پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت جنسی سلامت زنان مامایی ناتوانی جنسی

اختلال عملکرد جنسی زنان(FSD)چیست؟

بسیاری از خانم ها در داشتن ارگاسم دچار کمبود جنسی یا مشکل جنسی می شوند. بعضی از خانمها از این کار زحمت نمی کشند ، اما برخی دیگر. هنگامی که زن از سلامت جنسی خود ناراحت یا ناراضی باشد ، یک زن دارای عملکرد جنسی زنانه است که به آن Fsd (female sexual dysfunction)
نیز گفته می شود. مطالعات نشان می دهد كه حدود 33٪ از زنان آمریكایی دارای گرایش جنسی كم هستند. از این تعداد ، تقریباً یک در هر سه زن از داشتن فشار جنسی کم ناراحت هستند. این تقریباً 10٪ از کل زنان ایالات متحده است.

انواع مختلفی از اختلال عملکرد جنسی وجود دارد:

تمایل جنسی کم
برانگیختن مشکلی
مشکل داشتن ارگاسم
درد هنگام رابطه جنسی

ممکن است یک زن بیش از یکی از این موارد داشته باشد ، که غالباً به یکدیگر مرتبط هستند. اختلال عملکرد جنسی می تواند مادام العمر یا موقت باشد. این ممکن است همه زمان ها اتفاق بیفتد ، فقط با یک شریک زندگی خاص یا فقط در زمان های معینی مانند بعد از بارداری.
یک زندگی جنسی سالم به ترکیبی پیچیده از بسیاری از عوامل بستگی دارد. در مورد یک زندگی جنسی آشفته نیز همین موضوع صادق است. مسائل بهداشتی ، داروهای خاص تجویز شده ، تغییر در سطح هورمون ها ، مسائل مربوط به شریک زندگی یا خانواده و نگرانی های روانی همه می توانند در FSD نقش داشته باشند.

علل FSD چیست؟

عمومی جسمی
مشکلات بهداشتی: دیابت ، بیماری های قلبی ، سرطان ، آرتروز ، مولتیپل اسکلروزیس یا سوء استفاده از الکل
داروها برای درمان فشار خون بالا ، افسردگی ، درد؛ داروهای ضد بارداری خوراکی

زنان و زایمان
شرایط پزشکی مانند اندومتریوز ، سیستیت ، مشکلات عضلات لگن یا درد مزمن لگن،جراحی های لگن یا دستگاه تناسلی که باعث ایجاد زخم ، کاهش جریان خون یا آسیب عصبی به ناحیه تناسلی می شوند.
هورمونی
افت سطح استروژن ناشی از یائسگی (طبیعی یا جراحی) یا نارسایی زودرس تخمدان (هنگامی که تخمدان ها قبل از 40 سالگی کار خود را متوقف می کنند) ، که می تواند باعث خشکی واژن و مقاربت دردناک شود.
احتمالاً افت سطح تستوسترون ، که زنان در مقادیر کمی تولید می کنند ، پس از برداشتن تخمدان ها *

روانشناختی و عاطفی
پریشانی ذهنی: استرس ، اضطراب ، افسردگی ، اختلالات خوردن ، سوء استفاده جنسی گذشته ، ترس از بارداری ناخواسته،مسائل مربوط به روابط: کسالت ، عصبانیت ، سوءاستفاده (جسمی یا عاطفی)
عقاید مذهبی یا فرهنگی در مورد رابطه جنسی


چه درمانی برای FSD وجود دارد؟

انتخاب روش درمانی بستگی به علت مشکلات شما دارد. اغلب ، ترکیبی از درمانها به بهترین وجه کار می کنند. اگر شرایط پزشکی دارید که باعث FSD شما می شود ، درمورد آنچه می توان انجام داد با پزشک خود صحبت کنید.

صحبت و مشاوره. در مورد اتفاقات خود با شریک زندگی خود صحبت کنید. گاهی اوقات یک خط ارتباط بهتر همه چیز مورد نیاز است. در صورت لزوم ، ممکن است شما بخواهید مشاوره بگیرید ، توسط خودتان یا با همسرتان. درمان جنسی ، معمولاً مرحله بعدی در روند کار نیز می تواند کمک کننده باشد.

تغییر سبک زندگی برخی از خانم ها می دانند که کاهش وزن ، رژیم غذایی سالم ، ورزش ، متوقف کردن سیگار کشیدن و خواب کافی به افزایش احساس بهزیستی و علاقه به رابطه جنسی کمک می کند. سعی کنید راه هایی را پیدا کنید که از رابطه جنسی خود راحت باشید. این ممکن است شامل فکر کردن در مورد نگرش شما نسبت به رابطه جنسی هنگام بزرگسالی ، یافتن راه هایی برای بهبود عزت نفس و پذیرفتن بدن شما به همان صورت باشد.
درمان های بدون نسخه ، که عاری از هورمون هستند و عوارض جانبی کمی دارند ، می توانند کمک کنند. آنها شامل مرطوب کننده هایی هستند که هفته ای چندین بار به مهبل (واژن) اعمال می شوند یا روان کننده هایی برای مهبل (واژن) ، درست قبل از مقاربت استفاده می شوند.

منبع:ویراستار (S): Deena Adimoolam، M.D.، Cristina Meriggiola، M.D.، PHD، Cynthia Stuenkel، M.D.
آخرین به روز رسانی: اکتبر 2017

اطلاعات استناد
شبکه بهداشت و درمان هورمون. “اختلال عملکرد جنسی زنان | جامعه غدد درون ریز.” Hormone.org ، جامعه غدد درون ریز ، 26 مارس 2020 ، https://www.hormone.org/diseases-and-conditions/female-sexual-dysfunction

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

3 پاسخ به “اختلال عملکرد جنسی زنان(FSD)چیست؟”

    1. سلام ممنون وقت بخیر ورزش کردن در تقویت میل جنسی خیلی میتونه موثرباش استفاده از تغذیه مناسب کمک کنندس.اما خوردن بسیاری از داروهای اعصاب و افسردگی میتونه باعث کاهش میل جنسی شد خوردن گرمیجات میتونه موثر باش مثل زنجبیل یا…استرس و اصطراب تا حدامکان از خود دورکنین و در مواقع رابطه جنسی اتاق و لباس و….بامشورت همسر صورت بگیره ویکی دوساعت قبل از دخول کامل از معاشقه کردن و تحریک کردن کلیتوریس و… استفاده کنین.

  1. سلام خسته نباشید.ممنون که تمام مطالب رو کامل و بدون نقص توضیح میدین.
    و همینطور ممنون از سایت بسیار عالی چمونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *