پیشنهاد سایت چمونه قلب و عروق و فشارخون

فشار خون بالا را جدی بگیریم…(پارت اول)

فشار خون معمولا با دو عدد نشان داده می شود ، عدد اول معرف فشار سیستمیک  است که فشار حاصل از انقباض قلب می باشد. عدد دوم ، فشار دیاستولیک یا فشار تجربه شده بین دو انقباض است که خاصیت کش سانی و انعطاف دیواره های عروق را نشان می دهد.

در حالت استراحت فشار خون طبیعی سیستولی بین 100 تا 140 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 60 تا 90 میلی متر جیوه است. در صورتی که فشار خون به طور مزمن برابر یا بیش از 140 بر روی 90 میلی متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می برد.

پیامد های فشار خون بالا:

  1. سکته مغزی : فشار خون بالا می تواند به عروق تامین کننده ی خون مغز آسیب برساند و در نهایت موجب پارگی یا بسته شدن آن ها شود، به اختلال در جریان خون مغز، سکته مغزی می گویند.

2. حمله قلبی: فشار خون بالا، تلمبه کردن خون کافی از طریق سرخرگ های باریک (یعنی عروق خونی کوچک) برای قلب را دشوار می کند. این تلاش اضافی می تواند قلب را گشاد و ضعیف کند و به عارضه ی قلبی منتهی شود. فشار خون بالا همچنین به سرخرگ های کرونری که خون قلب را تامین می کنند آسیب می رساند و گاه به انسداد هایی منتهی می شود که باعث حمله قلبی می شوند.

3. صدمه چشم: فشار خون بالای طولانی می تواند به عروق خونی ظریف شبکیه که لایه ی سلولی پشت چشم است، آسیب برساند. اگر این آسیب که به آن رتینوپاتی می گویند درمان نشود، شخص نابینا خواهد شد.

4.عارضه کلیوی : فشار خون بالا می تواند به عروق خونی کلیه آسیب برساند؛ جایی که ضایعات جریان خون فیلتر می شوند. این آسیب در موارد شدید می تواند به عارضه ی کلیوی و حتی مرگ منتهی شود.

5. آسیب رساندن به دیواره های سرخرگ ها : دیواره های سرخرگ ها در حالت عادی نرم هستند و امکان جریان راحت خون را فراهم می کنند. فشار خون بالا به مرور نقاط زبری در دیواره های سرخرگ ایجاد می کند. رسوبات چربی می توانند در این نقاط زبر جمع شوند ، سرخرگ ها را ببندند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را بالا ببرند.

منبع: روان شناسی سلامت، مقدمه ای بر رفتار و سلامت(جس فیست- جان ای آپدگراف- لیندا براون)؛ ویراست نهم

سحر حسینی‌نژاد
سحر حسینی‌نژاد هستم، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه نجف آباد. بزرگترین آرزوی من در زندگی سلامتی برای همه هم‌وطنانم و مردم سراسر دنیاست و امیدوارم روزی برسه تمامی انسان ها به خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب دسترسی داشته باشند...به امید آن روز

7 پاسخ به “فشار خون بالا را جدی بگیریم…(پارت اول)”

  1. باسلام.
    یه سوالی داشتم ممنون میشم منو راهنمایی کنید.
    برای گرفتن فشار خون،فشار سنج دیجیتالی دقیق تر و بهتر نشون میده یا فشار سنج عقربه ای ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *