پیشنهاد سایت چمونه خون و سرطان مقالات پزشکی

کاهش عوارض شیمی‌درمانی با یک داروی رماتیسم

محققان دانشگاه کوئینزلند (Queensland) از داروی ضدالتهاب آناکینرا (anakinra) برای کاهش اثرات جانبی داروی وینکریستین (vincristine) در شیمی درمانی، استفاده کردند.

مکانیسم:

با از بین بردن التهاب که یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به داروی وینکریستین است، درد و علائم ناخوشایند حاصل از آن نیز از بین می رود. داروی ضدالتهاب آناکینرا به طور قابل توجهی باعث کاهش علائم عصبی داروی وینکریستین می‌شود و از آن مهم‌تر تاثیر شیمی‌درمانی را کاهش نمی‌دهد.

داروی وینکریستین برای درمان سرطان‌های دهانه رحم، مغز و ریه، سرطان خون و لنفوم‌های غیر هوچکین استفاده می‌شود.

آناکینرا داروی بیماران مبتلا به رماتیسم مفصلی است و محققان موسسه‌ی علوم‌زیستی مولکولی قصد دارند تا آن را بر روی بیماران سرطانی که از داروی وینکریستین استفاده می‌کنند امتحان کنند. تمرکز این تحقیقات بر روی دو داروی وینکریستین و آناکرینا بود، گرچه یافته‌های اولیه نشان می‌دهد آناکینرا در تسکین عوارض سایر داروهای مربوط به شیمی‌درمانی نیز اثر دارد.

عوارض جانبی شیمی‌درمانی گاهی اوقات چنان وحشتناک است که افراد درمان خود را متوقف می‌کنند یا به پایان می‌رسانند و این کار آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و کاهش علائم ناخوشایند شیمی‌درمانی در نهایت موجب نجات جان بسیاری از بیماران خواهد شد. نوروپاتی یکی از ناخوشایندترین و شدیدترین عوارض دارویی شیمی‌درمانی است که باعث گزگز و بی حسی دست و پا، درد و ضعف عضلانی می‌شود و باعث لنگیدن فرد خواهد شد. متأسفانه این علائم می‌توانند تا مدت‌ها پس از درمان نیز ادامه یابند. تنها راه بهتر کردن عوارض، کاهش دوز وینکریستین است، اما این کار باعث کاهش اثر درمان در برابر سرطان می‌شود.

منبع: مجله‌ی Experimental Medicine

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *