بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه سلامت جنسی سلامت زنان سلامت مردان مامایی

عوامل موثر بر روابط جنسی

1_صمیمی بودن

صمیمی بودن با شریک زندگی خود یکی از بزرگترین لذت های زندگی است. اما یک مشکل طولانی مدت می تواند شادی را از رابطه جنسی خارج کند. شما ممکن است بخواهید که آن را نداشته باشید ، به اندازه کافی برانگیخته نشوید ، یا در رسیدن به ارگاسم مشکل دارید. دانستن اینکه مشکل چیست می تواند اولین گام برای یافتن راه حل باشد.

2_دیابت

قند خون بالا به مرور زمان به رگ ها و اعصاب خون آسیب می رساند. این می تواند مانع جریان خون به اندام های جنسی شما شود. مردان می توانند نعوظ داشته باشند. ممکن است زنان از دست دادن میل ، خشکی واژن ، مقاربت دردناک و مشکلات ارگاسم برخوردار باشند. اگر دیابت خود را کنترل می کنید ، فعال باشید و به درستی غذا بخورید ، می تواند به حفظ جنسی و سایر مشکلات کمک کند. اگر این اتفاقات افتاد ، در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

3_بیماریهای قلبی

مانند دیابت ، مشکل آسیب عروق خونی است که می تواند منجر به مشکلات جنسی شود. و برخی از داروهای درمانی مانند فشار خون بالا می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. تغییرات سبک زندگی – به خصوص رژیم غذایی و تناسب اندام شما – می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. اگر دچار حمله قلبی شده اید و نگران هستید که رابطه جنسی می تواند باعث تحریک دیگری شود ، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره روابط جنسی برقرارکنید.

4_افسردگی

ذهن و بدن شما دست به دست هم می دهد. یکی از علائم افسردگی می تواند افت رابطه جنسی شما باشد. اگر مدتی احساس کمبود کرده اید ، به پزشک یا درمانگر خود بگویید. درمان – که ممکن است شامل صحبت با یک مشاور ، ایجاد تغییر در شیوه زندگی و دارو باشد – می تواند کمک کننده باشد. برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند باعث کم شدن میل و به مشکلات نعوظ در مردان شوند. کاهش دوز یا تعویض داروهای درمانی ممکن است کمک کند.

5_سرطان

رابطه جنسی ممکن است آخرین مورد در ذهن شما هنگام بروز سرطان باشد. اما وقتی آماده صمیمی شدن هستید ، این بیماری و برخی از درمانها می توانند این کار را سخت تر کنند. ممکن است شما را برای رابطه جنسی خیلی خسته یا بیمار کند. ممکن است در بیماری سرطان دردی داشته باشید. هورمون درمانی ممکن است بر روی جنسیت شما تأثیر بگذارد. و برخی از جراحی ها ممکن است بر روی تصویر بدن شما تأثیر بگذارد.

6_درد مزمن

اگر دردی دارید که بهتر نمی شود ، فکر کردن در مورد رابطه جنسی دشوار است ، چه رسد به انجام دادن این کار. اگر داروهای شما درد شما را به خوبی کنترل نمی کنند ، ممکن است پزشک شما نیاز به تغییر دوز یا تغییر داروها داشته باشد. یا ممکن است دارو مشکل ساز باشد. برخی از داروهای درد به دلیل اینکه روی سیستم عصبی شما تأثیر می گذارند دارای عوارض جانبی جنسی هستند. در هر صورت ، با پزشک خود صحبت کنید.

7_آرتروز

مفاصل درد و سایر علائم آرتروز می تواند روابط جنسی شما دچار مشکل کند. اما هنوز هم می توانید صمیمی و راحت باشید اگر فکر می کنید پیش رو:

برای زمانی که معمولاً بهترین احساس خود را دارید ، رابطه جنسی را برای زمان روز برنامه ریزی کنید.
حداقل 30 دقیقه قبل از داروی درد خود را مصرف کنید.
برای تسکین ماهیچه ها و مفاصل و به عنوان پیش زمینه از ماساژ استفاده کنید.
اگر خستگی یک مشکل است ، قبل از رابطه جنسی آن را رفع کنید.

8_کم بودن تستسترون

مردانی که تستوسترون هورمون مردانه را به اندازه کافی تهیه نمی کنند ممکن است که بفهمند رابطه جنسی آنها بی طرف است. گاهی اوقات ، به دلیل مشکلی در مناطق مغز است که به بیضه دستور می دهد که تستوسترون بسازند. دیابت نوع 2 و بیماری کبد یا کلیه نیز این احتمال را بیشتر می کند. پزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای بررسی این موارد انجام دهد. تغییر سبک زندگی و مراقبت از هر شرایط دیگری که می توانید به شما کمک کند. برخی از مردان ممکن است نیاز به تعویض تستوسترون داشته باشند.

9_یائسگی

یائسگی طبیعی ، زمان زندگی زن زمانی است که سطح استروژن کاهش می یابد و دوره ها متوقف می شود . اما ریزش استروژن می تواند باعث خشکی و نازک شدن واژن شود. این می تواند صدمه ببیند مرطوب کننده های واژن و روان کننده ها می توانند کمک کنند. استروژن با دوز کم که داخل واژن قرار می دهید ، خشکی و نازک شدن را معکوس می کند. اگر گرگرفتگی زیادی هم داشته باشید ، جایگزینی هورمون درمانی ممکن است گزینه ای باشد. با پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی صحبت کنید.

10_ایدز

HIV بر توانایی بدن در ساخت هورمون تأثیر می گذارد. این شامل تستوسترون و استروژن است که می تواند منجر به بروز مشکلات در رابطه جنسی و میل شود. داروهایی که ویروس را کنترل نمی کنند می توانند زندگی جنسی شما را نیز مختل کنند. مهارکننده های پروتئین با اختلال نعوظ در مردان ارتباط دارند. پزشک شما ممکن است مشاوره یا سایر روشهای درمانی را پیشنهاد دهد.

11_ام اس

MS بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد. میل جنسی در مغز آغاز می شود. این پیام از طریق اعصابی که به پایین نخاع می رسد ، به بقیه بدن شما پیام می فرستد. اگر MS به این مسیرها آسیب برساند ، می تواند بر حرکت ، برانگیختگی و ارگاسم تأثیر بگذارد. همچنین می تواند شما را خسته کرده و اسپاسم عضلانی به شما بدهد. اما ممکن است درمان هایی وجود داشته باشد که می تواند کمک کند ، بنابراین به پزشک خود بگویید که چه اتفاقی می افتد.

12_بیماری پارکینسون

از آنجا که بر حرکت تأثیر می گذارد ، پارکینسون می تواند رابطه جنسی را سخت کند. همچنین می تواند فقدان میل ، درد و مشکلات ارگاسم را به همراه داشته باشد. برخی از درمان ها می توانند مشکل متضاد ایجاد کنند. داروهایی که سطح یک ماده شیمیایی مغز به نام دوپامین را بالا می برند ، می توانند کنترل تکانه های شما را سخت تر کنند ، که برای برخی از افراد می تواند از جمله اعتیاد به جنس مشکلاتی به وجود آورد. ممکن است پزشک نیاز به تنظیم دوز شما داشته باشد.

13_ازدست دادن کنترل مثانه

این مورد در سالمندان بخصوص خانمها بیشتر دیده می شود. فشار زیاد روی شکم در هنگام رابطه جنسی ممکن است باعث نشت ادرار شود. ممکن است از صمیمیت خودداری کنید. قبل از رابطه جنسی موقعیت ها را تغییر دهید و به حمام بروید. با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا درمان معمولاً می تواند کمک کند.

14_بیماری التهابی روده

اگر به بیماری کرون یا کولیت مبتلا هستید ، علائم گوارشی (مانند نیاز به رفتن به حمام زیاد) ، درد و خستگی می تواند همه در رابطه جنسی قرار بگیرد. مهم است که داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید ، حتی اگر علائم شما بد نباشد ، تا بتوانید بهترین احساس خود را حفظ کنید. برخی افراد برای ایجاد راهی برای جمع آوری مدفوع خود در کیسه ای که در خارج از بدن پوشیده شده نیاز به عمل جراحی روده دارند. گروه های پشتیبانی یا درمان می توانند به شما در تنظیم این تغییرات کمک کنند.

15_اختلال استرس بعداز سانحه(PTSD)

PTSD می تواند رخ دهد اگر شما یک رویداد ترسناک مانند حمله ، خراب شدن ماشین یا جنگ را دیده باشید. علائم این بخش شامل علائم فلاش می باشد که احساس می کنید شما در حال بازگشت به این ضربه هستید. اگر مبتلا به PTSD هستید ، ممکن است به جای لذت، احساس ترس کنید. یک متخصص بهداشت روان با تجربه در PTSD می تواند کمک کند. بحث درمانی و داروها ممکن است با موفقیت آن را درمان کنند.

منبع:https://www.webmd.com/sex-relationships/ss/slideshow-conditions-affect-sex#

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *