بارداری و تنظیم خانواده پایش سلامت پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت زنان سلامت کودکان مامایی

سه ماهه سوم بارداری(Third Trimester of Pregnancy)

اکنون که به سه ماهه سوم رسیده اید ، فقط چند هفته دیگر زمان دارید ، اما این بخش از بارداری شما می تواند چالش برانگیزترین باشد.

در این مقاله خواهید آموخت که در سه ماهه سوم بارداری چه انتظاری دارید. خواهید فهمید که کدام علائم طبیعی است ، و کدام یک ممکن است تماس با پزشک را ضمانت کنند.

تغییرات در بدن شما
كمر درد: وزن اضافی که به دست آورده اید این است که فشار کمتری به پشت شما وارد می شود و احساس درد می کند. شما همچنین ممکن است ناراحتی در لگن و باسن خود داشته باشید زیرا رباطهای شما برای آماده شدن برای زایمان شل می شوند. برای کاهش فشار بر روی کمر ، وضعیت خوبی را تمرین کنید. مستقیم بنشینید و از صندلی استفاده کنید که پشتیبان خوبی دارد. شبها ، بالشتی را که بین پاهای شما محکم است ، به طرف خود بخوابید. کفش های پاشنه بلند و راحت و دارای پشتی مناسب استفاده کنید. برای تسکین درد ، از یک پد گرمکن استفاده کنید.

خون ریزی : لکه بینی گاهی ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد ، از جمله جفت پرویا (جفت کم می شود و دهانه رحم را می پوشاند) ، قطع جفت (جدا شدن جفت از دیواره رحم) یا زایمان زودرس. به محض مشاهده خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید.

انقباضات Braxton Hicks : ممکن است شروع به احساس انقباضات خفیف کنید ، که گرم کننده است تا رحم را برای انجام زایمان واقعی آماده کند. انقباضات Braxton Hicks معمولاً به اندازه انقباضات واقعی نیروی کار شدید نیستند ، اما ممکن است مانند کار احساس کنند و در نهایت می توانند به سمت آن پیشرفت کنند. یک تفاوت اصلی این است که انقباضات واقعی به تدریج به هم نزدیکتر و نزدیکتر می شوند – و شدیدتر. اگر بعد از انقباضات ، نفس نفس می زنید با پزشک خود تماس بگیرید.

بزرگ شدن سینه : تا پایان دوران بارداری ، سینه های شما به اندازه 2 پوند رشد می کند. اطمینان حاصل کنید که یک سینه بند پشتی پوشیده اید تا کمر شما آسیب نبیند. نزدیک به موعد مقرر ، ممکن است شروع به دیدن یک مایع زرد مایل به زرد از نوک سینه های خود کنید. این ماده با نام آغوز ، در چند روز اول پس از تولد کودک شما را تغذیه می کند.
ترشحات : ممکن است ترشحات واژن بیشتری در سه ماهه سوم مشاهده کنید. اگر جریان به اندازه کافی سنگین است که از طریق آستر شلوار خود خیس شوید ، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نزدیک به تاریخ زایمان باشید ، ممکن است ترشحی ضخیم ، شفاف یا کمی خون آلود داشته باشید. این پلاگین مخاط شماست و این نشانه آن است که گردن رحم شما برای آماده سازی زایمان شروع به گشاد شدن می کند. اگر عجله ناگهانی مایعات را تجربه کردید ، ممکن است به این معنی باشد که کیسه آب شما پاره شده است (اگرچه فقط حدود 8٪ از زنان باردار قبل از شروع انقباض ها کیسه آب خود را پاره کردند).

خستگی : شاید در سه ماهه دوم خود احساس انرژی کرده باشید ، اما اکنون خسته شده اید. تحمل وزن اضافی ، بیدار شدن چندین بار در طول شب برای رفتن به حمام و مقابله با اضطراب آماده شدن برای کودک ، همگی می تواند بر میزان انرژی شما تأثیر بگذارد. غذای سالم بخورید و مرتباً ورزش کنید تا خود را تقویت کنید. وقتی احساس خستگی کردید ، سعی کنید چرت بزنید ، یا حداقل چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید.

تکرر ادرار : اکنون که کودک شما بزرگتر است ، ممکن است سر نوزاد روی مثانه شما فشار یابد. این فشار اضافی به این معنی است که شما باید بارها و بارها به حمام بروید – از جمله چندین بار در هر شب. همچنین ممکن است متوجه شوید که هنگام سرفه ، عطسه ، خندیدن یا ورزش ، در حال ادرار هستید. برای تسکین فشار و جلوگیری از نشت ، هربار که احساس لرزش کردید به حمام بروید و هر بار کاملاً ادرار کنید. از نوشیدن مایعات درست قبل از خواب برای کاهش بازدیدهای ناخواسته در اواخر شب خودداری کنید. برای جذب هر نوع نشتی که رخ می دهد ، یک لاین شلوار بپوشید. در صورت احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار ، به پزشک اطلاع دهید. اینها می تواند نشانه های عفونت دستگاه ادراری باشد.

سوزش سر دل و یبوست : آنها در اثر تولید بیشتر هورمون پروژسترون ایجاد می شوند ، که باعث شل شدن عضلات خاص می شود – از جمله عضلات مری شما که به طور معمول مواد غذایی و اسیدها را در معده شما نگه می دارد ، و آنهایی که مواد غذایی هضم شده را از طریق روده شما منتقل می کنند. برای تسکین سوزش قلب ، سعی کنید وعده های غذایی مکرر و کمتری را در طول روز میل کنید و از غذاهای چرب ، تند و اسیدی (مانند میوه مرکبات) خودداری کنید. برای یبوست ، مصرف فیبر خود را افزایش داده و مایعات اضافی بنوشید تا هموارتر حرکت خود را حفظ کند. اگر سوزش سر دل یا یبوست واقعاً شما را آزار می دهد ، با پزشک خود مشورت کنید که چه دارویی ممکن است برای شما برای تسکین علائم بی خطر باشد.

بواسیر : بواسیر در واقع رگهای واریسی است – رگهای متورم که در اطراف مقعد شکل می گیرد. این رگها در دوران بارداری بزرگ می شوند زیرا خون اضافی در بین آنها جریان دارد و وزن بارداری باعث افزایش فشار به ناحیه می شود. برای تسکین خارش و ناراحتی ، سعی کنید در وان گرم یا حمام sitz بنشینید. از پزشک خود بپرسید که آیا شما می توانید یک نرم کننده بدون نسخه هموروئید بدون عطر را امتحان کنید.

تنگی نفس : با بزرگ شدن رحم ، تا زمانی که دقیقاً زیر قفسه دنده شما قرار گیرد ، بلند می شود و فضای کمتری برای گسترش ریه های شما باقی می گذارد. این فشار اضافه بر ریه های شما می تواند تنفس را دشوارتر کند. ورزش کردن می تواند به تنگی نفس کمک کند. همچنین می توانید در هنگام خواب سر و شانه های خود را با بالش بلند کنید.

عنکبوت و واریس : گردش خون شما برای ارسال خون اضافی به کودک در حال رشد شما افزایش یافته است. این جریان خون اضافی می تواند باعث ایجاد رگهای ریز قرمز ، معروف به رگ های عنکبوتی شود ، روی پوست شما ظاهر شود. رگ های عنکبوتی ممکن است در سه ماهه سوم شما بدتر شوند ، اما باید به محض تولد کودک شما محو شوند. فشار روی پاهای شما از کودک در حال رشد نیز ممکن است باعث شود برخی از رگهای سطح در پاهای شما متورم و آبی یا بنفش شود. به این واریس گفته می شود. اگرچه راهی برای جلوگیری از واریس وجود ندارد ، اما می توانید از بدتر شدن آنها جلوگیری کنید:

 بلند شدن و حرکت در طول روز
هر وقت مجبورید برای مدت طولانی بنشینید ، پاهایتان را بلند می کنید.رگهای واریسی باید ظرف چند ماه پس از زایمان بهبود پیدا کنند.

ورم : ممکن است متوجه شوید که مچ پا و صورت شما ورم کرده به نظر می رسد. تورم ملایم نتیجه احتباس بیش از حد مایعات (ادم) است. برای کاهش تورم ، هر زمان که برای هر مدت زمان طولانی می نشینید ، پاهای خود را روی جعبه قرار دهید و هنگام خواب پا را بلند کنید. اگر هر چند ورم ایجاد شد ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی ، یک عارضه خطرناک بارداری باشد.

افزایش وزن در سه ماهه سوم خود به دنبال افزایش وزن 1/2 پوند تا 1 پوند در هفته باشید. تا پایان دوران بارداری ، باید حدود 25 تا 35 پوند وزن خود را در نظر بگیرید (پزشک ممکن است توصیه کرده باشد اگر در دوران بارداری خود اضافه وزن یا اضافه وزن داشته باشید ، وزن کم یا بیشتر را بدست آورید). پوندهای اضافی که اضافه کرده اید از وزن کودک تشکیل شده است ، به علاوه جفت ، مایع آمنیوتیک ، افزایش حجم خون و مایعات و اضافه شدن بافت سینه. اگر به نظر می رسد کودک شما براساس اندازه شکم خیلی کوچک یا خیلی بزرگ است ، پزشک شما برای بررسی رشد او سونوگرافی انجام می دهد.

علائم پرچم قرمز
هر یک از این علائم می تواند نشانه ای از اشتباه بودن در بارداری شما باشد. منتظر بازدید منظم دوران بارداری خود باشید تا در مورد آن صحبت کنید. در صورت تجربه فوراً با پزشک تماس بگیرید:

درد شدید شکم یا گرفتگی شکم
حالت تهوع یا استفراغ شدید
خون ریزی
سرگیجه شدید
درد یا سوزش هنگام ادرار
 افزایش سریع وزن (بیش از 6.5 پوند در هر ماه) یا افزایش وزن خیلی کم

هفته بارداری شما در هفته: هفته های 26-30

هفته 26
کودک: شنوایی کودک شما کاملاً توسعه یافته است. وقتی کودک به صداها واکنش نشان می دهد ، نبض آن افزایش می یابد. کودک شما حتی با ریتم به موسیقی حرکت می کند. ریه ها هنوز در حال رشد هستند اما هنوز بالغ نیستند. الگوهای امواج مغزی کودک شما مانند یک نوزاد تمام عیار به نظر می رسد. او همچنین الگوهای خواب و بیداری دارد.

مادر بودن: حرکات ثابت کودک باید اطمینان بخش باشد. اکنون می توانید وزن خود را با نرخ تقریبی 1 پوند در هفته اضافه کنید. ممکن است با بزرگ شدن کودک و فشار رو به بالا روی قفسه دنده خود ، احساس درد دنده پیدا کنید. این فشار همچنین ممکن است باعث سوء هاضمه و سوزش قلب شود. همچنین ممکن است در هنگام کشش عضله رحم ، دردهای جانبی را در طرفین شکم خود احساس کنید.

نکته هفته: اگر قصد بازگشت به محل کار را دارید ، ممکن است بخواهید مراقبت از کودک را در منطقه خود شروع کنید. پرستار بچه ها در هفته حدود 250 تا 600 دلار هزینه دارند ، مراقبت روزانه گروهی به طور معمول از 125 تا 200 دلار در هفته و مراقبت های روزانه در منزل از 75 تا 125 دلار در هفته انجام می شود.

هفته 27
کودک
: دست کودک شما فعال است. مکیدن انگشت شست کودک را آرام می کند و عضلات گونه و فک را تقویت می کند. کودک شما اکنون می تواند گریه کند.

مادر بودن: ممکن است علائم کشش در هنگام گسترش رحم مشاهده شود. اکثر زنان تاکنون حدود 16 تا 22 پوند به دست آورده اند. تعادل و تحرک شما نیز با بزرگتر شدن ممکن است در حال تغییر باشد.
نکته هفته: در طول سه ماهه آخر ، شما باید در مورد زایمان با پزشک یا ماما خود صحبت کنید. آنها می توانند درمورد علائم برای پیش بینی زایمان به شما اطلاع دهند و انقباضات قبل از رفتن به بیمارستان یا مرکز تولد تا چه حد باید از هم فاصله داشته باشد. همچنین زمان شروع مصاحبه با متخصصان کودکان و مراقبت از سایر لجستیک ها مانند پیش ثبت نام در محلی که شما زایمان می کنید و یک برنامه زایمان است ، این همان چیزی است که شما پیش بینی می کنید کار و زایمان خود را انجام دهید. انجام یک این طرح باید در پرونده بیمار شما نوشته شود یا در قالب برنامه تولد به آن وصل شود.

هفته 28
کودک: کودک شما حدود 10 اینچ را از تاج تا توده اندازه گیری می کند ، یا طول کلی در حدود 15.75 اینچ از سر تا انگشت پا و حدود 2.4 پوند وزن دارد. امواج مغزی حرکت سریع چشم (REM) را نشان می دهد ، به این معنی که کودک شما ممکن است در خواب باشد. پلک ها باز می شوند. شاخه های ریه در حال توسعه است.

مامان بودن: رحم شما خیلی بالاتر از ناف شما گسترش می یابد. با بزرگتر و قوی تر شدن کودک در این ماه ، ممکن است دچار گرفتگی پا و تورم خفیف مچ پا و پا ، مشکل در خواب ، تنگی نفس ، کم شدن شکم ، بی حسی و یا پراکندگی پراکنده Braxton Hicks (سخت شدن و آرامش رحم ، مثل یک تمرین برای کار) همچنین ممکن است مجدداً ادرار شود چون رحم همچنان به مثانه خود فشار می آورد.

نکته هفته: حتی اگر شریک زندگی شما قصد دارد در اتاق زایمان در کنار شما باشد ، ممکن است بخواهید استخدام دوبل را در نظر بگیرید – یک دستیار کارگر حرفه ای که برای مادر و همسرش کمک های پزشکی ارائه می دهد.مطالعات نشان می دهد که doulas می تواند زایمان یک زن را کوتاه کند و احتمال نیاز به داروهای ضد درد ، فورسپس یا زایمان خلاء یا سزارین را کاهش دهد.

هفته 29
کودک: چشمان Yourbaby تقریباً همیشه به رنگ آبی است و می تواند نور خورشید یا نور مصنوعی را از طریق دیواره رحم متمایز کند. کودک در حال انجام آکروباتیک کمتر است زیرا شرایط در رحم تنگ تر می شود ، اما او هنوز هم لگد زدن و کشش زیادی انجام می دهد.

مامان بودن: احتمالاً 19-25 پوند به دست آورده اید. هنوز زمان زیادی برای رفتن دارید ، بنابراین ممکن است بخواهید علائم زایمان زودرس ، از جمله گرفتگی های قاعدگی یا کمردرد ، یک ترفند مایع آمنیوتیک یا ترشح مایل به قرمز یا قهوه ای مایع را که قبل از آن گاه گاهی پاستا یادآوری می شود ، به خود یادآوری کنید.

نکته هفته: فشار خون شما به طور معمول ممکن است کمی در حدود ماه هفتم افزایش یابد. در صورت بروز سردردهای شدید به ارائه دهنده خدمات درمانی خود بگویید. تاری دید؛ تورم شدید دست ، پا یا مچ پا. یا اگر وزن زیادی کسب می کنید این علائم می تواند نشانه شروع پره اکلامپسی باشد ، یک وضعیت خطرناک که با فشار خون بالا و میزان بالای پروتئین در ادرار در دوران بارداری مشخص می شود.

هفته 30
کودک: کودک شما حدود 17 اینچ از سر تا انگشت پا اندازه می گیرد و حدود 3 پوند وزن دارد. کودک در حال رشد لوله کش است و شروع به کنترل دمای بدن خود می کند. ابرو و مژه کاملاً توسعه یافته است و موهای روی سر ضخیم تر می شوند. اکنون سر و بدن مانند نوزاد متولد شده است. اکنون دستها کاملاً شکل گرفته و ناخنها در حال رشد هستند.

مامان بودن: رحم شما حدود 4 اینچ از ناف شماست ، و شاید سخت باشد باور کنید که هنوز 10 هفته فرصت دارید تا کودک همچنان به فشار روی دنده های شما ادامه دهد. ممکن است در لگن و شکم احساس ناراحتی بیشتری کنید. احتمالاً هفته ای حدود پوند می گیرید.

نکته هفته: غشاهای اطراف کودک که حاوی مایع آمنیوتیک هستند ، کیسه آب نامیده می شوند. آنها معمولاً تا قبل از شروع زایمان پاره نمی شوند، اما اگر زودرس پاره شود ، یک عفونت بیشتر می شود ، بنابراین بلافاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

چه اتفاقی در درون شما افتاده است؟
کودک شما مرتباً موقعیت را تغییر می دهد و به محرک ها از جمله صدا ، درد و نور پاسخ می دهد. در پایان ماه هفتم ، چربی شروع به رساندن به نوزاد شما می شود.
مایع آمنیوتیک شروع به کاهش می کند.

هفته بارداری شما در هفته: هفته 31-34

هفته 31
کودک: کودک شما می تواند صداهای متمایز از جمله صداهای آشنا و موسیقی را بشنود.

مامان بودن: رحم شما بخش بزرگی از شکم شما را پر می کند و احتمالاً 21-27 پوند به دست آورده اید. احتمالاً شما تولد را پیش بینی می کنید – اکنون خیلی طول نخواهد کشید.

نکته هفته: تمرینات تنفس و آرامش خود را تمرین کنید.

هفته 32
کودک: کودک شما حدود 18.9 اینچ از سر تا انگشت پا اندازه گیری می کند و تقریباً 4 پوند وزن دارد. کودک تقریباً تمام فضای موجود در رحم شما را پر می کند ، اما هنوز هم می تواند فضای کافی برای انجام حملات ساحلی داشته باشد. لایه ای از چربی در زیر پوست کودک شما شکل می گیرد. کودک تمرین می کند که چشم های خود را باز کرده و نفس می کشد.

مامان بودن: شما احتمالاً هر دو هفته یکبار تا ماه آخر ، هنگامی که احتمالاً به ویزیت های هفتگی می روید ، تمرین خود را مشاهده خواهید کرد. ممکن است به کمردرد و گرفتگی پا ادامه دهید. شما همچنین ممکن است متوجه یک مایع زرد مایل به زرد ، به نام آغوز (colostrum) شوید ، که از سینه شما بیرون می زند – این قبل از تولید شیر است.
نکته هفته: ممکن است شما در همان مرحله از بارداری متفاوت از دیگران باشید. این که آیا شما حامل وزن بالاتر یا پایین ، بزرگتر یا کوچکتر ، گسترده تر یا کم حجم هستید ، بستگی به اندازه و موقعیت کودک ، نوع بدن و میزان وزن شما دارد. برای راحتی بیشتر ، مایعات زیادی بنوشید ، هنگام نشستن پاهای خود را بالا ببرید ، در سمت چپ خود دراز بکشید و جوراب ساق بلند بپوشید.

هفته 33
کودک: چند هفته آینده رشد زیادی را در کودک نشان می دهد. طی هفت هفته آینده کودک بیش از نیمی از وزن خود را به دست می آورد. کودک شما در حال حاضر کمتر از اتاق خود شروع به حرکت می کند و با خم شدن زانوها پیچیده می شود ، چانه در سینه استراحت می کند و بازوها و پاها را با هم عبور می دهد.
مامان بودن: شما 22-28 پوند به دست آورده اید. از پوندی که هفته ای بدست می آورید ، تقریباً نصف آن برای کودک شما است.

نکته هفته: برقراری رابطه جنسی با همسرتان بی خطر است ، هرچند ممکن است خیلی ناراحت کننده باشد. با شریک زندگی خود در مورد راه های دیگر صمیمی ماندن ، از جمله مالش به پشت و ماساژ پا صحبت کنید.

هفته 34
کودک:
کودک شما در حدود 19.8 اینچ از سر تا انگشت پا اندازه گیری می کند و وزن آن حدود 5 پوند است. کودک احتمالاً در وضعیت سر به پایین قرار دارد ، اگرچه ممکن است نهایی نباشد. اکنون ارگانها به جز ریه ها تقریباً بالغ هستند و پوست به جای قرمز ، صورتی است. ناخن ها به انتهای انگشتان می رسند ، اما ناخن های پا هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. کودک ممکن است موهای زیادی داشته باشد و ممکن است به دلیل ضخامت مناسب ، موهایش تکان نخورد.

مادر بودن: رحم شما سخت می شود و در انجام زایمان منقبض می شود ، معروف به انقباضات Braxton Hicks است ، اما ممکن است هنوز آنها را احساس نکنید. لگن شما گسترش یافته است و به خصوص در قسمت پشت ممکن است درد کند. رحم به سختی بر روی دنده های تحتانی شما فشار می یابد و ممکن است قفسه دنده شما زخم شود و احتمالاً ناف شما به دلیل کشیدگی شکم در حال بیرون کشیدن است.

نکته هفته: در مورد اینکه آیا می خواهید شیردهی را امتحان کنید ، فکر کنید. ممکن است بخواهید با یک متخصص شیردهی مشورت کنید یا به سادگی با دوستان یا نزدیکان صحبت کنید که می توانند تجربیات آنها را به اشتراک بگذارند.

چه اتفاقی در درون شما افتاده است؟
تا پایان این چهار هفته ، کودک شما به اندازه 5 پوند وزن خواهد داشت. کودک شما همچنان به بلوغ و توسعه ذخایر چربی بدن می رود. ممکن است متوجه شوید کودک شما بیشتر لگد می زند. مغز کودک در این زمان به سرعت در حال پیشرفت است و او می تواند بشنود. اکثر سیستم های داخلی به خوبی توسعه یافته اند ، اما ریه ها هنوز هم ممکن است نابالغ باشند.

هفته بارداری شما در هفته: هفته های 35-40

هفته 35
کودک
: ریه های کودک شما تقریباً کاملاً توسعه یافته است. هنوز در حال ساختن ذخایر چربی در زیر پوست خود است تا گرم شود پس از ترک رحم شما.

مامان بودن: رحم شما در حدود 6 اینچ بالاتر از ناف شماست. در حال حاضر ، شما احتمالاً 24-29 پوند به دست آورده اید. پزشک شما تاکنون در 37 هفته باکتری های استرپتوکوک گروه B را آزمایش می کند.

نکته هفته: آیا شما برای کودک آماده هستید؟ حتماً لباس های لازم ، تجهیزات مخصوصاً صندلی ماشین – و مبلمان شما را جمع آوری کرده اید تا حداقل در چند هفته اول ، حداقل پس از تولد کودک ، شما را در طی چند هفته اول ببرد.

هفته 36
کودک: کودک شما حدود 20.7 اینچ از سر تا انگشت پا اندازه می گیرد و حدود 6 پوند وزن دارد. کودک ممکن است در شکم شما پایین بیاید ، معمولاً با فرض موقعیت سر به پایین برای آماده شدن برای تولد. مغز به سرعت در حال پیشرفت است و کودک شما در حال چشمک زدن است.

مامان بودن: رحم شما در این چند هفته اخیر بزرگتر شده و احتمالاً زیر دنده های شما قرار گرفته است. اما شما در امتداد خانه هستید! بعد از این هفته ، هفتگی پزشک خود را مشاهده خواهید کرد. ممکن است بین خستگی و انفجارهای اضافی انرژی جابجا شوید. همچنین ممکن است شما در باسن و لگن احساس سنگینی و ناراحتی کنید.

نکته هفته: فریزر خود را با غذاهایی که به راحتی می توانید داخل اجاق یا مایکروویو بریزید پس از آوردن کودک به خانه ، انبار کنید. فلفل دلمه ای ، کاسه ای و سایر ظروف ساده را می توانید قبل از استفاده برای استفاده آماده کرده و منجمد کنید.

هفته 37
کودک: کودک شما حدود 21 اینچ از سر تا انگشت پا دارد و تقریباً 6.5 پوند وزن دارد. کودک هر روز دورتر می شود و پوست در حال پیر شدن و ظاهر چین و چروک خود را از دست می دهد. سر کودک شما معمولاً تاکنون در لگن قرار دارد.

مامان بودن: ممکن است رحم شما به همان اندازه هفته یا دو هفته باقی بماند. افزایش وزن شما باید در حدود 25 تا 35 پوند باشد. در این زمان ممکن است پزشک معاینه لگن را انجام دهد تا روند پیشرفت بارداری شما را بررسی کند.

نکته هفته: فقط در صورت زایمان زودرس ، بسته بندی دو کیسه را برای بیمارستان در نظر بگیرید. یک کیسه را برای شما بسته و با جوراب های گرم ، لباس ، هر آنچه که در حین زایمان می خواهید باشد. کیف دیگر را با وسایلی که برای نوزاد خود می خواهید بسته بندی کنید.

هفته 38
کودک: اکثر موهای چرکی کودک شما ، لانگو و روکش سفید ، ورنیکس از بین می روند. کودک شما برای محافظت در برابر بیماری ، آنتی بادی های خود را از شما دریافت می کند. رشد کودک در حال کند شدن است ، اما سلولهای چربی در زیر پوست برای ادامه زندگی در خارج از رحم لک می شوند. کودک شما تقریباً برای تولد آماده است.

مامان بودن: احتمالاً چاق نمی شوید ، اما ممکن است احساس ناراحتی بیشتری کنید. 95٪ از کلیه نوزادان در طی دو هفته از تاریخ موعد مادرشان به دنیا می آیند.

نکته هفته: ممکن است بخواهید در نظر بگیرید که در صورت پسر بودن کودک خود را ختنه می کنید.

هفته 39
کودک
: ماهیچه های بازو و پا کودک شما قوی است و ناخن های پا و ناخن ها در جای خود قرار دارند. سر کودک به لگن مادر فرو رفته است – حالت سر به پایین به شما اجازه می دهد کمی راحت تر نفس بکشید.

مامان بودن: احتمالاً احساس می کنید بسیار بزرگ و ناراحت کننده هستید. رحم شما لگن و بیشتر شکم شما را پر کرده است و سایر موارد را از آن دور می کند. مرکز ثقل شما تغییر کرده است ، بنابراین ممکن است از حد معمول احساس دست و پا گیر شوید.

نکته هفته: علائم زایمان را درنظربگیرید ، اما زیاد وسواس نشوید. این اتفاق می تواند به زودی یا هنوز یک هفته از کار گذشته باشد. برخی از اختلافات بین درد زایمان کاذب و انقباضات: دردهای زایمان کاذب معمولاً در قسمت تحتانی شکم و کشاله ران متمرکز است ، در حالی که دردهای زایمان واقعی ممکن است در قسمت تحتانی کمر شروع شده و ممکن است در کل شکم گسترش یابد. با گذشت زمان ، نیروی کار واقعی نیز قوی تر و قوی تر می شود و با خوردن ، آشامیدن و یا دراز کشیدن از بین نمی رود.

هفته 40
کودک: پسرها معمولاً وزن کمی بیشتر از دختران دارند. لانگو بیشتر از بین می رود ، اما برخی ممکن است در بدو تولد بر روی شانه های کودک ، چین های پوستی و پشت گوش ها باقی بمانند.

مامان بودن: تقریباً وقتشه! تولد باید به زودی اتفاق بیفتد ، اما اگر موعد مقرر فرا رسد ، نگران نباشید. فقط 5٪ از تمام نوزادان دقیقاً در موعد مقرر پیش بینی می شوند. شاید خوابیدن در یک شب خوب برای شما دشوارتر باشد ، زیرا پیدا کردن یک موقعیت راحت دشوار است. هنوز هم ، سعی کنید تا حد ممکن استراحت کنید ، در صورت امکان پاهایتان بالا نگهدارید.

نکته هفته: اگر فکر می کنید در حال کار هستید ، نخورید. حتی چیزی سبک در معده شما می تواند باعث حالت تهوع شود.

چه اتفاقی در درون شما افتاده است؟
کودک شما به رشد و بالغ خود ادامه می دهد. ریه ها تقریباً کاملاً توسعه یافته اند. رفلکس های کودک شما به صورت هماهنگ انجام می شود تا بتواند چشمک بزند ، چشم ها را ببندد ، سر را بچرخاند ، محکم بنگرد و به صداها ، نور و لمس پاسخ دهد.



شما هنوز هم باید هر روز احساس حرکت کنید. موقعیت کودک شما تغییر می کند تا خود را برای زایمان آماده کند. کودک در لگن شما فرو می رود و معمولاً سر او به سمت کانال تولد پایین می رود.

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Traci C. Johnson, MD on September 11, 2018

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *