اختلالات روانی

جمع هراسی (فوبی اجتماعی یا اضطراب اجتماعی)

جمع هراسی، ترسی شدید و مداوم از موقعیت‌هایی است که احتمال خجالت‌زدگی در آن‌ها وجود دارد. این افراد ترس شدیدی از تحقیر شدن یا خجالت کشیدن در موقعیت‌های مختلف اجتماعی دارند. به عبارتی دیگر، افراد مبتلا به فوبی اجتماعی از اینکه مورد توجه دیگران قرار گیرند و دیده شوند می‌ترسند زیرا نگران اند به گونه ای عمل کنند که تحقیرآمیز باشد. افراد مبتلا به این اختلال می‌دانند که ترسشان غیرمنطقی است، با این حال نمیتوانند جلوی آن را بگیرند. باید توجه داشت که افراد مبتلا به این اختلال از داشتن این افکار پریشان و در عذاب اند.

*برخی از موقعیت‌هایی که این‌گونه افراد به طور معمول از آن می‌ترسند:

ترس از صحبت در جمع/ کانون توجه دیگران قرار گرفتن/ خوردن و آشامیدن در مقابل دیگران/ ملاقات با افراد مهم مانند مدیر،کارفرما و…/ آغاز کردن یک گفت‌و‌گو با دیگران/ استفاده از وسایل نقلیه عمومی  و… .

*هنگامی که این افراد در معرض  موقعیت هراس‌آور قرار می‌گیرند دچار علایم زیر می‌شوند:

چهره برافروخته، لرزش بدن، افزایش ضربان قلب، عرق کردن، حالت تهوع و سرگیجه، تیک عصبی، افزایش سرعت تنفس، احساس عدم اعتماد به نفس، میل شدید به ترک آن موقعیت.

چرا افراد مبتلا به فوبی اجتماعی، از این موقعیت‌ها می‌هراسند؟

  • می‌ترسند از نظر دیگران نادان به نظر‌ برسند.
  • نگرانی از اینکه دیگران متوجه علائم اضطراب آنها شوند.
  • ترس از اینکه از نظر اجتماعی بی کفایت به نظر برسند.

هم‌چنین باید توجه کرد این اختلال با خجالتی بودن متفاوت است، زیرا خجالت احساسی گذرا است اما فوبیا اجتماعی ترسی پایدار است که زندگی فرد را مختل می‌کند. ضمن اینکه ترس، اضطراب، یا اجتنابی که افراد مبتلا به فوبی اجتماعی دارند، پیوسته و مکرر است و معمولاً ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

ریحانه تابش
ریحانه تابش هستم، دارای مدارک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه کاشان. مشاوره تحصیلی، مشاوره تربیتی و غیره. با افتخار آرزو میکنم همیشه و همه‌جا برای همه هم‌میهنان گرانقدرم مفید باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *