گوش، حلق و بینی (ENT)

گوش پاک کن خطری برای گوش ها

آیا وجود جرم گوش الزامی است ؟

وجود موادی که ما به عنوان جرم گوش (موم گوش) آنها را می شناسیم در گوش الزامی ست، این مایع چسبنده در گوش یک وظیفه و یا ماموریت مهم دارد، وظیفه ی این مایع در حقیقت به دام انداختن کثیفی ها و چرک های موجود در داخل گوش است که مانع از عبور این کثیفی ها به قسمت های درونی گوش می شود که این کار به سلامت گوش شما کمک می کند. پس باید دانست که وجود این مواد بر روی پوست شما نشان از حفاظت گوش شما دارد و در واقع نیازی به تمیز کردن داخل گوش نیست چرا که این ماده ی چسبنده خود یک تمیز کننده است و وظیفه ی خود را در داخل گوش به درستی انجام می دهد.

دلیل استفاده ی عموم مردم از گوش پاک کن چیست ؟

سالها ست که متخصصین گوش به ما هشدارهایی در خصوص استفاده نکردن از گوش پاک کن می دهند و باز ما شاهد استفاده از آن در بیشتر مردم هستیم و این اتفاق در حالی می افتد که حتی بر روی جعبه ی گوش پاک کن به طور واضح نوشته شده است از داخل کردن آن به گوش خودداری کنید. پس چرا مردم علیرغم دانستن عوارض استفاده از گوش پاک کن اصرار به استفاده ی مداوم از آن دارند؟

پاسخ مشخص است ورود این گوش پاک کن ها در گوش حس رضایت به فرد می دهد، در قسمت انتهایی کانال گوش شما یک عصب حساس وجود دارد که تماس گوش پاک کن با این قسمت در فرد ایجاد حس رضایت می کند. پس به همین دلیل است که بعضی افراد هر آنچه کوچک باشد را به داخل گوش می کنند و به زبان دیگر می توان گفت این عمل برای افراد می تواند اعتیاد آور باشد.

عوارض استفاده از گوش پاک کن

بدن انسان به گونه ای طراحی شده است که به طور خودکار توانایی مقابله با مواد داخل گوشی که مورد نیاز گوش نیستند و ما آنها را چرک می نامیم، را دارد، پس باید گفت که نیازی به تمیز کردن این مواد با گوش پاک کن نیست .

جویدن و دیگر حرکات فک، رشد و تغییرات پوست در داخل گوش انسان سبب بیرون راندن و هدایت جرم گوش (موم گوش) به خارج از گوش می شود. خروج این مایع تنها زمانی اتفاق می افتد که این موم ها قدیمی شده باشند و در گوش شما مفید واقع نشوند.

باید در نظر داشت که استفاده از گوش پاک کن ها فقط می تواند سبب هدایت نادرست این مواد به داخل کانال گوش شود که گاهی اوقات می تواند به کانال گوش شما و حتی پرده ی گوش شما صدمه وارد کند و ضروری ست که نسبت به  عوارض استفاده از گوش پاک کن، آگاهی لازم را داشته باشیم.

استفاده زیاد از گوش پاک کن می توند سبب خشکی کانال گوش شود و انواع عفونت های گوش را برای شما به همراه آورد.

منبع: graziadaily

حنانه قاسمی
حنانه قاسمی متولد ۱۳۷۵ دانشجو پزشکی و علاقمند به دنیای سلامتی. دوست دارد یار این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی...

4 پاسخ به “گوش پاک کن خطری برای گوش ها”

  1. سلام خسته نباشید
    پس چرا بعضی وقت ها گوش بیش از حد جرم تولید میکند و جلوی شنوایی گوش رو میگیره.من تاحالا دوبار اینجوری شدم و گوشم را شست و شو دادم؟

    ممنون از مطالب خوبتون و ممنون از سایت خوبتون.

  2. باسلام خدمت شما و خسته نباشین.
    من عادت دارم هرشب با گوش پاک کن گوشم رو تمیز میکنم.نمیدوستم که برای گوش مضر است.از این به بعد دیگه سعی میکنم از گوش پاک کن استفاده نکنم.

    خیلی ممنون از مطالبتون.من اصلا این موضوع رو نمیدونستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *