پیشنهاد سایت چمونه سیستم ادراری و کلیه‌ها

تاثیر عصاره گیاهی اورتیکا بر سنگ کلیه

اورتیکا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داروی گیاهی عصاره اورتیکا، خاصیت ضد التهاب، مدر و آنتی باکتریال دارد و کمک به دفع سنگ کلیه و کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری می‌کند. مواد مؤثر این عصاره شامل کوئرستین و کافئوئیل مالیک اسید از پیکر رویشی گیاه گزنه است.

گیاه گزنه که با نام علمی اورتیکا دیوئیکا (Urtica dioica) شناخته می‌شود، یکی از ۶ زیرگونه‌ی خانواده‌ی اورتیکا (Urtica) است. برگ‌ها و ریشه‌ی گیاه گزنه خواص دارویی متفاوتی دارند. ریشه‌ی گزنه را می‌توان به‌صورت قرص، چای، شربت، عصاره و کپسول استفاده کرد.

ترکیب کوئرستین موجود در گزنه آزادسازی هیستامین از بازوفیل‌ها و ماستوسیت‌ها را کاهش داده و تولید فاکتورهای التهابی TNF-α، IL1-β، نیتریک اکسید و آنزیم‌های دخیل در التهاب مانند سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز را مهار می‌کند.

این عصاره سبب کاهش سطح کراتین ادرار شده و موجب برگرداندن سطح pH ادرار به حالت طبیعی می‌شود. همچنین استفاده از این عصاره، ساخت کریستال اگزالات کلسیم و تخریب بافت کلیه را کاهش داده و سبب ساخت مجدد توبول‌ها و گلومرول‌های کلیه می‌شوند.

وجود فیتوکمیکال‌های فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و آنتوسیانین‌ها در این عصاره، می‌تواند دلیل کاهش ساخت و تشکیل کلسیم و اگزالات در کلیه باشد.

گیاه گزنه کاربردهای بسیار قابل توجهی در بهبود سلامتی دارد.

مردم کشورهای مختلف از دیرباز گیـاه گـزنه را به عنوان یک گیاه ارزشمند می شناخته اند. جالینوس حکیم آن را برای بهبود سرماخوردگی و بیماری­های دستگاه تنفس به کار می برده است. برگ گزنه قند خون را کاهش داده و در بهبود روماتیسم، نقرس، سنگ کلیه و مثانه مؤثر است.

از ریشه گزنه در بهبود هـایـپـرپـلازی خـوش خیـم پروسـتات”BPH” به طور گسـترده استفاده می شود. ایـن گیاه سرشـار از آهن و ویتامیـن C می باشد.

از عصاره گـزنه در بهبود بیماری­های پوستی نظیر اگزمـا، پسوریازیس، زخم های عفونی، ریزش مو و شوره سر نیز استفاده می گردد.

مکانیسم اثر عصاره گیاهی اورتیکا

مدر: مواد مؤثر گیاه گزنه سبب افزایش حجم و جریان ادرار شده،از احتباس ادرار در مجاری ادراری جلوگیری کرده ومنجر به دفع سنگ کلیه می گردد.

آنتی باکتریال: عصاره گیاه گزنه به طور چشمگیری حرکت باکتری “E.coli” را که مهمترین عامل عفونتهای ادراری است کاهش داده و همچنین از تشکیل کلنی این باکتری جلوگیری می نماید.

ضد التهاب: مکـافئوئیـل مالیـک اسیـد اصـلی تـرین فنـول گیـاه گـزنـه بـا مهـار آنـزی سیـکلواکسـیژنـاز و 5-لیپواکسیژناز از سنتز واسطه های التهابی مانند پروستاگلاندین ها و لکوترین ها جلوگیری می نماید و بدین ترتیب سبب کاهش التهاب می گردد.

موارد مصرف عصاره اورتیکا

  • کمک به دفع سنگ کلیه
  • کمک به کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری

موارد منع مصرف

  • نارسایی کلیـه یا قلب، احتباس مایع در بـدن (اِدِم)
  • بارداری و شیردهی

موارد هشدار

  • در افراد مبتلا به افت فشار خون با احتیاط مصرف شود.

Mulecular Medicine Reports

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *