پیشنهاد سایت چمونه تحصیلی روانشناسی

تمرکز هنگام مطالعه

چگونه در درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟

■ زمان مطالعه را کوتاه کنید یا اگر برای مدت زیاد مطالعه می‌کنید حتماً زمان خاصی را برای استراحت در نظر بگیرید. به عبارت دیگر برای مطالعه زمان‌بندی داشته باشید.

■مکان مناسبی را برای مطالعه در نظر بگیرید (با حداقل شرایط ایجاد حواس‌پرتی).

■ برای مطالعه رقابت ایجاد کنید؛ یا با فرد دیگری یا با خودتان! دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند رقیب خوبی برای شما باشد. وقتی رقیب داشته باشید خودتان را مجبور می‌کنید طبق برنامه پیش بروید و عقب نمانید.

■ قبل از خواندن هر بخش از کتاب، سؤالاتی از آن بخش طرح کنید و در مطالعه به دنبال پاسخ بگردید. به عبارت بهتر برای مطالعه‌ی هر بخش از کتاب، هدفی در نظر بگیرید.

■ خودتنظیمی داشته باشید. خودتان ناظر خودتان باشید و هر بار که حواستان پرت شد، به خودتان دستور بدهید که «حواست را جمع کن».

■مطالعه فعال داشته باشید. حاشیه‌نویسی کنید، سؤال بپرسید، یادداشت‌برداری کنید، خلاصه‌نویسی کنید، در متن علامت‌گذاری کنید و مدام در جست‌وجو باشید. لم ندهید و دراز نکشید.

■در حین درس خواندن از انگشت یا مداد و… به عنوان راهنمای متنی که می‌خوانید استفاده کنید.

■ بعد از خواندن هر بخش از کتاب، پرسش و پاسخ داشته باشید؛ یعنی به خودتان درس پس بدهید.

■ برای تخیلات خود، وقت اختصاص دهید؛ مثلاً ساعت خاصی در طول روز در نظر بگیرید و به چیزهایی که فکرتان را مشغول می‌کند بپردازید.

■افکار مزاحم را یادداشت کنید.

■ تمرین کنید. برای ایجاد تمرکز بیش‌تر، بیش‌تر مطالعه کنید.

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *