پوست و زیبایی پوست، مو . زیبایی

جوش صورت شما از کدام نوع است؟

آکنه ولگاریس :(Acne vulgais)

آکنه ولگاریس اصطلاح رایج پزشکی برای جوش‌های صورت است که در میان مردم به اسم جوش غرور جوانی معروف است. آکنه ولگاریس اشاره به وجود جوش‌های سر سیاه و سر سفید و انواع دیگر جوش‌های روی پوست دارد. رایج ترین مکان‌هایی که روی آن‌ها جوش مشاهده می‌شود: صورت، سینه، شانه‌ها و پشت می‌باشد. آکنه (جوش)‌های خفیف بدون دریافت نسخه از پزشک  بهبود می‌یابند. اما در موارد شدید‌تر باید توسط متخصص پوست درمان شود.

ضایعات آکنه به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم می‌شود. اولین ضایعه ایجاد شده در آکنه، ضایعات غیر التهابی است که کومدون نام دارد.

کومدون (Comedones):

کومدو یا ضایعه اولیه جوش، یک فولیکول مو است که با روغن و سلول‌های مرده پوست بسته شده‌است. کومدون می‌تواند سر سیاه یا سر سفید باشد.از دلایل اصلی به وجود آمدن این جوش‌ها زمینه‌ی  ارث و ژنتیک است. لوازم آرایشی نیز ازعوامل اصلی جوش ‌های سر سیاه است.محصولاتی که ممکن است باعث ایجاد کومدون ‌شوند دارای برچسب comedogenic و وسایل آرایشی با برچسب noncomedogenic کمتر احتمال دارد که منافذ را مسدود کرده و ایجاد آکنه کنند.

جوش‌های سر سیاه (Blackheads):

کومدون‌هایی هستند که در سطح پوست باز هستند، آن‌ها پر از چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست هستن. رنگ سیاه به علت بازتاب نامنظم نور ناشی از فولیکول های مو مسدود شده است نه به علت آلودگی. این جوش‌ها اغلب با درمان‌های بدون نسخه قابل بهبود هستن.

جوش‌های سر سفید (whiteheads):

کومدون‌هایی که دهانه‌ی کاملا مسدود دارند و ترشحاتشان به بیرون نشت نمی‌کند، به سر سفید‌ها معروف هستن. این اتفاق زمانی‌ می‌افتد که چربی و سلول‌های پوستی مانع از بازشدن فولیکول مو شوند. مانند جوش‌های سر سیاه بدون نسخه پزشک قابل درمان هستن.

پاپول‌ها ( papules):

پاپول‌ها  کومدون‌هایی هستند که ملتهب می‌شوند و برآمدگی‌های کوچک قرمز یا صورتی روی پوست ایجاد می‌کنند. ممکن است دردناک باشد. فشار دادن یا خارج کردن آن می‌تواند التهاب را بدتر کند و ممکن است منجر به زخم شود.

پوسچول (pustules):

چرکدانه یا پوسچول نوع دیگری از جوش‌های ملتهب هستند. برجستگی‌هایپر از چرک سفید یا زردرنگ، با پایه قرمز رنگ هستند. از برداشتن یا فشردن پوسچول‌ها باید اجتناب کنید. این جوش‌ها می‌توانند باعث ایجاد جای زخم(اسکار) یا لکه‌های تیره روی‌ پوست شود.

ندول‌ها ( nodules):

گِرِهَک یا ندول یک ساختار غیر عادی گرد و تقریبا سفت است. آن‌ها در اعماق پوست گسترش می‌یابند و اغلب دردناک ‌هستن ندول‌ها باید توسط متخصص پوست درمان شود. درمان‌های بدون نسخه ممکن است به اندازه کافی برای‌رفع کردن آن‌ها قدرتمند نباشند، اما دارو‌های تجویزی می‌توانند موثر باشد.

کیست(cyst):

کیست‌ها ضایعات بزرگ و پر از چرک هستند که شبیه دمل‌ها هستند. مانند ندول‌ها، کیست‌ها می‌توانند دردناک باشند و باید توسط متخصص پوست درمان شود.کیست و ندول در واقع شکل جدی تری از آکنه هستن.

اکنه خفیف : اگر کمتر از 20 عدد جوش سرسیاه یا سر سفید، کمتر از 15 برجستگی ملتهب یا کم‌تر از 30 ضایعه به طور کل وجود  داشته باشید، آکنه در دسته خفیف قرار می‌گیرد که با درمان های بدون نسخه قابل بهبود هستن.

آکنه متوسط : اگر بیش از 20 تا 100 جوش سر سیاه یا سر سفید، 15 تا 50 برجستگی التهابی یا 30 تا 125 ضایعه در کل داشته باشند آکنه شما در دسته متوسط قرار می‌گیرد. متخصصین پوست معمولا داروهای تجویز شده را برای‌ آکنه‌های متوسط تا شدید توصیه می‌کنند.امکان دارد چندین هفته درمان طول بکشد و ممکن است آکنه شما قبل از بهتر شدن بدتر شود.

آکنه شدید  نودولوکیستیک (Severe Nodulocystic Acne):

افراد مبتلا به آکنه  گرهی-کیستی (نودولوکیستیک) دارای کسیت و نودول‌های ملتهب هستن. آکنه ممکن است قرمزتیره  یا بنفش شود. اغلب باعث ایجاد جای زخم (اسکار) می‌شوند. درمان سریع توسط متخصص می‌تواند جای‌ زخم را به حداقل برساند. ممکن است پزشک کورتیکو استروئید‌ها را به طور مستقیم به گره‌ها و کیست‌ها تزریق کند تا اندازه و التهاب دردناک آن را کاهش دهد.

آکنه کنگلوباتا (conglobata)):

آکنه کنگلوباتا یکی از شدید ترین اشکال آکنه است. این مورد شامل بسیاری از گره‌های ملتهب است که در زیر چوست به گره‌های دیگر متصل هستند این آکنه‌ها می‌تواند بر گردن ،قفسه سینه ، بازوها و باسن تاثیر بگذارد. اغلب زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌کند. در آقایان بیشتر شایع است و بعضی اوقات با مصرف استروئید‌ها یا تستسترون  ایجاد می‌شود. درمان به موقع توسط متخصص پوست ضروری است.

آکنه مکانیکا (Acne Mechanica):

در اثر گرما، اصطحکاک و فشار بر روی پوست ایجاد می‌شود، غالبا نتیجه پوشیدن وسایل ورزشی مانند کلاه ایمنی یا کلاه بیس‌بال است. گاهی اوقات، «آکنه‌های ناشی از ورزش» نامیده می‌شوند زیرا اغلب در ورزشکاران رخ می‌دهد. اقدامات پیشگیرانه شامل پوشیدن ماده جاذب  زیر تجهیزات ورزشی و دوش گرفتن  بلافاصله پس از فعالیت است.

منبع: https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DA%A9%D9%86%D9%87

سحر حسینی‌نژاد
سحر حسینی‌نژاد هستم، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه نجف آباد. بزرگترین آرزوی من در زندگی سلامتی برای همه هم‌وطنانم و مردم سراسر دنیاست و امیدوارم روزی برسه تمامی انسان ها به خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب دسترسی داشته باشند...به امید آن روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *