تحصیلی شغلی فردی و عمومی

خودمان را بهتر بشناسیم

به طور ساده، شخصیت الگوی نسبتا ثابت از ویژگی‌ها، صفات و رفتار های ماست.

اگر از شما بخواهند خودتان یا یکی از نزدیکانتان را توصیف کنید احتمالا از واژه‌هایی چون معاشرتی بودن، کم حرف بودن، شوخ بودن، متفکر، احساساتی، جدی، عجول و… استفاده می‌کنیم. همه این صفات به نوعی اشاره به جنبه‌هایی از شخصیت افراد دارد. آزمون شخصیت‌شناسی هالند یکی از ابزارهای مفید و کمک‌کننده برای شناخت خود و توامندی‌هایمان است. هالند همچنین یک آزمون رغبت سنج شغلی است که با انجام آن می‌توانید تیپ شخصیتی خود و شغل و حرفه متناسب با آن را شناسایی کنید. هالند معتقد است که مردم بهترین عملکرد خود را در محیط‌های کاری‌ای نشان می‌دهند که با ترجیحات و علاقه‌مندی‌هایشان مطابقت دارد. هماهنگ بودن فرد و محیط کار می‌تواند بهترین شرایط را ایجاد کند. 

اگر یک شخص اجتماعی تمام‌روز را تنها در یک دفتر کار کند دیوانه می‌شود. یا اگر شخصیت هنری داشته باشید، احتمالاً از وجود قواعد سخت‌گیرانه در کارتان متنفر خواهید بود به همین دلیل است که آزمون‌های رغبت سنج شغلی می‌تواند بسیار مفید باشد.

تست هالند با ۶ کد اصلی، مدل شخصیتی شما را مشخص کند و به شما کمک می‌کند که با استفاده از آن شغل های مناسب خود را پیدا کنید. این تست از ۱۸۰ سوال ۳ گزینه ای تشکیل شده شده است.

کدهای اصلی به شرح زیر است:

  • واقع‌گرا: مهارت‌های اجتماعی ضعیف، علاقه به تکالیف عینی و ملموس، صریح، اهل کارهای فنی و مکانیکی، انعطاف ناپذیر، اهل پس‌انداز و حساب و کتاب.

مسیرهای شغلی متناسب با این افراد: مکانیک، نجار، مهندس، آتش‌نشان، خلبان، پلیس، راننده ماشین‌های سنگین و…

  • قراردادی: اهل نظم و برنامه ریزی، ساختارمند، مرتب، دقیق، خودکنترلی بالا، وفادار، مسئولیت پذیر، علاقه‌مند به شغل‌های منظم و بدون چالش (انجام کار جدید و بدون برنامه قبلی را دوست ندارند)

مسیرهای شغلی متناسب با این افراد: کارمندان سازمان‌ها، شغل‌های نظامی، حسابداری، منشی و…

  • تهوری: اهل ریاست، دارای قدرت رهبری و نفوذ بر دیگران، جاه‌طلب، سلطه‌جو، اعتماد به نفس بالا، ریسک‌پذیر، توانایی کلامی بالا، مستقل، نامنظم.

مسیرهای شغلی متناسب با این افراد: مدیریت، تاجر، وکیل، سیاست‌مدار، رئیس بانک، بازرس، قاضی، مدیر فروش و…

  • اجتماعی: حمایت‌کننده، کمک‌کننده، اهل همدلی، اخلاق‌مدار، مهارت‌های انسانی قوی، متمرکز بر حل مشکلات دیگران.

مسیرهای شغلی متناسب با این افراد: مشاور، مددکار، معلم، پرستار، فیزیوتراپ و…

  • هنری: خلاق، بی‌نظم، احساساتی، ایده‌پرداز، آزاد ( دوست ندارند در یک چهارچوب قرار گیرند)

مسیرهای شغلی متناسب با این افراد: رشته‌های هنری، موسیقی، بازیگری

  • جست و جوگر: علاقه به تحقیق و پژوهش، تحلیل‌گر، اهل مطالعه، علاقه‌مند به سوالات چالش برانگیز.

مسیرهای شغلی متناسب با این افراد: کارهای پژوهشی، زمین شناسی، کارهای آزمایشگاهی، زیست‌شناس، شیمیدان، برنامه‌نویس‌ کامپیوتر، ریاضیدان، مهندس برق، داروساز، پزشک و…

هالند، یک 6ضلعی برای انواع تیپ‌های شخصیتی طراحی کرد:

Description: Image result for 6ضلعی هالند

دقت کنید که در این 6ضلعی، رئوس مقابلِ هم، نشان‌دهنده تیپ‌های شخصیتی هستند که دارای ویژگی‌های متضاد هم اند.

برای مثال قراردادی در مقابل هنری/ اجتماعی در مقابل واقع‌گرا و…. .

بدین صورت، افرادی که پس از انجام تست هالند، سه اولویت اولِ آنها در کنار هم باشد (رئوسی که در جوارِ هم قرار دارند) : دارای ثبات شخصیتی بیشتری هستند.

در مقابل، اگر در میان سه اولویت اول فرد، کدهای متعارض(رئوسِ مقابل هم) وجود داشته باشد : این اشخاص دچار تعارضات و سردرگمی‌های بیشتری درعلایق، فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود هستند.

ریحانه تابش
ریحانه تابش هستم، دارای مدارک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه کاشان. مشاوره تحصیلی، مشاوره تربیتی و غیره. با افتخار آرزو میکنم همیشه و همه‌جا برای همه هم‌میهنان گرانقدرم مفید باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *