اطفال پیشنهاد سایت چمونه خون و سرطان زنان و زایمان سلامت کودکان مامایی

خون بندناف نوزاد


پس از تولد ، کودک شما دیگر نیازی به بند ناف یا جفت ندارد. اما خون باقی مانده می تواند برای بیمارانی که به آن احتیاج دارند ، از جمله یکی از اعضای خانواده شما ، یک نجات دهنده باشد. دلیل این است که این خون سرشار از سلولهای بنیادی خون ساز است. مانند پیوند مغز استخوان ، این سلول ها قابل پیوند هستند و به نجات جان بیماران مبتلا به لوسمی یا سایر بیماری های تهدید کننده زندگی کمک می کنند.

آیا در نظر دارید اهدای خون بند ناف نوزادتان به یک بانک دولتی اهدا می شود؟ یا باید آن را برای مصارف خانوادگی خود بانک تهیه کنید؟ در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که ممکن است به شما در تصمیم گیری کمک کند.

آنچه در مورد بانکداری خون بند ناف باید بدانید
اگر به یک بانک خون بند ناف اهداء کنید ، نمی توانید آن را برای خانواده خود رزرو کنید ، بنابراین ممکن است برای استفاده های بعدی شما در دسترس نباشد. هر دو آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و انجمن پزشکی آمریکا (AMA) بانکداری خون بند ناف را از طریق بانکداری خون بند ناف خصوصی توصیه می کنند. این دلیل است:

بانکداری خون بند ناف رایگان است.
 بانکداری خون بند ناف عمومی سلولهای بنیادی را برای هر کسی که به آنها احتیاج دارد در دسترس قرار می دهد.
 اهدای خون بند ناف موجب افزایش تعداد و تنوع واحدهای خون بند ناف در دسترس بیماران می شود. کمک های گسترده توسط اقلیت ها ، مجموعه موجودی از واحدهای خون بند ناف اقلیت در سیستم عمومی را گسترش داده و پیدا کردن مسابقات را برای گروه های زیر آسان می کند:

سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا
 آسیایی ها
 آفریقایی-آمریکایی ها
 اسپانیایی
 جزایر هندی ها و جزایر اقیانوس آرام
 افرادی که چندوجهی هستند
اگر تصمیم دارید خون بند ناف را برای مصارف عمومی اهدا کنید ، باید بدانید که خون برای ناهنجاری های ژنتیکی و بیماری های عفونی آزمایش می شود. در صورت یافتن ، شخصی به شما اطلاع می دهد.

کالج زنان و زایمان و متخصص زنان (ACOG) در مورد بانکداری خون بند ناف هیچ توصیه ای نمی کند. اما همراه با AAP و AMA ، والدین را در مورد بانکداری خون بند ناف خصوصی احتیاط می کند. دلیل این است:

 هزینه های جمع آوری و ذخیره سازی در بانک های خونی خصوصی بالا است.
 سایر روشهای درمانی مؤثر نیز ممکن است ارزانتر باشند.
 احتمال استفاده از خون بند ناف توسط كودك شما توسط خون بسيار كم است.
 پیوند سلولهای بنیادی با استفاده از خون بند ناف خود فرد (به نام پیوند اتولوگ) نمی تواند برای اختلالات ژنتیکی مانند بیماری سلول داسی و تالاسمی مورد استفاده قرار گیرد ، زیرا جهش های ژنتیکی ایجاد این اختلالات در خون بند ناف نوزاد وجود دارد. سایر بیماری هایی که با پیوند سلول های بنیادی مانند لوکمی نیز تحت درمان هستند ، ممکن است در خون بند ناف کودک نیز وجود داشته باشد.

به دلیل این محدودیت ها و بروز غیرمعمول بیماری های قابل درمان با پیوند سلول های بنیادی ، در طی دو دهه اخیر فقط بیش از 400 پیوند خون اتولوگ بند ناف در ایالات متحده انجام شده است. در مقابل ، بیش از 60،000 پیوند خون بند ناف دهنده با خون در سراسر دنیا انجام شده است.

به طور خلاصه ، AAP و AMA توصیه می كنند كه خون بند ناف را به عنوان یك “بیمه بیولوژیك” ذخیره كنند ، زیرا مزایا برای توجیه هزینه ها بسیار دور است.

آیا شرایطی وجود دارد که بانکداری خون بند ناف ممکن است معقول شود؟ برخی والدین تصمیم می گیرند که اگر فرزند خود را نمی شناسند ، خون خود را بانکداری کنند – به عنوان مثال ، اگر والدینی به فرزندخواندگی پذیرفته شد یا کودک با یک اسپرم یا اهدا کننده سلول تخم مخلوط شد.

اگر کودک دارای یک خواهر یا برادر کامل با یک بیماری بدخیم یا ژنتیکی قابل درمان با پیوند خون بند ناف باشد ، AAP بانکداری از بند ناف را توصیه می کند. این شرایط شامل موارد زیر است:

لوسمی
کمبود ایمنی ، مانند نقص ایمنی شدید ترکیبی (SCID)
 لنفوم (هوچکین و غیر هوچکین)
 کم خونی آپلاستیک
کم خونی سلولی
 بیماری کرابه
تالاسمی
سایر بیماریهای نادر

با این وجود ، برادر یا خواهر تنها 25٪ شانس حضور در یک مسابقه ژنتیکی کامل را دارند. بنابراین ، یک خواهر و برادر ممکن است نیاز به مغز استخوان یا پیوند خون بند ناف از یک دهنده دهنده غیر مرتبط داشته باشد.

AMA همچنین پیشنهاد می کند که در صورت وجود سابقه خانوادگی در شرایط بدخیم یا ژنتیکی که ممکن است از سلولهای بنیادی خون بند ناف بهره مند شود ، به بانکداری خون بندناف توجه شود.

چه چیزی در آینده نهفته است
هیچ کس نمی داند از سلولهای بنیادی در آینده چگونه استفاده خواهد شد ، اما محققان امیدوارند که ممکن است از آنها برای درمان بسیاری از شرایط مانند آلزایمر ، دیابت ، نارسایی قلبی ، آسیب نخاعی و سایر شرایط استفاده شود.

این امکان وجود دارد که اکنون سلولهای خونی بند ناف فرزند شما ممکن است روزی در مبارزه با این بیماری ها مفید باشد. در حال حاضر ، این درمانها فقط نظری است. همچنین مشخص نیست که سلولهای بنیادی ناشی از خون بند ناف – برخلاف سلولهای بنیادی از منابع دیگر – در این روشهای درمانی مفید خواهند بود.

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Trina Pagano, MD on September 20, 2018

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *