قلب و عروق و فشارخون

فشار خون بالا را جدی بگیریم…(پارت دوم)

چگونه فشار خون بالا را کاهش دهیم؟

برنامه کنترل فشار خون می تواند مولفه های دارویی و رفتاری داشته باشد.

رساندن فشار خون بالا به دامنه بهنجار غالبا سخت است چون چند  عامل فیزیولوژیایی برای نگهداشتن فشار خون در یک نقطه ثابت عمل می کنند. با وجود سخت بودن این کار، مداخلات در پی افزایش، رعایت رفتار هایی هستند که می توانند در گذر زمان فشار خون بالا را پایین بیاورند.

یکی از این رفتار ها ، مصرف منظم داروهای ضد فشار خون است که تجویز پزشک را میطلبند.

چاقی با فشار خون بالا رابطه همبستگی دارد و بسیاری از آدم های چاق که وزنشان را کم می کنند، فشار خونشان را به دامنه بهنجار می رسانند، بنابراین کم کردن وزن بخشی از کنترل فشار خون است.

کسانی که فشار خون بالا دارند باید مصرف سدیم(نمک) خود را هم کم کنند و تغییراتی در رژیم غذایی شان ایجاد کنند. رویکرد رژیمی به توقف فشار خون بالا (DASH)، به عنوان برنامه کنترل فشار خون بالا پی ریزی شد؛ این برنامه شامل رژیم غذایی سرشار از میوه جات، غلات سبوس دار و محصولات لبنی کم چرب و دیگر تغییرات سبک زندگی است.

فعالیت فیزیکی منظم هم در کنترل فشار خون بالا، به خصوص برای کسانی که سبک زندگی نشسته(و کم تحرک) دارند، موثر است.

دیگر فنون کاهش فشار خون، مدیریت استرس و مراقبه و آرامیدگی آموزی هستند.

 به دلیل پیچیده بودن علت زیربنایی فشار خون بالا و به دلیل اینکه هنوز آن را به طور کامل نفهمیده ایم، هیچ درمانی وجود ندارد که علت بنیادین آن را معالجه کند. درمان آن بر اساس داروها یا تغییر در رفتار و سبک زندگی صورت می گیرد که می توانند فشار خون را پایین بیاوروند. تغییرات رفتاری مثل کنترل وزن، ورزش منظم و محدود کردن مصرف سدیم. رعایت این رفتار ها برای کنترل فشار خون مهم است.

منبع:روان شناسی سلامت،مقدمه ای بر رفتار و سلامت(جس فیست؛ جان ای آیدگراف؛ لیندا برانون)،ویراست نهم

سحر حسینی‌نژاد
سحر حسینی‌نژاد هستم، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه نجف آباد. بزرگترین آرزوی من در زندگی سلامتی برای همه هم‌وطنانم و مردم سراسر دنیاست و امیدوارم روزی برسه تمامی انسان ها به خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب دسترسی داشته باشند...به امید آن روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *