پیشنهاد سایت چمونه تحصیلی روانشناسی

شش روش مطالعه

۱.خواندن بدون نوشتن
روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .

۲.خط کشیدن زیر نکات مهم
این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

۳. حاشیه نویسی
این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

۴.خلاصه نویسی
در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست. بعدازخوندن تمام مطلب خلاصه نویسی کنید نه اینکه باز هم همون مطلب خوانده شده را رونویسی کنید.

۵. کلید برداری
کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .فرق این روش باروش خلاصه نویسی اینه که تواین روش ماجمله نویسی نمیکنیم بلکه فقط یه واژه که بااون نکات مهم مطلب برامون روشن بشه رومشخص میکنیم.

۶.خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسید ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

نکات تکمیلی
هر فرد نیاز دارد خودش را بشناسد
تا بحال برای شما پیش آمده که برنامه ریزی های درسی کرده اید اما هنگام اجرا به مشکل خورده اید و برنامه اجرا نشده ، عمده این مشکلات به خاطر عدم شناخت رخ میدهد نکات بالا مواردی است کلی، اما شما میتوانید با شناخت خودتان انها را شخصی سازی کنید .یعنی اگر شما تصویر به ذهنتان می ماند مطالب مهم را به صورت نقاشی به ذهن بسپارید یا اگر علاقه مند به موسیقی هستید انها را به صورت ریتمیک به ذهن بسپارید، اگر هنگام خواندن متن چیزی نمی فهمید متن را بلند بلند بخوانید یا متن را بنویسید. بعضی ممکن است بگویند ما نمیتوانیم خوب حفظ کنیم اما اکثرشان جدول ضرب را سالیان سال است که از حفظ می‌گویند واضح است که همه ما میتوانیم حفظ کنیم فقط کافی است روش ورود آن به ذهنمان یا همان کلید ذهنمان را پیدا کنیم ، گاهی تمرین گاهی همانند سازی و … میتواند کلید ذهن ما باشد ، و هیج کس به اندازه خودمان کلید های ورودی را نمیشناسد کمی فکر کنید یادتان می آید چرا فلان مسئله را به یاد دارید حال همان روش را برای مسائل جدید پیش بگیرید.

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *