پیشنهاد سایت چمونه روانشناسی فردی و عمومی

خشونت خانگی در قرنطینه


متاسفانه شرایط فعلی همه‌گیری باعث افزایش میزان خشونت‌های خانگی شده است. استرس ملی بالا رفته و خیلی از افراد بیکار شده‌اند. کسانی که مرتکب رفتار خشونت آمیز می‌شوند، رفتارهای نادرست‌شان را با سرزنش شرایط موجود و بد رفتاری دیگران توجه می‌کنند و افرادی که زور و قدرت کمتری دارند بیش از دیگران در معرض خطر قرار گرفته‌اند.


•مصداق خشونت‌های خانگی کدام‌اند؟
خشونت‌های خانگی ممکن است فیزیکی یا روانشناختی باشد و در هر سن و جنس و نژادی رخ دهد. رفتارهایی مثل ایجاد رعب و وحشت، آسیب جسمی یا کنترل کردن شریک زندگی مصداق‌هایی از خشونت‌های خانگی هستند. نکته مهم در خشونت‌های خانگی نابرابری قدرت است؛ یکی از همسران سعی می کند با زور دیگری را که قدرت کمتری دارد کنترل کند. همچنین توهین، تهدید، سوء استفاده‌های عاطفی و اجبارهای جنسی خشونت خانگی تلقی می شوند. برخی عاملان خشونت حتی ممکن است از کودکان ، حیوانات خانگی یا سایر اعضای خانواده به عنوان اهرم فشار استفاده کنند تا قربانی را وادار به انجام رفتار خاصی کنند.


•چه کار باید کرد؟
▪اگر قربانی هستید:
1- فقط به امنیت خودتان فکر کنید: به غریزه و شهود‌تان اعتماد کنید! نشانه‌ها را بی‌اهمیت نشمارید و تحمل نکنید.
2- برنامه بریزید: اسناد و مدارک مهم ( شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، پاسپورت و غیره) پول نقد، کلید های یدکی را جایی آماده بگذارید و در صورت امکان آنها را به فردی مورد اعتماد بدهید. همچنین با کودکان و یا سایر اعضای خانواده یک کلمه رمزی داشته باشید که خطر را به یک دیگر اطلاع دهید. شماره ها و نحوه شماره گیری را به فرزندانتان یاد دهید. از قبل بدانید که در صورت فرار کجا قرار است بروید؟ بهتر است جایی بروید که همسرتان از آنجا خبر ندارد.
▪اگر ناظر هستید:
اگر کبودی مشکوکی روی بدن کودکان می‌بینید، اگر صدای جیغ فریاد می‌شنوید، اگر به خشونت خانگی در همسایگی یا اطراف خود مشکوک هستید پس مسئولیت دارید. این مسئولیت اجتماعی شماست که خشنونت خانگی را اطلاع دهید. با شماره 123 تماس بگیرید و کمک بخواهید.

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *