داخلی گوارش و کبد

با سنگ کیسه صفرا بیشتر آشنا شوید

علت ایجاد سنگ کیسه صفرا

علت مشخصی برای بروز سنگ کیسه صفرا وجود ندارد، اما اگر کلسترول یا بیلی روبین موجود در صفرا از حدی بالاتر برود باعث ایجاد سنگ صفرا می‌شود. بعضی وقت‌ها هم کامل تخلیه‌ نشدن صفرا و غلیظ‌ شدن آن باعث ایجاد سنگ می‌شود.

علائم بالینی

درد کیسه صفرا معمولا از زیر دنده‌ها شروع می‌شود و گاهی با تهوع همراه است. این علایم معمولا زمانی شروع می‌شود که سنگ به‌طور موقت یکی از مجرا‌های صفراوی را مسدود کرده باشد. این انسداد در بیشتر موارد درد شکمی را به‌دنبال دارد. این درد‌ها در طرف راست شکم تا پهلو‌ها و کتف‌ها ادامه پیدا می‌کند. ماهیت این درد‌ها دایمی است و با اجابت مزاج، خروج گاز یا استفراغ بهتر نمی‌شود. از طرفی، خوردن غذا‌های چرب و اسیدی آن را تشدید می‌کند.

خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا در سنین بالای۴۰‌سال افزایش پیدا می‌کند. وزن مناسب و ثابت و کم‌کردن مصرف غذا‌های چرب به کاهش این خطر کمک می‌کند. در عین حال، مصرف فیبر و چربی‌های خوبی مثل روغن ماهی و روغن زیتون در سالم‌تر ماندن کیسه صفرا موثر است.

عوامل مستعد کننده سنگ صفرا


1) محققان اعتقاد دارند استروژن در تشکیل سنگ کیسه صفرا نقش دارد. این هورمون جنسی زنانه می‌تواند میزان کلسترول را در صفرا بالا ببرد. بارداری هم باعث ساخته‌شدن چیزی به نام لجن کیسه صفرا می‌شود؛ مایعی غلیظ که بدن قادر نیست به راحتی آن را جذب کند.

2) تحقیقات نشان می‌دهد اگر فردی در خانواده شما سنگ کیسه صفرا داشته باشد، احتمال ابتلای شما نیز برای داشتن آن بالا می‌رود. نژاد آمریکایی و آمریکایی – مکزیکی نسبت به دیگر افراد احتمال بیشتری برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا دارد. ساکنان شهری در ایالت آریزونا بالاترین میزان بیماری‌های کیسه صفرا را در جهان دارند. محققان اعتقاد دارند ژن‌های خاصی باعث بالا رفتن میزان کلسترول در صفرا می‌شود.

3) اگر اضافه‌ وزن دارید، ممکن است بدن شما کلسترول بیشتری بسازد و معنی آن این است که احتمال داشتن سنگ کیسه صفرا در شما بالاست. اگر مقدار اضافه‌ وزن شما در قسمت شکم و کمر بیشتر از باسن و ران باشد، احتمال داشتن سنگ کیسه صفرا را در شما بالا می‌برد.

4) قرص‌های جلوگیری از بارداری و هورمون‌های جایگزین درمان هم به دلیل داشتن استروژن احتمال وجود سنگ‌های کیسه صفرا را بالا می‌برد. مصرف دارو‌های مربوط به کاهش کلسترول هم ممکن است باعث افزایش میزان کلسترول در صفرا شود.

5) لبنیات پرچرب، گوشت، غذا‌های سرخ‌شده و نوشیدنی‌های گازدار باعث التهاب و تحریک کیسه صفرا می‌شود.

6) عفونت های انگلی یا باکتریال

7) تزریق خون مکرر به علت افزایش بیلی روبین

8) گرسنگی طولانی مدت به علت عدم انقباض کیسه صفرا

9) در صورتی که به بیماری دیگری مثل سیروز‌های کبدی، دیابت و مشکلات کلیوی مبتلا هستید، عوارض سنگ صفرا در شما تشدید می‌شود؛ به همین دلیل باید سریع برای درمان آن اقدام کنید.

10) همولیز مزمن و برداشتن ترمینال ایلئوم

حنانه قاسمی
حنانه قاسمی متولد ۱۳۷۵ دانشجو پزشکی و علاقمند به دنیای سلامتی. دوست دارد یار این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی...

یک پاسخ به “با سنگ کیسه صفرا بیشتر آشنا شوید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *