بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت جنسی سلامت زنان سلامت مردان مامایی

رابطه جنسی در دوران بارداری و بعد از آن

زنان باردار و شرکای آنها غالباً تعجب می کنند که آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است یا خیر. آیا این منجر به سقط جنین خواهد شد؟ آیا این به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند؟ آیا موقعیت های جنسی برای جلوگیری از وجود دارد؟ این اطلاعاتی است که شما به دنبال آن هستید.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟

اگر بارداری عادی داشته باشید ، رابطه جنسی طبیعی در بارداری است. حرکت و مقاربت باعث آسیب به کودک نمی شود ، که از شکم شما و دیواره های عضلانی رحم محافظت می شود. کودک شما نیز تحت تأثیر مایعات کیسه آمنیوتیک قرار دارد.

انقباضات ارگاسم با انقباضات زایمان یکسان نیست. هنوز هم به عنوان یک احتیاط ایمنی عمومی ، برخی پزشکان توصیه می کنند در هفته های آخر بارداری از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنند ، با این عقیده که هورمون های منی به نام پروستاگلاندین ها می توانند انقباضات را تحریک کنند. یک استثنا ممکن است برای زنانی که به تأخیر انداخته شده و می خواهند کار را القا کنند ، باشد. برخی از پزشکان معتقدند که پروستاگلاندین های موجود در مایع منی باعث ایجاد زایمان در حاملگی کامل یا گذشته از زمان گذشته می شوند ، زیرا ژل مورد استفاده برای “رسیدن” دهانه رحم و القاء زایمان نیز حاوی پروستاگلاندین ها است. اما پزشکان دیگر بر این باورند که این ارتباط مایع منی / کارگری فقط نظری است و برقراری رابطه جنسی باعث زایمان نمی شود.

وقتی در دوران بارداری نباید رابطه جنسی برقرار کنید

پزشک ممکن است در صورت داشتن هر یک از انواع زیر بارداری پرخطر به شما توصیه کند که رابطه جنسی نداشته باشید:

شما در معرض خطر سقط جنین یا سابقه سقط جنین گذشته هستید
شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید (انقباضات قبل از 37 هفته بارداری)
بدون علت مشخص خونریزی ، ترشحات یا گرفتگی واژن دارید
کیسه آمنیوتیک شما در حال نشت مایعات است یا غشای پارگی دارد
گردن رحم شما خیلی زود در دوران بارداری باز شده است
جفت شما در رحم خیلی کم است (جفت پلاسنتا)
شما در انتظار دوقلوها ، سه قلو یا سایر “چند برابر” ها هستید
به خاطر داشته باشید ، اگر پزشکتان گفت “بدون رابطه جنسی” ، ممکن است شامل هر چیزی باشد که منجر به ارگاسم یا برانگیختگی جنسی شود ، نه فقط مقاربت.

رابطه جنسی بارداری

تجربیات هر زن در دوران بارداری متفاوت است – از جمله احساس او در مورد رابطه جنسی.

برای برخی ، میل در دوران بارداری محو می شود. زنان دیگر احساس عمیق تری نسبت به رابطه جنسی دارند و هنگام بارداری برانگیخته می شوند.

در دوران بارداری ، طبیعی است که میل جنسی با تغییر بدن بدنبال آمدن و رفتن باشد. ممکن است با بزرگ شدن شکم خودآگاهی کنید. یا ممکن است شما با سینه های بزرگتر و کامل تر احساس سکس کنید.

به شریک زندگی خود بگویید که چه احساسی دارید و چه اثری دارد. شاید لازم باشد با موقعیت ها بازی کنید ، به خصوص در دوران بارداری ، یکی از این موارد را پیدا کنید که هم راحت و هم تحریک کننده باشد.

بعد از ماه چهارم بارداری از دراز کشیدن روی پشت خود در “موقعیت مبلغین” برای رابطه جنسی خودداری کنید. به این ترتیب ، می توانید از وزن کودک در حال رشد که مهار کننده عروق اصلی خون است جلوگیری شود.

راه دیگر برای راحت تر رابطه جنسی این است که سعی کنید در کنار هم دراز بکشید. یا ممکن است سعی کنید خود را به صورت قائم قرار دهید یا در بالا بنشینید.

مثل همیشه ، اگر در مورد تاریخ جنسی شریک زندگی خود کاملاً مطمئن نیستید ، از کاندوم استفاده کنید. بارداری از عفونتهای مقاربتی – مانند HIV ، تبخال ، زگیل تناسلی یا کلامیدیا محافظت نمی کند – و این عفونت ها می توانند بر کودک شما تأثیر بگذارند.

رابطه جنسی بعد از بارداری

شش هفته اول پس از زایمان ، دوره پس از زایمان نامیده می شود. رابطه جنسی در این مدت ممکن است آخرین چیز در ذهن شما باشد. دلایل تمایل شما به رابطه جنسی کاهش می یابد:

التیام بخشی از اپیزوتومی (برش در حین زایمان واژینال)
بهبودی از برش های شکمی بعد از زایمان سزارین
خونریزی طبیعی پس از زایمان ، چهار تا شش هفته پس از تولد معمول است.

خستگی بعد از بارداری و روند زایمان
تقاضا برای نوزادتان (در صورت داشتن دوقلو یا سه قلو) افزایش یابد
تغییر سطح هورمون
 سینه های درد از شیر دادن
مسائل عاطفی ، مانند بلوز پس از زایمان ، اضطراب نسبت به والدین یا مسائل مربوط به رابطه با پدر
مقاربت معمولاً بعد از بهبودی هر بریدگی بی خطر است و احساس می کنید که بافتهای ظریف واژن شما بهبود یافته است. این بهبودی معمولاً چند هفته طول می کشد. می توانید از پزشک خود بپرسید که او چه توصیه ای می کند. اکثر پزشکان حداقل 6 هفته پس از زایمان قبل از مقاربت صبر کنید. به همان اندازه مهم احساس احساسات آمادگی ، جسمی راحت و آرامش است.

برای شما و شریک زندگی خود ، صبر یک فضیلت است. با توجه به واقعیت ها و فشارهای والدین زودرس ، بازگشت زندگی جنسی عادی زوج می تواند تا یک سال طول بکشد تا در شکوفایی کامل برگردد.

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Traci C. Johnson, MD on February 15, 2019

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *