پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد سایت چمونه خون و سرطان سیستم ادراری و کلیه‌ها

ضرورت تست PSA برای آقایان

غربالگری سرطان پروستات

تا سال 2008، برخی از پزشکان و سازمان های حرفه ای سلامت، سالانه غربالگری PSA را برای تمامی مردان در سنین 50 سالگی به بالا توصیه می کردند. برخی از سازمان ها توصیه می کنند مردان مبتلا به سرطان پروستات که بیشتر از سنین 40 یا 45 سالگی هستند و مردان آفریقایی آمریکایی که پدر و برادرشان سرطان پروستات دارند، غربالگری کنند.

بهتر است که تمام مردان بالای 50سال درمورد انجام غربالگری PSA با پزشکان خود صحبت کنند.

PSA چیست؟

PSA نوعی گلیكوپروتئین است كه علاوه بر پروستات بصورت جزئی در بافت های دیگر بدن مانند پستان، غدد شیری پستان و غدد فوق كلیه نیز ترشح میشود، گرچه عمده ترشح PSA از بافت های پروستات بوده و وابسته به هورمون های اندروژن ( مردانه ) است.

در خون مردان مقدار کمی PSA وجود دارد. افزایش مقدار PSA ممکن است نشان دهنده ی مشکلی در غده پروستات باشد، اما الزاما به منظور سرطان پروستات نیست.

مقدار نرمال PSA چقدر است؟

آزمایش PSA سطح این ماده را در خون مرد اندازه گیری می کند. برای این آزمایش یک نمونه خون برای آزمایش به یک آزمایشگاه فرستاده می شود. نتایج معمولا به عنوان نانوگرم PSA در هر میلی لیتر (ng / ml) خون گزارش می شود.

بسته به سن، نژاد و حجم پروستات متفاوت است. جدول زیر بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن را بیان میكند.

بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ng/ml ٤ در نظر میگیرند.

  • مردان تا سن ٥٠ سال<3ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال<4ng/ml
  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشتر<5ng/ml

اگر یک مرد که هیچ نشانه ای از سرطان پروستات را نداشته باشد ، غربالگری سرطان پروستات را انجام دهد در صورتی که سطح PSA بالایی داشته باشد، پزشک ممکن است یک آزمایش دیگر PSA را برای اطمینان از تشخیص دقیق توصیه کند.

اگر سطح PSA هنوز بالا باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که مجدد این آزمایش و DRE(معاینه ی انگشتی پروستات) در فواصل منظم انجام شود تا در طول زمان تغییرات بررسی شود.

اگر سطح PSA مرد همچنان رو به افزایش است و یا اگر یک تومور مشکوک در DRE تشخیص داده شود، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را برای تعیین ماهیت مشکل توصیه کند.

برای بررسی عفونت ادراری توصیه می شود یک آزمایش ادرار نیز انجام شود. پزشک همچنین ممکن است تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی، اشعه ایکس و یا سیستوسکوپی را توصیه کند.

منبع: Medscape , Uptodate

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

یک پاسخ به “ضرورت تست PSA برای آقایان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *