اختلالات روانی پیشنهاد سایت چمونه روانشناسی سلامت و تندرستی فردی و عمومی

کووید19 را با اختلال پانیک اشتباه نگیرید!

شاید باورش سخت باشد ولی در این روزها افرادی هستند که بدون اینکه آزمایش های تشخیصی چیزی را نشان دهند، تصور می‌کنند به کووید‌19 مبتلا شده اند. درحالی که طی مصاحبه های بالینی متوجه می‌شویم که این افراد به کووید19 مبتلا نیستند بلکه صرفا مضطرب هستند.

یعنی این افراد به دلیل پیشینه مضطرب بودنشان دائما نگران هستند که به کووید 19 مبتلا شده باشند.

در مرحله بعد نگرانی این افراد سیستم عصب سمپاتیک را فعال می‌کند بنابراین این افراد دائما عرق می‌کنند، دهانشان خشک می‌شود و نفس کشیدن برایشان کمی سخت می‌شود.

به دلیل اینکه این افراد ترس ابتلا به کووید19 را دارند بدنشان نشانه هایی شبیه کووید19 را در آنها ایجاد می‌کند و این موضوع به نوبه خود موجب مضطرب شدن بیشتر و تشدید این اعلائم می‌گردد. بنابرین بیشتر احساس گرما می کنند، دهانشان بیشتر خشک می‌شود و بیشتر از قبل احساس تنگی نفس می‌کنند و در نتیجه بیشتر به کووید19 مشکوک می‌شوند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند…

بهتر است بدانیم که شبیه ترین اختلال روانشناختی به بیماری کرونا اختلال پانیک می باشد.

نشانه هایی اولیه در کوووید19 تب و لرز، سرفه خشک، تنفس مشکل و گلو درد است. همچنین نشانه های اختلال پانیک درد در قفسه سینه، احساس تنگی نفس ، لرزش، خشکی دهان، تعریق و تپش قلب است.

همان طورکه قابل توجه است کووید19 و اختلال پانیک علایم شبیهی دارند. پس اگر در گذشته سابقه حملات پانیک و دوره اضطرابی شدید داشته اید یا به طور ژنیتیکی در خانواده تان وجود داشته است بهتر است با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید.

فائزه درچه‌زاده
فائزه درچه‌زاده، دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم. درد من ارام جان دیگران است... از این رو در تلاشم خود را دوست داشته باشم و کمک کنم دیگران نیز خود را دوست داشته باشند....🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *