بارداری و تنظیم خانواده بهداشت پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت جنسی سلامت زنان سلامت مردان مامایی

هرآنچه باید درمورد کاندوم بدانید!

کاندوم: اثربخشی ، انواع و استفاده صحیح

کاندوم چیست؟

کاندوم یک پوشش نازکی است که یک مرد در طول رابطه جنسی روی آلت تناسلی خود می پوشاند و یا زن قبل از رابطه جنسی وارد واژن خود می کند. کاندوم از بارداری و STD جلوگیری می کند.

از کاندوم مرد و زن به طور همزمان استفاده نکنید. یکی می تواند به دیگری بچسبد و آن را از جای خود بکشد یا آن را پاره کند.

کاندوم چقدر موثر است؟

اگر به طور صحیح از آن استفاده کنید کاندوم کارایی زیادی دارد. یک زن حتی در صورت استفاده از کاندوم می تواند باردار شود.

در صورت استفاده صحیح ، کاندوم های مردانه تقریباً 98٪ مؤثر هستند. این بدان معنی است که در یک سال ، از هر 100 زن که شرکای آنها همیشه به طور صحیح از کاندوم استفاده می کنند ، باردار می شوند. از هر 100 زن که شرکای آنها هر بار به طور صحیح از کاندوم استفاده نمی کنند ، به 18 مورد می رسد.
کاندومهای زنانه در هنگام استفاده صحیح حدود 95٪ مؤثر هستند.

همچنین کاندوم خطر ابتلا به یک بیماری STD را به دیگری کاهش می دهد. خطر دقیق با توجه به نوع بیماری متفاوت است. به عنوان مثال ، کاندوم تقریباً 100٪ در محافظت در برابر HIV موثر است. اما HPV ، شایع ترین بیماری مقاربتی ، می تواند مناطقی را آلوده کند که کاندوم مردانه مانند آن مانند خارش گوشت را پوشش نمی دهد. خطر ابتلا به HPV را کاهش می دهند.

انواع کاندوم

انواع مختلفی از کاندوم های مرد وجود دارد ، از جمله:

لاتکس ، پلاستیک . بیشتر مردان از کاندوم ساخته شده از لاتکس استفاده می کنند. اگر نسبت به آن ماده حساسیت دارید ، می توانید از پلاستیک ساخته شده استفاده کنید. پلی اورتان یا پلی اورتان. کاندوم های لاتکس و پلاستیک می توانند شما را در برابر هر نوع بیماری جنسی – واژینال ، دهانی و مقعدی محافظت کنند. از بارداری جلوگیری می کنند ، اما مانند پوست انسان ، دهانه های ریز دارند. این بدان معناست که آنها شما را از بیماریهای مزمن محافظت نمی کنند.
روغن کاری شده روغن کاری ، یا lubrication ، یک پوشش نازک از مایع روی کاندوم است. این می تواند از درد و سوزش در هنگام رابطه جنسی جلوگیری کند و می تواند به جلوگیری از شکستن کاندوم کمک کند. روان کننده های روغنی می توانند به کاندوم آسیب رسانده و از کار آن جلوگیری کنند.
اسپرم کش این اسپرم را می کشد. برخی از کاندوم ها با آن از قبل پوشیده شده اند. این می تواند خطر حاملگی را کاهش دهد ، اما مقدار اسپرم کش که با کاندوم همراه است احتمالاً برای ایجاد تغییر کافی نیست.
کاندوم های بافتی. اینها شامل انواع روبان و شکافی است. هدف آنها افزایش لذت برای شما یا شریک زندگی شما است. اما این که چگونه باعث می شود احساس کنید می تواند متفاوت از آنچه شخص دیگری از آن لذت می برد باشد. اگر کاندوم شما یا شریک زندگی تان را از لذت بردن از رابطه جنسی باز می دارد ، آنهایی که بافت دارند را امتحان کنید تا ببینید آیا احساس بهتری دارند همچنین می توانید قسمت کاندوم را در قسمت پیش زمینه قرار دهید.

فقط یک نوع کاندوم زنانه وجود دارد که توسط FDA برای استفاده در ایالات متحده تأیید شده است. از نیتریل ساخته شده است ، نوعی لاستیک ساخته شده بدون لاتکس است. از قبل روغنکاری می شود

11 نکته برای استفاده صحیح از کاندوم مردانه
در هر زمان قبل یا در طول رابطه جنسی می توانید کاندوم مردانه قرار دهید.

۱_مطمئن شوید که هنگام باز کردن بسته ، کاندوم را پاره نمی کنید. ۲_اگر شکننده ، سفت ، چسبنده یا منقضی شده است ، آن را بیرون بیندازید.
۳_آن را بعد از درست شدن آلت تناسلی خود و قبل از لمس هر قسمت از شریک زندگی خود قرار دهید.

۴_آن را در تمام مدت ازابتدا تا انتها نگه دارید.
۵_هر بار از یک مورد جدید استفاده کنید. این یعنی برای هر نعوظ. ۶_اگر خنثی نشده اید ، پیش از قرار دادن کاندوم ، پوست ختنه خود را به عقب بکشید.
۷_اگر کاندوم نوک مخزن ندارد ، انتهای آن را بچسبانید تا حدود نیم اینچ از فضای خود را برای جمع آوری مایع منی در هنگام انزال بکشید.

۸_به محض نگه داشتن نوک (اگر مخزن موجود نیست) ، از دست دیگر خود استفاده کنید تا کاندوم را تا تمام طول به پایین پایه آلت تناسلی خود بپیچانید.
۹_اگر احساس می کنید که در طول رابطه جنسی دچار پارگی یا پارگی شده است ، فوراً متوقف شوید ، بیرون بکشید و کاندوم جدید بگذارید.

۱۰_بعد از انزال و قبل از از بین رفتن نعوظ ، با دقت بیرون بکشید ، تا مطمئن شوید کاندوم روشن است.
۱۱_وقتی آن را حذف کردید ، اطمینان حاصل کنید که مایع منی ریخته نمی شود.

13 نکته برای استفاده صحیح از کاندوم زنانه
قبل از برقراری رابطه جنسی باید کاندوم را وارد کنید.

۱_با زانوها از هم جدا شوید یا با پاها خم و زانو دراز بکشید.

۲_بسته را باز کرده و کاندوم را خارج کنید.
۳_کاندوم را نگه دارید تا انتهای باز آویزان شود.

۴_می توانید روان کننده را در قسمت بیرونی قسمت بسته بسته قرار دهید تا به این وسیله آسانتر شود.
۵_حلقه داخلی را بین انگشت شست و میانی فشار دهید.

۶_حلقه داخلی را وارد کنید و کیسه آن را داخل واژن بکشید مانند اینکه یک تامپون وارد می کنید.
۷_کاندوم باید وارد شود تا زمانی که حلقه از استخوان مجرای شما گذشته باشد – می توانید با خم کردن انگشت خود هنگام یافتن چند قطعه از داخل واژن ، آن را پیدا کنید.

۸_مطمئن شوید که کاندوم پیچیده نمی شود.
۹_حلقه بیرونی باید در برابر بدن شما قرار داشته باشد – تا یک اینچ از آن ممکن است آویزان باشد.

۱۰_آلت شریک زندگی خود را به داخل کاندوم راهنمایی کنید. اگر احساس می کنید بین کاندوم و بدن شما در حال لغزش است ، متوقف شوید.
۱۱_اگر انگشتر بیرونی به بدن شما فشار وارد شده است متوقف شوید یا احساس می کنید کاندوم از جای خود بلغزد.

۱۲_لازم نیست کاندوم را درست بعد از رابطه جنسی بردارید.
۱۳_وقتی بیرون بیایید ، حلقه بیرونی را به آرامی فشار داده و پیچ کنید تا مایع منی درون کیسه نگه داشته شود.

منبع:webmed

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *