پزشکی چاقی و لاغری سرطان پستان مقالات پزشکی

چاقی و سرطان سینه

محققان ارتباط بین چاقی و سرطان سینه را ممکن دانستن.

به طور وسیعی این موضوع که سطح بالای چربی بدن باعث افزایش خطر پیشرفت سرطان سینه، مانند سایر سرطان‌ها می‌شود، پذیرفته شده‌ است. دکتر Bing Li، دانشیار گروه میکروب‌شناسی و ایمونولوژی و بهداشت دانشگاه Louisville-مرکز سرطان گراهام براون، مقاله‌ای منتشر کرد که در آن یک تئوری خاص را پیشنهاد می‌دهد که یک پروتئین به وسیله سلول‌های چربی ترشح می‌شود که منجر به افزایش پیشرفت سرطان سینه می‌شود.

در این مقاله تئوری آقای Li  بیان می‌کند که پروتئین متصل شونده به اسید‌های چربِ سلول‌های چربی (FABP4) که در بافت چربی بیان می‌شوند، مسئول سوخت رسانی برای رشد تومور سرطانی سینه هستن.

لی میگوید: “نه تنها سرطان سینه بلکه بسیاری از سرطان‌ها مربوط به چاقی می‌باشند. بیش از 13 نوع سرطان به وضوح با چاقی در ارتباط است و من فکر می‌کنم که با داشتن اطلاعات بیشتر این لیست ادامه خواهد یافت.” “در تحقیقات ما، دریافتیم که خانواده پرتئین متصل شونده به اسیدچرب، به خصوص یک عضو این خانواده، FABP4، یک نقش حیاتی در ارتباط چاقی و سرطان به خصوص سرطان سینه ایفا می‌کند. ما این تئوری را بیان می‌کنیم که FABP4 مسئول مکانیسم مولکولی اساسی است که باعث پیشرفت سرطان سینه مرتبط با چاقی می‌شود.”

بافت چربی، FABP4 را در سلول‌های چربی تولید می‌کند تا اسید‌های چرب بلند زنجیر محلول در آب را پردازش و توزیع کند. مقدار مشخصی از FABP4 در شرایط طبیعی وارد جریان خون می‌شود. با این وجود، با جمع شدن حجم بیشتری از بافت چربی، FABP4 بیشتری در گردش ترشح می‌شود.

تئوری لی 2 روش ارائه می‌دهد که در آن FABP4 می‌تواند رشد تومورهای سرطان سینه را تحریک کند.

اولین رویکرد: FABP4 در برخی از ماکروفاژ‌های خاص که در تومورها افزایش می‌یابند، تجمع می‌یابد. همچنین تحقیقات لی نشان داد که وقتی FABP4 مهار می‌شود، رشد تومور در مدل‌های حیوانی حتی با وجود چربی کاهش می‌یابد .

دومین رویکرد: هنگامی که سطح بالای FABP4 ، در چاقی در خارج از سلول‌های چربی گردش می‌کند، پروتئین از طریق تعامل مستقیم با سلول‌های سرطانی سینه، توسعه سرطان سینه را افزایش می‌دهد. در تحقیقات حیوانی، رشد و پیشرفت تومور سرطانی در حیوانات چاقی که FABP4 در آن‌ها کنترل می‌شد، کاهش یافت.

علاوه بر‌این، گروه تحقیقات لی اخیراً یافته‌هایی را در تحقیقات سرطان سینه منتشر کرده است که نشان می‌دهد انواع مختلف رژیم‌های غذایی پرچرب تاثیرات مختلفی بر رشد تومورها دارند.رژیم‌های غذایی پرچرب کره کاکائو یا روغن ماهی، هر دو منجر به چاقی ناشی از چربی می‌شوند. با این حال، رژیم کره کاکائو منجر به افزایش رشد تومور سینه می‌شود، درحالی که رژیم غذایی روغن‌ماهی چنین نیست. این مطالعه نه‌ تنها نقش حیاتی FABP4 در سرطان مرتبط با چاقی را تایید می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که همه‌ی چاقی‌ها باعث پیشرفت تومور‌ها نمی‌شود.

لی و تیم اومعتقد هستن درک بهتر از نحوه‌کار FABP4 چه در داخل ماکروفاژها و چه در گردش خون می‌تواند فرصت‌هایی را برای‌جلوگیری از پیشرفت برخی سرطانهای سینه فراهم کند. همچنین ممکن است منجر به توسعه روش‌های درمانی شود که FABP4 را با داروها یا آنتی بادی ‌های خاص هدف قرار می‌دهند. لی میگوید: “ اکنون ما در تلاش هستیم آنتی‌بادی برای این پروتئین تولید کنیم، که می‌تواند یک استراتژی درمانی بسیار موثر برای سرطان مرتبط با چاقی باشد.”

منابع:

Materials provided by University of Louisville. Original written by Betty Coffman –

https://www.sciencedaily.com/

سحر حسینی‌نژاد
سحر حسینی‌نژاد هستم، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه نجف آباد. بزرگترین آرزوی من در زندگی سلامتی برای همه هم‌وطنانم و مردم سراسر دنیاست و امیدوارم روزی برسه تمامی انسان ها به خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب دسترسی داشته باشند...به امید آن روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *