اعتیاد، دخانیات و الکل داخلی

پیامد های مصرف تنباکو

مصرف تنباکو مسئول سالانه  بیش از 48000 مرگ یا بیش از 1315 مرگ در روز در ایالات متحده امریکا(2014) و تقریبا 6 میلیون نفر در سال در سراسر دنیا(2015)است. همه شکل های مصرف تنباکو پیامدهایی برای سلامت دارند اما سیگار کشیدن رایج ترین و بنابراین خطرناک ترین شکل مصرف تنباکو است.خطرات آن هم مریضی قلبی عروقی،سرطان ،مریضی مزمن دستگاه تنفس تحتانی و انواع اختلالات دیگر است.

سیگارکشیدن

سیگار کشیدن مرگ بارترین رفتار در تاریخ ایالات متحده آمریکا و احتمالا جهان بوده است و بزرگترین علت قابل پیشگیری مرگ و میر و مریضی می باشد.

سیگار‌کشیدن و سرطان: سرطان دومین علت اصلی مرگ و‌‌میر در ایالات متحده آمریکا و علت اصلی مرگ و‌میرهای مرتبط با سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن در شکل گیری انواع سرطان ها، به خصوص سرطان ریه ، نقش دارد. شواهد آن قدر هستند که نتیجه بگیریم سیگار‌کشیدن در سرطان های لب، حلق ، مری، لوزالمعده ، حنجره، نای، مثانه، کلیه، گردن رحم و معده، عامل علّی محسوب می شود.

سیگاری های زن و مرد به احتمال زیاد بر اثر سرطان می میرند و خطر نسبی مرگ مردان سیگاری بر اثر سرطان 3/23 برابر خطر مرگ غیر سیگاری هاست.این خطر، قوی ترین رابطه محرز شده بین رفتار و علت اصلی مرگ تا به امروز است.

رابطه سیگار‌کشیدن و مریضی قلبی عروقی چیست؟

سیگار‌کشیدن به دیواره داخلی سرخرگ‌ها لطمه می زند و تشکیل پلاک ها درون سرخرگ را زیاد میکند.سیگار‌کشیدن همچنین با تشکیل لخته‌های خون در دیواره‌ی سرخرگ ها که عارضه خطرناکی برای سرخرگ است، رابطه دارد. علاوه‌بر‌این، سیگار‌کشیدن نه ‌تنها با التهاب ریه‌ها بلکه با التهاب کل بدن رابطه دارد؛ شواهد روزافزون از نقش التهاب در شکل گیری مریضی سرخرگی حکایت دارد. سیگار‌کشیدن همچنین دسترسی عضلات قلب به اکسیژن را کم می‌کند و در عین‌حال، تقاضای اکسیژن توسط قلب را زیاد می کند.

سیگار کشیدن و مریضی مزمن دستگاه تنفسی تحتانی: مریضی مزمن دستگاه تنفسی تحتانی شامل چند مریضی تنفسی و ریوی است که دو مورد از مرگبارترین آنها آمفیزم و برونشیت مزمن است. این امراض در‌بین غیر سیگاری ها نسبتا کمیاب هستند؛ اکثر مبتلایان به این امراض در معرض سیگار‌کشیدن منفعلانه یا همان دود سیگار همسر بوده‌اند.

دیگر اثرات سیگار کشیدن : سیگار کشیدن علاوه‌بر سرطان، مریضی قلبی‌عروقی و مریضی مزمن دستگاه تنفس تحتانی، با مشکلات دیگری هم رابطه دارد.سیگاری‌ها بیش از حد معمول، مریضی پیرادندانی و اسکلروز مولتیپل دارند که می تواند با نقش سیگار‌کشیدن در التهاب و دستگاه ایمنی رابطه داشته باشد. سیگار کشیدن همچنین با افت قوای فیزیکی، تعادل، اختلال در عملکرد عصبی عضلانی و انواع مصدومیت‌ها، ازجمله مصدومیت ناشی از تصادفات و سائط نقلیه موتوری، رابطه دارد. زنان سیگاری بیش از مردان در معرض مشکلات باروری می باشند.بچه انداختن، زایمان زودهنگام، نقایص مادرزادی فرزندان و به دنیا آوردن نوزادان کم وزن در زنان سیگاری شایع تر است. زنان باردار سیگاری دو برابر بیشتر احتمال دارد نوزاد مرده به‌دنیا آورند و احتمال مرگ نوزادانشان در نخستین سال زندگی، تقریبا سه برابر است. مردان سیگاری نیز در معرض برخی خطرات ویژه هستند. سیگار‌کشیدن نه‌تنها آنها را پیرتر و غیر جذاب‌تر جلوه می‌دهد، بلکه احتمال ناکارایی نعوظی در آن‌ها را هم بیشتر می‌کند.

بیشتر بدانیم: ابتلا به کرونا با مصرف دخانیات

(برای داشتن جهانی پاک تر و دنیایی عاری از بیماری سیگار نکشیم)

منبع:روان شناسی سلامت،مقدمه ای بر رفتار و سلامت(جس فیست؛ جان ای آیدگراف؛ لیندا برانون)،ویراست نهم

سحر حسینی‌نژاد
سحر حسینی‌نژاد هستم، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه نجف آباد. بزرگترین آرزوی من در زندگی سلامتی برای همه هم‌وطنانم و مردم سراسر دنیاست و امیدوارم روزی برسه تمامی انسان ها به خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب دسترسی داشته باشند...به امید آن روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *