بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت زنان کمردرد مامایی

کمردرد در بارداری

خبر خوب این است که کودک شما در حال رشد است. این دقیقاً همان اتفاقی است که باید رخ دهد – اما هنوز هم می تواند روی پشت شما سخت باشد. بیشتر زنان باردار کمردرد را تجربه می کنند ، که معمولاً در نیمه دوم بارداری شروع می شود.

باید بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید برای کم کردن دردهای کمر خود انجام دهید. در اینجا چه چیزی کمک می کند.

علل کمردرد در زنان باردار

کمردرد بارداری به طور معمول در جایی اتفاق می افتد که لگن در ستون فقرات شما قرار دارد.

دلایل ممکن بسیاری وجود دارد که چرا این اتفاق می افتد. برخی از دلایل محتمل در اینجا آورده شده است:

۱_ افزایش وزن در طی یک بارداری سالم ، زنان معمولاً بین 25 تا 35 پوند به دست می آورند. ستون فقرات باید از این وزن پشتیبانی کند. این می تواند باعث کمردرد شود. وزن کودک و رحم در حال رشد نیز بر رگهای خونی و اعصاب موجود در لگن و پشت فشار می آورد.
۲_تغییر وضعیت بارداری مرکز ثقل شما را تغییر می دهد. در نتیجه ، شما ممکن است بتدریج – حتی بدون اینکه متوجه شوید – شروع به تنظیم وضعیت خود و نحوه حرکت کنید. این ممکن است باعث کمردرد یا کرنش شود.

۳_هورمون تغییر می کند. در دوران بارداری بدن شما هورمونی به نام آرامش ایجاد می کند که باعث می شود رباط ها در ناحیه لگن آرام شوند و مفاصل در آماده سازی فرایند تولد سست تر شوند. همین هورمون می تواند باعث شل شدن رباط هایی شود که ستون فقرات را پشتیبانی می کند و منجر به بی ثباتی و درد می شود.
۴_جداسازی عضلات. با بزرگ شدن رحم ، ممکن است دو ورق موازی از عضلات (عضلات شکمی رکتوم) که از قفسه دنده تا استخوان خاجی جریان دارند ، در امتداد درز میانی جدا شوند. این جدایی ممکن است درد کمر را بدتر کند.
۵_استرس . استرس هیجانی می تواند باعث ایجاد تنش عضلات در کمر شود ، که ممکن است احساس کمردرد یا اسپاسم کمر شود. ممکن است متوجه شوید که در دوره های استرس زای بارداری ، افزایش کمردرد را تجربه می کنید.

درمان کمردرد در بارداری

خبر خوبتر: مگر اینکه قبل از بارداری دچار سردرد مزمن شوید ، احتمالاً درد شما قبل از زایمان به تدریج کاهش می یابد.

در ضمن ، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای درمان کامل کمردرد یا کاهش درد آن انجام دهید:

۱_ورزش . ورزش منظم باعث تقویت عضلات و تقویت انعطاف پذیری می شود. این می تواند استرس در ستون فقرات شما را کاهش دهد. تمرینات ایمن برای اکثر زنان باردار شامل پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری ثابت است. پزشک یا فیزیوتراپی شما می تواند تمریناتی را برای تقویت کمر و شکم شما توصیه کند.

۲_گرما و سرما. استفاده از گرما و سرما در پشت شما ممکن است کمک کند. اگر ارائه دهنده خدمات درمانی موافق است ، با قرار دادن کمپرس های سرد (مانند کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده پیچیده شده در حوله) تا 20 دقیقه چندین بار در روز روی منطقه دردناک شروع کنید. بعد از دو یا سه روز ، روی حرارت تغییر دهید – یک پد گرمکن یا بطری آب گرم را روی قسمت دردناک قرار دهید. مراقب باشید در حاملگی گرما را روی شکم خود قرار ندهید.
۳_وضعیت خود را بهبود بخشید. slouching ستون فقرات را تنگ می کند. بنابراین استفاده از وضعیت مناسب هنگام کار ، نشستن یا خوابیدن حرکت خوبی است. به عنوان مثال ، خوابیدن در کنار شما با یک بالش بین زانوها باعث می شود استرس کمر شما را از بین ببرد. هنگام نشستن روی یک میز ، یک حوله چرخدار را برای پشت خود قرار دهید. پای خود را روی یک کتاب یا مدفوع استراحت دهید و مستقیماً بنشینید ، با شانه های خود به عقب. پوشیدن کمربند پشتیبانی نیز ممکن است کمک کند.
۴_مشاوره. اگر کمردرد با استرس مرتبط است ، صحبت با یک دوست یا مشاور قابل اعتماد ممکن است مفید باشد.

۵_طب سوزنی. طب سوزنی نوعی داروی چینی است که در آن سوزن های نازک در نقاط خاصی در پوست شما قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی در تسکین کمردرد در دوران بارداری می تواند مؤثر باشد. اگر علاقه مند به امتحان کردن آن هستید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.
۶_کایروپراکتیک. هنگامی که به درستی انجام شود ، دستکاری کایروپراکتیک ستون فقرات می تواند در دوران بارداری بی خطر باشد ، اما قبل از انجام مراقبت کایروپراکتیک با پزشک خود مشورت کنید.
نکات بیشتر:

 اگر باید چیزی را از سطح زمین انتخاب کنید ، از پاهایتان استفاده کنید تا به جای خم شدن ، از چمباتمه زدن استفاده کنید.
 کفش پاشنه بلند نپوشید.
 روی پشت خود نخوابید.
 شیلنگ پشتیبانی را بپوشید.

اگر درد پشت شما ادامه دارد ، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه موارد دیگری را امتحان می کنید. قبل از مصرف داروهای درد حتما با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن (تایلنول) برای بیشتر زنان در دوران بارداری بی خطر است. آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) توصیه نمی شوند. در بعضی موارد ، پزشک ممکن است داروهای ضد درد یا شل کننده های عضلانی را که در دوران بارداری بی خطر هستند ، توصیه کند.

چه موقع از پزشک معالجه کنید

کمردرد ، به خودی خود ، دلیلی برای تماس با پزشک نیست. اما اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید:

۱_درد شدید
۲_به طور فزاینده ای درد یا دردی که ناگهان شروع می شود
۳_درد گرفتگی ریتمیک
۴_مشکل در ادرار کردن یا “پین و سوزن” در اندام شما

در موارد نادر ، کمردرد شدید ممکن است مربوط به مشکلاتی از جمله پوکی استخوان مرتبط با بارداری ، استئوآرتریت مهره یا آرتریت سپتیک باشد. دردهای ریتمیک ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. بنابراین اگر شما هر یک از این مشکلات را تجربه کرده اید ، مهم است که توسط پزشک معاینه شود.

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Traci C. Johnson, MD on August 04, 2018

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *