پیشنهاد سایت چمونه روانشناسی فرزند پروری و تربیت کودک

مشکلات غذا خوردن کودکان

برخی از کودکان خرد سال اغلب سرمیز غذا بالا و پایین می پرند، غذا یا قاشق و چنگال را پرت می‌کنند، غذا را از بشقاب‌های دیگران بر می‌دارند، با دهان باز غذا می‌جوند و با دهان پر صحبت می‌کنند.

هر یک از این رفتارها به ویژه هنگامی که مرتب رخ دهد، ممکن است برای والدین نا‌امید کننده باشد. وقتی مشکلات رفتاری مربوط به صرف غذا به طور مکرر رخ می‌دهد اغلب والدین با هشدار و تهدید کودکان‌شان به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. این الگو ها صرف غذا را هم برای کودک و هم برای والدین نا‌خوشایند می‌کند.

مهم ترین مرحله برای بهبود رفتار غذایی کودک‌تان، مثبت تر کردن محیط در موقع صرف غذاست. ‌

•شما و سایر اعضای خانواده باید رفتارهای مناسبی را موقع صرف غذا به نمایش بگذارید.

•گاهی اوقات والدین یا خواهر و برادر بزرگ‌تر غذا را با دهان باز می‌جوند یا مکررا میز غذا را ترک می‌کنند. وقتی آنان از قوانین صرف غذا پیروی نمی‌کنند، پیروی از این قوانین برای کودکان نیز دشوار می‌شود.

•اگر کودک‌تان موقع صرف غذا رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهد، باید تنبیه نتیجه فوری برایش داشته باشد.

– برای مثال اگر غذا را پرت می‌کند، باید تنبیه را برای او اجرا کنید.

یکی از راه های اجرای تبییه در زمان شام، قرار دادن صندلی کودک در محلی دورتر از میز است. وقتی او از غذا دور است، شام شروع به گفتگو می‌کنید، اما کودک‌تان را در آن گفتگو دخالت نمی‌دهید.

به عنوان یک قانون اصلی، اگر شما از تنبیه سه مرتبه در طول یک وعده غذایی استفاده کردید، بدین معناست که وعده غذایی برای او پایان یافته است.

به یاد داشته باشید که وقتی کودک غذای خود را نمی‌خورد، هیچ دسر یا تنقلاتی به او ندهید.

برگرفته از کتاب فرزند پروری کودکان سخت

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

2 پاسخ به “مشکلات غذا خوردن کودکان”

  1. سلام خسته نباشید.من پسرم بیشتر موقع ها اصلا غذا از دست من نمیخوره و همش بازی میکنه.ولی وقتی که پدرش بهش غذا میده قشنگ میخوره.دلیلش چیه؟میشه راهنمایی کنین چکار کنم که کامل غذا بخوره؟

    1. سلام تنتون سالم
      اوصولا در خانواده ها یک نفر حمایت کننده است که با مهربانی برخورد میکند و کودک او را بیشتر میپسندد.
      شما باید جای پدر را بگیرید به این معنی که جستوجو کنید که پدر چه کارهایی را انجام میدهد که شما انجام نمیدهید و این موضوع به این معنی نیست که پدر حذف شود بلکه به این معنی است که مادر بهتر رفتار کند تا کودک جذب او شود.
      زنده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *