید، تعیین هماتوکریت و تعیین میزان هموگلوبین است.

موارد یاد شده اصلی ترین موارد در آزمایش خون است و موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت لزوم با دستور پزشک انجام میشود.

محمد ابراهیمی
محمد ابراهیمی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مشتاق سالم دیدن تمام انسانها و مخصوصا هم‌وطنان پر شور ایرانی. عاشق مطالعه و دنیای دیجیتال و دنبال کننده تکنولوژی هستم. بزرگترین آرزوی من این است که بتونم به یک فرد باارزش برای وطنم تبدیل بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *