پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد سایت چمونه خون و سرطان زنان و زایمان

ضرورت تست پاپ اسمیر برای بانوان

غربالگری سرطان سرویکس (دهانه ی رحم)

پاپ اسمیر یا تست پاپ یا در اصطلاح عام تست سرطان، فرآیندی است که در طی آن سرطان سرویکس یا دهانه ی رحم در بانوان بررسی می شود. پاپ اسمیر از طریق جمع آوری سلولهای سرویکس که در قسمت پایین رحم و در بالای واژن قرار دارد انجام می شود.

تشخیص سرطان سرویکس از طریق پاپ اسمیر شانس درمان آن را بالاتر می برد. علاوه بر آن پاپ اسمیر وجود سلولهایی که در آینده می توانند باعث سرطان شوند را نیز تشخیص می دهد.

به بانوان توصیه می شود شش ماه بعد از اولین رابطه جنسی پاپ اسمیر انجام دهند و سپس سالانه یکبار این تست را تکرار کنند. در صورتی که جواب تست پاپ اسمیر در طول سه دوره نرمال بود سپس می توانند هر سه سال یکبار این آزمایش را انجام دهد.

بانوانی که سن آنها بیش از ۶۰ سال بوده و در طی ۶ دوره متوالی جواب آزمایش آنها نرمال بوده است می توانند دیگر این آزمایش را انجام ندهند.

انجام آزمایش پاپ اسمیر در سه ماهه اول بارداری ایرادی ندارد. لازم به ذکر است بانوان بعد از گذشت ۸ هفته از زایمان می توانند جهت انجام این تست اقدام کنند.

جهت انجام تست پاپ اسمیر به پزشک متخصص زنان یا پزشک عمومی که دارای تجربه ی انجام این تست است مراجعه کنید.

منبع: Medscape , Uptodate

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *