پیشنهاد سایت چمونه عفونی مقالات پزشکی

تازه های COVID-19

اعلام جدید CDC در مورد ارتباط بین وزن بالا و ابتلا به بیماری شدید تر کووید-۱۹

چاقی می تواند ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را بیشتر از ۴۶٪، ریسک بستری در بیمارستان را ۱۱۳٪، بستری در ICU را ۷۴٪ و ریسک مرگ و میر را ۴۸٪ افزایش دهد. در تمام موارد نسبت شانس ذکر شده از نظر آماری معنادار است. همچنین احتمالا واکسن در افراد چاق تاثیر کمتری دارد. بر این اساس افراد overweight با شاخص توده ی بدنی یا BMI بین ۲۵ تا ۳۰ احتمالا در ریسک بیشتر و افراد obese با BMI بین ۳۰ تا ۴۰ در ریسک بالاتری برای بیماری شدیدتر قرار دارند. این مرکز قبلا اعلام می کرد که افراد با severe obesity با BMI 40 و بالاتر در ریسک بیشتر قرار دارند.

تاثیر اشعه ی ماورای بنفش بر کاهش رشد کرونا

یک مطالعه از این فرضیه حمایت می کند که اشعه ماورای بنفش می تواند باعث کاهش رشد ویروس کووید-۱۹ شود و با بررسی ارتباط با فصول، این طور نتیجه گرفته است که احتمالا تابستان باعث کاهش موقت ویروس‌ و پاییز و زمستان باعث ریباند و پیک ویروس می شود. البته این مطالعه غیر از شرایط آب و هوایی، مداخلات بهداشتی را بر این پیش بینی ها تاثیر گذار دانسته است.

چند پژوهش مرتبط با کورتیکواسترویید و کووید-۱۹ در مجله جاما:

  • هیدروکورتیزون با دوز کم در بیماران کووید-۱۹ شدید، به صورت قابل توجهی شکست درمان را (مثل مرگ یا حمایت تنفسی دائمی) کم نمی کند هر چند مطالعه زودتر متوقف شده است.
  • استفاده از دگزامتازون وریدی در بیماران کووید-۱۹ با سندروم زجر تنفسی متوسط تا شدید، تعداد روزهای زنده ماندن و بدون استفاده از تهویه مکانیکی را بیشتر می کند.
  • اگر چه شواهد مفیدی در درمان کووید-۱۹ از این مطالعه وجود داشته است اما مطالعه به دلیل اعلام نتایج مطالعه دیگری، زودتر متوقف شده است.
  • تزریق کورتیکواسترویید سیستمیک، در بیماران شدیدا بدحال کووید-۱۹، مرگ و‌میر کلی ۲۸ روزه را کم می‌کند.

کرونا در بارداری‌ و شیردهی

بررسی ویروس کرونای جدید در شیر ۱۸ مادر آلوده به این عفونت در مقاله مجله جاما

همه مادران به غیر از یک نفر علامت دار بوده اند. از این مادران بین ۱ تا ۱۲ نمونه و جمعا ۶۴ نمونه شیر تهیه شده است. تنها در یک نمونه ویروس مشخص شده است. این نمونه در روز شروع علائم گرفته شده است. با این حال، نمونه دو روز قبل از شروع علائم در این خانم، و‌نمونه ی ۱۲ و‌۴۱ روز بعد از تست منفی در این خانم منفی بوده است. همچنین کشت ویروس برای نمونه مثبت هم منفی بوده است و در نتیجه شیر مادر احتمالا منبع عفونت برای نوزادان نیست.

آیا انتقال ویروس کرونای جدید از طریق مادر به جنین و یا در هنگام زایمان اتفاق می افتد؟

مطالعه ای جدید نشان می دهد شواهدی برای چنین راه انتقالی وجود ندارد.

۱۰۱ نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ شدید در یک مطالعه در JAMA Pediatr بررسی شده اند. ۱۴۱ تست در فاصله بین ۰ تا ۲۵ روزگی انجام شد. دو نوزاد تست مثبت داشته اند ولی هیچ کدام علائم نداشته اند. و این با وجود حضور اکثر نوزادان در اتاق با مادر و شیردهی مستقیم بوده است. ۵۵ نوزاد برای دو هفته اول زندگی خود پیگیری شده اند و همه سالم بوده اند. در مقایسه با مادران بدون علامت یا دارای نوع خفیف کرونا، نوزادان مادران با کووید-۱۹ شدید یا بحرانی، تقریبا یک هفته زودتر متولد شده و ریسک فوتوتراپی بیشتری داشته اند.

احتمال ابتلای مجدد به کرونا و حتی مرگ در اثر آن هم وجود دارد!

  • گزارش اولین مرگ ناشی از عفونت مجدد با کروناویروس جدید در هلند در یک خانم ۸۹ ساله
  • گزارش اولین مورد عفونت مجدد کرونا در آمریکا در یک مرد ۲۵ ساله که عفونت مجدد از نوع اول شدید تر هم بوده است.
  • تا به حال ۲۳ مورد عفونت مجدد با کووید-۱۹ گزارش شده است. وضعیت بالینی ۱۷ مورد مشخص است که ۹ مورد از آنها در عفونت مجدد وضعیت بدتری داشته اند.

منابع: CDC ، ژورنال های جاما و لنست

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *