بهداشت دهان و دندان پیشنهاد سایت چمونه دندانپزشکی

مواردي كه بايد عصب كشي شوند:

وقتي كه پوسيدگي از مينا وعاج گذشته باشد وبه عصب رسيده باشد تو اين مواقع عصب عفوني شده و بايد تخليه شود.

اغلب براي خارج كردن آبسه،اندو(عصب كشي) صورت ميگيرد.درغير اين صورت،عفونت ازراه كانال دندان به بافت زيره ريشه انتقال پيدا ميكند و منجربه تشكيل كيست هاي عفوني ميشود ونسوج استخوان فكين را درگير ميكند. مزمن شدن اين حالت ممكن است درمان ريشه را با اشكال روبرو كند و نهايتا به از دست رفتن دندان و مقداري از بافت اطراف دندان شود.

شكستگي دندان، اگر خط شكست از عصب گذشته باشد در اين صورت، عصبي كه با محيط خارج در تماس قرار گرفته بايد تخليه شود.

وارد شدن ضربه يا تروما به دندان، ميتواند در گذشته اتفاق افتاده باشد يا اينكه به علت وارد شدن ضربات سبك ولي مزمن، كه گاهي به علت مرتب نبودن دندانها از يك دندان به دندان ديگر وارد ميشود اتفاق بيافتد.
ضربه وارده در انتهاي ريشه التهاب ايجاد ميكند و باعث قطع خونرساني به دندان و مرگ عصب دندان يا به اصطلاح، نكروز عصب ميشود.

در بعضي موارد به دليل عدم مراجعه بيمار براي ترميم پوسيدگي دندان(تعويق درپر كردن پوسيدگي دندان) پوسيدگي از تاج به عصب ريشه سرايت ميكند و باعث مرگ عصب(نكروز) و تجمع بافت عفوني درون ريشه ميشود كه در اين حالت با وجود بي درد بودن دندان حتما بايد اندو انجام شود.

عصب كشي يا اندو به نظور زيبايي، گاهي اوقات ممكن است كه دندان در جاي خود قرار نگرفته باشد مثلا خارج از قوس فكي قرار گرفته باشد. اگر اين دندان رو تراشيده و با روكش آن را در فضاي مناسب قرار دهيم خواه و نا خواه عصب دندان را درگير ميكنيم و به همين دليل، قبل از ساخت روكش بايد دندان اندو شود.
از موارد نادر عصب كشس زمانيه كه، بيمار به هر دليل دندان درد دردناك دارد كه با ترميم، درد از بين نميرود و چاره اي جز قطع و بيرون كشيدن عصب نداريم

نیلوفر آریانیا
من نیلوفر آریانیا، دانشجوی دندانپزشکی هستم. لبخند بزن‌ چو‌ن توصیف زیبایی چهره و نشان مهربانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *