بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت زنان مامایی

سوزش سردل در بارداری

با وجود نام آن ، سوزش سر دل هیچ ارتباطی با قلب ندارد. (با این وجود برخی از علائم شبیه به سکته قلبی یا بیماری قلبی است.) سوزش سر دل تحریک مری است که به دلیل اسید معده ایجاد می شود و یک شکایت شایع در بارداری است ، به خصوص در سه ماهه سوم وقتی رحم در حال رشد است. فشار بر معده می گذارد.

به کمک نیروی جاذبه ، یک دریچه عضلانی به نام اسفنگتر پایین مری یا همان LES اسید معده را در معده نگه می دارد. LES در جایی است که مری با معده ملاقات می کند – در زیر قفسه دنده و کمی سمت چپ از مرکز. به طور معمول ، آن را باز می کند تا غذا را درون معده بگذارد یا اجازه به شکم دهد. سپس دوباره بسته می شود. اما اگر LES خیلی زیاد باز شود یا به اندازه کافی محکم بسته نشود ، اسید معده می تواند در مری رفلاکس شود ، یا به داخل مری برگردد و باعث سوزش شود.

سوزش سردل بعضی اوقات خطرناک نیست ، اما سوزش سردل می تواند مشکلات جدی مانند گاستریت یا بیماری ریفلاکس معده به نام GERD را نشان دهد. سوزش سر دل برای 10٪ از آمریکایی ها و 50٪ از زنان باردار یک اتفاق روزانه است. این یک مزاحمت گاه به گاه برای 30 درصد دیگر از جمعیت است.

علائم سوزش سر دل در دوران بارداری
علائم متداول سوزش سر دل که توسط زنان باردار گزارش شده است شامل موارد زیر است:

۱_احساس سوزش در قفسه سینه درست در پشت استخوان سینه (جناغ) که پس از خوردن غذا بوجود می آید و چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد
۲_درد قفسه سینه ، به خصوص بعد از خم شدن ، دراز کشیدن یا غذا خوردن
۳_سوزش در گلو – یا مایع داغ ، ترش یا مزه مزه شور در پشت گلو
۴_سرفه مزمن
۵_سرسختی
۶_خس خس سینه یا سایر علائم مانند آسم

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Nivin Todd, MD on October 16, 2018

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *