بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه سلامت جنسی مامایی

خشکی واژن در یائسگی

اکثر خانم ها می دانند که یائسگی اغلب باعث می شود که خانم ها “تابستان خود” را با گرگرفتگی و تعریق شبانه تجربه کنند ، اما یکی دیگر از علائم شایع خشکی واژن است که می تواند به معنای رابطه جنسی دردناک و کمتر لذت بخش باشد.

دیواره های واژن حاوی مقدار زیادی گیرنده استروژن هستند. هنگامی که سطح استروژن در هنگام یائسگی دیواره های واژن کاهش می یابد ، قابل انعطاف ، نرم و محکم می باشد ، با گذشت زمان ، سفت و شکننده می شود. پوست می تواند به اندازه کاغذ بافت نازک شود ، قادر به تحمل دستکاری هایی که با فعالیت جنسی رخ می دهد ، نباشد و با مقاربت می تواند پاره شود و حتی خونریزی کند.

از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز”

هنگامی که رابطه جنسی دردناک می شود ، شروع به جلوگیری از مقاربت می شود. اما بدون ادامه فعالیت جنسی (خودارضایی نیز به حساب می آید) ، واژن حتی کوچکتر و سفت تر می شود و مشکل بدتری را بدتر می کند. شریک زندگی با اختلال نعوظ را اضافه کنید (معمول در مردان مسن) و این غیر معمول نیست که یک زن به من بگوید که در یک سال یا بیشتر رابطه جنسی نداشته باشد ، به من بگوید که آیا می توان کاری کرد که بتواند زندگی جنسی خود را برگرداند. شریک زندگی لذت میبرد خوشبختانه ، جواب تقریباً همیشه “بله!” بسیار جالب است.

درمان غیر هورمونی

اولین قدم برای بیشتر خانمها آزمایش غیر هورمونی است. شما به دو چیز نیاز دارید – یک مرطوب کننده و روان کننده.

مرطوب کننده های واژن

فکر کنید که چگونه از پوست خود مراقبت می کنید – روزانه آن را مرطوب می کنید ، درست است؟ خوب ، واژن یائسگی به همین موارد احتیاج دارد. لازم نیست هر روز باشد ، اما باید منظم و مداوم باشد.

روان کننده های واژن

اما اگر نسبت به آنها حساس باشید از محصولات معطر و طعم دار خودداری کنید. اگر به حفاظت از STD احتیاج دارید ، به روان کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید که کاندوم را تخریب نمی کند.

درمان هورمونی واژینال

استروژن درمانی واژینال

اگر استروژن کم باعث خشکی واژن شود ، پس احتمالاً جای تعجب ندارد که موثرترین درمان خشکی ، اضافه کردن استروژن به مهبل است.

استروژن واژن با ضخیم شدن دیواره های واژن ، بهبود جریان خون به ناحیه واژن و افزایش ترشحات طبیعی واژن کار می کند. در بسیاری از گزینه ها – قرص های استرادیول (واژیفم) ، شیاف واژینال استرادیول (Imvexxy) ، و کرم های واژن استروژن (Estrace و Premarin) و حلقه واژن استرادیول (Estring) وجود دارد. دوزهای استروژن برای حلقه کمترین و بالاترین میزان برای کرم هستند ، اما می توانید دوز را با استفاده از کرم کمتری تنظیم کنید. این امر باعث می شود که در ابتدای درمان ، دوزهای بالاتر وجود داشته باشد ، پس از ترمیم تمامیت واژن و عملکرد جنسی ، دوزهای کمتری برای نگهداری وجود دارد.

ایمنی استروژن های واژن

زنان کلمه “استروژن” را می شنوند و بلافاصله نگران می شوند – با توجه به یافته های ابتکار بهداشت زنان در 2002 که تعویض هورمون با افزایش ناچیز در خطرات سرطان پستان همراه است تعجب آور نیست. با این حال ، قرار گرفتن در معرض استروژن در اثر استفاده از استروژن واژن بسیار کمتر از جایگزینی هورمون است و سطح خون استروژن در محدوده یائسگی باقی می ماند. این مقادیر اندک استروژن همانند تعویض هورمونها خطرات لخته شدن خون را به همراه ندارد و در میزان استفاده از استروژن واژینال تا 5 سال هیچ افزایش در میزان سرطان رحم با استفاده از استروژن واژن وجود ندارد. با وجود این اختلافات ، استروژن های واژن هشدارهای FDA مشابه جایگزینی هورمون سیستمیک را به همراه دارند ، و متخصصان یائسگی از FDA درخواست کرده اند تا بسته استروژن واژن را اصلاح کند.

همه این موارد گفته شد ، ما در مورد خطرات سرطان پستان از استروژن واژینال داده های طولانی مدت نداریم و خانمهایی که در معرض خطر بالای سرطان سینه یا با سابقه سرطان پستان هستند به طور کلی می خواهند از مقادیر اندک استروژن واژینال جلوگیری کنند ، به خصوص اگر آنها برای کاهش خطرات سرطان پستان از مهارکننده های آروماتاز ​​استفاده می کنند. اگر درمان های غیر هورمونی بی اثر باشد ، ممکن است برخی از زنان پرخطر مایل به استفاده از یک دوره کوتاه استروژن برای بازگرداندن یکپارچگی واژن و عملکرد جنسی باشند و به دنبال آن مرطوب کننده های بدون نسخه برای درمان طولانی مدت نگهداری شوند.

کرم استریول چیست؟

استریول استروژن ضعیفی است که برای خشکی واژن مؤثر است ، که اغلب در داروخانه های ترکیبی تهیه می شود ، اما مورد تأیید FDA نیست. اگر از محصولات تأیید شده توسط FDA اجتناب می کنید زیرا نمی خواهید استروژن مصرف کنید ، استریول را نیز از این لیست خارج کنید. این فقط یک استروژن دیگر است.

درمان واژینال DHEA

اینتاروزا یک شیاف واژینال DHEA است. DHEA هورمونی است که توسط غده فوق کلیوی شما ترشح می شود و پس از جذب شدن در بافت واژن ، در تماسها به استروژن تبدیل می شود. این گزینه عالی برای زنانی است که می خواهند از محصولات استروژن به طور کامل اجتناب کنند.

درمان دهان و دندان

اسپاسفین (Osphena) یک SERM خوراکی (انتخاب کننده گیرنده استروژن استروژن) است که مانند استروژن عمل می کند ، رطوبت واژن و یکپارچگی مخاط واژن را بازیابی می کند. اسپسمیفن می تواند رشد لایه رحم را تحریک کند ، اگرچه در زنان یائسه ، این اثر حداقل است. اگرچه کمتر از جایگزینی هورمون است. یکی از عوارض جانبی اوسپمیفن گرگرفتگی است.

دستگاه گشادکننده واژن

اگر مدت طولانی در دوران یائسگی و بی هوشی بوده باشید ، استروژن و روان کننده ها برای بازگرداندن فعالیت جنسی عادی کافی نیستند. در این حالت ، پزشک شما می تواند مجموعه ای از رقیق کننده های واژینال را تجویز کند – میله های پلاستیکی نرم که در اندازه هایی از قطر 3 میلی متر تا 10 میلی متر قرار دارند ، امکان افزایش تدریجی ظرفیت واژن را فراهم می کند.

یک نکته دیگر در مورد شروع دوباره رابطه جنسی. اگر به دلیل خشکی ، از زمان رابطه جنسی تا حدی خوب شده است ، درمان را شروع نکنید و انتظار داشته باشید که همه چیز سریعاً به حالت عادی برگردند. معمولاً 6-8 هفته طول می کشد تا بافت واژن به حالت قبل از یائسگی برگردد.
علائم زیادی در یائسگی وجود دارد که می تواند برای درمان چالش برانگیز باشد ، اما خوشبختانه خشکی واژن معمولاً یکی از آنها نیست. در حال حاضر ما برای این مشکل شایع درمان بی خطر و مؤثر بسیاری داریم. اگر با خشکی واژن دست و پنجه نرم می کنید خجالت نکشید. در مورد “واژن خشک” خود با پزشک مشورت کنید.

منبع:WebMD Blog© 2020 WebMD, LLC. All rights reserved.

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *