بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه زنان و زایمان سلامت زنان سلامت کودکان مامایی

سه ماهه اول بارداری(first trimester of pregnancy)

بچه دار شدن یکی از شادی ترین دوران زندگی بسیاری از خانم ها است. از پیش بینی روزی که کودک کوچک خود را به خانه بیاورید ، تا انتخاب یک نام و رنگ مهد کودک ، هیجان قابل لمس است.

اما مهم نیست که چقدر برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می کنید ، ممکن است شما برای تمام تغییراتی که اکنون بدن شما اتفاق می افتد کاملاً آماده نباشید. دانستن آنچه انتظار دارید به شما کمک می کند تا ماه های آینده آماده شوید.

چه انتظاری دارید: تغییراتی در بدن شما ایجاد می شود
بارداری برای هر زن متفاوت است. برخی از زنان در طی سه ماه اول از سلامتی و نشاط خوبی برخوردار هستند. دیگران احساس بدبختی می کنند. در اینجا برخی از تغییراتی که ممکن است تجربه کنید.

۱_خون ریزی: حدود 25٪ از زنان باردار در سه ماهه اول خونریزی جزئی را تجربه می کنند. در اوایل بارداری ، لکه بینی ممکن است نشانه ای باشد که جنین لقاح یافته در رحم کاشته شده است. اما اگر خونریزی ، گرفتگی یا درد شدید در شکم وجود دارد ، با پزشک خود تماس بگیرید. اینها می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد (حاملگی که جنین در خارج از رحم لانه گزینی می کند).

۲_حساسیت به پستان: درد سینه یکی از اولین علائم بارداری است. آنها در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می شوند ، که مجاری شیر شما را برای تغذیه کودک خود آماده می کنند و احتمالاً در سه ماهه اول دوام خواهند داشت. بالا رفتن از اندازه سینه بند (یا بیشتر) و پوشیدن سینه بند می تواند احساس راحتی بیشتری به شما بدهد. بعد از اتمام شیرخوار شدن ، می توانید به بندهای توری برگردید.

۳_یبوست : در دوران بارداری ، انقباضات عضلانی که به طور معمول غذا را از طریق روده شما منتقل می کنند ، به دلیل سطح بالاتر هورمون پروژسترون ، کند می شوند. آهن اضافی را که از ویتامین قبل از تولد دریافت می کنید به آن بیفزایید و نتیجه آن یبوست و گاز ناراحت کننده است که می تواند در طول بارداری احساس نفخ کند. مصرف فیبر خود را افزایش داده و مایعات اضافی بنوشید تا هموارتر حرکت کند. فعالیت بدنی همچنین می تواند کمک کند.

اگر یبوست واقعاً شما را آزار می دهد ، با پزشک خود صحبت کنید که ملین های ملایم یا مدفوع را برای استفاده در دوران بارداری بی خطر می دانید.

۴_تخلیه: طبیعی است که در اوایل بارداری ترشحی نازک و شیری سفید (به نام لوکووره) مشاهده شود. اگر این احساس راحتی بیشتری به شما می دهد می توانید یک بوش ببندید ، اما از تامپون استفاده نکنید زیرا میکروب ها را داخل واژن وارد می کند. اگر ترشحات ناخوشایند ، سبز ، زرد و یا ترشحات واضح است ، با پزشک خود تماس بگیرید.

۵_خستگی : بدن شما برای پشتیبانی از جنین در حال رشد سخت تلاش می کند ، که می تواند راحت تر از حد معمول شما را از بین ببرد. در تمام طول روز چرت بزنید یا استراحت کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی آهن دریافت می کنید (خیلی کم می تواند به کم خونی منجر شود که می تواند باعث خستگی بیش از حد شود).

۶_هوس های غذایی و انحرافات : اگرچه ممکن است نخواهید یک کاسه بستنی چیپس نعناع را با ترشی شوید تهیه کنید ، زیرا کلیشه قدیمی می رود ، در حالی که باردار هستید ، سلیقه شما تغییر می کند. طبق تحقیقات انجام شده ، بیش از 60٪ از زنان باردار هوس غذا را تجربه می کنند ، و بیش از نیمی از آنها دچار اضطرار مواد غذایی هستند. هر از گاهی به میل هوس برسانید ، خوب است به شرط آنکه به طور کلی غذاهای سالم و کم کالری بخورید. استثنا pica است – ولع مصرف غذاهایی غیر از قبیل خاک رس ، خاک و نشاسته لباسشویی که می تواند برای شما و کودک شما خطرناک باشد. اگر این نوع ولع را تجربه کردید ، سریعاً آن را به پزشک اطلاع دهید.

۷_تکرر ادرار : کودک شما هنوز بسیار کوچک است ، اما رحم شما در حال رشد است و این فشار را به مثانه شما وارد می کند. در نتیجه ، ممکن است احساس کنید که دائماً باید به حمام بروید. نوشیدن مایعات را متوقف نکنید – بدن به آنها نیاز دارد – اما کافئین را کاهش دهید (که مثانه را تحریک می کند) ، به خصوص قبل از خواب. وقتی طبیعت زنگ می زند ، در اسرع وقت به آن پاسخ دهید. آن را نگه ندارید.

۸_سوزش سر دل : در دوران بارداری ، بدن شما بیشتر هورمون پروژسترون تولید می کند که عضلات صاف را شل می کند – از جمله حلقه عضله در مری تحتانی شما که به طور معمول مواد غذایی و اسیدها را در معده شما نگه می دارد. این شل شدن عضلات می تواند منجر به رفلاکس اسید شود که در غیر این صورت به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود. برای جلوگیری از سوختگی ، وعده های مکرر و کوچکتر را در طول روز میل کنید. درست بعد از خوردن دراز نکشید. و از غذاهای چرب ، تند و اسیدی (مانند میوه مرکبات) پرهیز کنید. همچنین می توانید هنگام خواب بالش های خود را بالا بکشید.

۹_نوسانات خلقی: افزایش خستگی و تغییر هورمون ها می تواند شما را بر روی غلتک هیجانی قرار دهد که باعث می شود احساس تنفس متناوب و بدبختی ، لنگ و وحشت کنید. گریه کردن خوب است ، اما اگر احساس غرق شدن می کنید ، سعی کنید گوش فهمیدن پیدا کنید – اگر نه از شریک زندگی خود ، سپس از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده.

۱۰_بیماری صبحگاهی : حالت تهوع یکی از جهانی ترین علائم بارداری است که تا 85 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد. این نتیجه تغییرات هورمون در بدن است و می تواند در کل سه ماهه اول دوام داشته باشد. برای برخی از زنان باردار ، حالت تهوع خفیف است. دیگران نمی توانند روز خود را بدون استفراغ شروع کنند. حالت تهوع معمولاً در صبح بدتر است (از این رو نام آن ، “بیماری صبحگاهی” است). برای آرام کردن حالت تهوع ، سعی کنید میان وعده های کوچک ، پوسته پوسته یا پر پروتئین (کراکر ، گوشت ، یا پنیر) و نوشیدن آب ، آب میوه پاک (آب سیب) یا زنجبیل را امتحان کنید. ممکن است بخواهید حتی قبل از خوابیدن این کار را انجام دهید. از هرگونه غذاهایی که شما را به معده شما مریض می کند ، خودداری کنید. تهوع به خودی خود چیزی نیست که نگران آن باشید ، اما اگر آن را ادامه دهید یا شدید باشد ، می تواند بر میزان تغذیه کودک به شما تأثیر بگذارد ، بنابراین اگر نمی توانید جلوی استفراغ را بگیرید یا نتوانید هر غذایی را کم کنید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

۱۱_افزایش وزن : بارداری یکی از معدود موارد زندگی زن است که افزایش وزن یک چیز خوب محسوب می شود ، اما بیش از حد آن را بیش از حد نکنید. در طول سه ماهه اول ، شما باید حدود 3 تا 6 پوند بدست آورید (اگر پزشک توصیه می کند اگر بارداری خود را اضافه وزن یا اضافه وزن داشته باشید ، افزایش وزن خود را به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید). اگرچه شما یک فرد اضافی را حمل می کنید ، به قول “خوردن دو نفر” اعتراض نکنید. شما فقط در سه ماهه اول به حدود 150 کالری اضافی روزانه نیاز دارید. با افزودن میوه و سبزیجات اضافی ، شیر ، نان سبوس دار و گوشت بدون چربی به رژیم غذایی سالم ، آن کالری ها را به روش سالم دریافت کنید.

علائم پرچم قرمز
هر یک از این علائم می تواند نشانه ای از اشتباه بودن در بارداری شما باشد. منتظر بازدید از دوران بارداری خود باشید تا در مورد آن صحبت کنید. در صورت تجربه فوراً با پزشک تماس بگیرید:

درد شدید شکم
خونریزی قابل توجه
سرگیجه شدید
 افزایش سریع وزن یا افزایش وزن خیلی کم

اگر به تازگی باردار هستید یا در حال تلاش برای تصور کردن هستید ، سؤالات بسیاری در مورد اینکه چه انتظاری دارید ، دارید. بدن شما چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در درون شما می افتد؟ راهنمای هفتگی هفته ما به شما در طی 9 ماه بارداری شما کمک می کند تا بتوانید یک مادر باهوش تر ، با اطمینان تر و آماده تر باشید. هر هفته اطلاعاتی در مورد بدن و کودک شما و همچنین توصیه های مفیدی که می توانید در طول بارداری خود استفاده کنید ارائه می دهد. بیایید با نگاهی درون رحم شروع کنیم.

هفته های 1 و 2
کودک: کودک شما هنوز هم فقط درخشش در چشم شماست. دانستن دقیقاً زمان تولد دشوار است ، بنابراین پزشکان تاریخ شروع موعد شما را از ابتدای آخرین چرخه قاعدگی شما محاسبه می کنند. این درست است – برای اهداف محاسبه ، شما “حامله” هستید قبل از این که حتی بفهمید!

مامان بودن: در آغاز دوره شما ، حدود 20 تخم به نام تخمدان کیسه های پر از مایعات به نام فولیکول ها را اشغال می کنند. اگر به طور معمول پریود خود را هر 28 روز یکبار انجام دهید ، بعد از آن حدود 14 روز تخمک گذاری می کنید: یکی از این فولیکول ها تخمک را آزاد می کند و در آنجا منتظر لقاح است و لوله های فالوپ شما را طی می کند. این زمان – 14 روز پس از شروع دوره شما و یک روز یا بیشتر از آن – زمانی که بارورترین هستید. اگر می خواهید باردار شوید ، این بهترین زمان برای امتحان کردن است. پس از بارور شدن تخمک ، به رحم منتقل می شود.
اگر اولین بار باردار نشوید ، ناامید نشوید. بسته به سن او ، هر ماه یک زن 25٪ احتمال بارداری دارد ، بنابراین ممکن است شما نیاز به امتحان کردن بیش از یک بار داشته باشید.

نکته برای هفته: اطمینان حاصل کنید که برای تعیین خطرات بیماریهای ژنتیکی و خطرات زیست محیطی و همچنین در مورد تغییرات لازم در شیوه زندگی برای اطمینان از بارداری سالم و کودک ، ویزیت پیش بینی را با پزشک معالج خود ترتیب داده اید. از همه مهمتر ، اطمینان حاصل کنید که روزانه 0.4 میلی گرم یا 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کرده اید. نشان داده شده است که اسید فولیک چند ماه قبل از برداشت ، به طور چشمگیری نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد.

هفته 3
بچه: تبریک می گویم! اگر تخم و اسپرم همسرتان با موفقیت به هم پیوسته اند ، جنین شما اگرچه بسیار کوچک است – در مورد اندازه سر یک سنجاق ، واقعاً وجود دارد. مانند جنین یا نوزاد به نظر نمی رسد. این فقط یک گروه از 100 سلول است که به سرعت تکثیر و رشد می کنند. لایه بیرونی سلول ها به جفت تبدیل می شوند و لایه داخلی به جنین تبدیل می شود.
مامان بودن: در این مرحله متوجه هیچ تغییری در بدن نخواهید شد. به یاد داشته باشید ، شما هنوز دوره خود را از دست نداده اید.

نکته برای هفته: نمی توانید منتظر بمانید؟ آزمایش بارداری در منزل انجام دهید. آنها به اندازه آزمایش ادرار یا آزمایش خون در مطب پزشک قابل اعتماد هستند – و شما بلافاصله نتیجه می گیرید. برای اطمینان از صحت ، دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که تمام لوازم مورد استفاده شما پاک هستند.

هفته 4
کودک: اکنون که تخمک شما بارور شده است ، به لایه رحم شما فرو می رود. به این عمل کاشت گفته می شود.

مامان بودن: شما احتمالاً انتظار دارید دوره شما در این هفته باشد و اگر این اتفاق نیفتد ، ممکن است این یکی از اولین علائم بارداری باشد. شما همچنین ممکن است متوجه لکه بینی های سبک شوید زیرا جنین خود را در رحم کاشت می کند. ممکن است هنوز احساس تفاوتی نداشته باشید ، اما حفره آمنیوتیک که پر از مایعات است ، و جفت که اکسیژن و مواد مغذی را برای تغذیه کودک شما به ارمغان می آورد ، در رحم شما شکل می گیرد.

نکته برای هفته: سعی کنید با سلامتی غذا بخورید ، این یعنی انتخاب انواع غذاها از گروههای غذایی توصیه شده و نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان 8 اونس آب در روز. اما شما واقعاً نیازی به “دو خوردن” ندارید. شما در حین بارداری فقط به 300 کالری اضافی در روز نیاز دارید. و نگران نباشید اگر بخاطر بیماری صبحگاهی میزان مصرف غذای شما کاهش یابد. اگر قبلاً درست غذا خورده باشید ، کودک شما آنچه را که لازم دارد دریافت می کند.

چه اتفاقی در درون شما افتاده است؟

تخم بارور شده رشد می کند ، و یک کیسه آب محکم در اطراف آن شکل می گیرد ، که به تدریج با مایع پر می شود. به این کیسه آمنیوتیک گفته می شود و به کوسن شدن جنین در حال رشد کمک می کند جفت نیز ایجاد می شود. این یک ارگان صاف و گرد است که مواد مغذی را از شما به کودک منتقل می کند و ضایعات کودک را منتقل می کند.

صورت بدوی با دایره های بزرگ تیره برای چشم ها شکل می گیرد. دهان ، فک پایین و گلو ایجاد می شود. سلول های خونی شکل می گیرند ، و گردش خون شروع می شود.تا اواخر ماه اول ، کودک شما تقریباً 1/4 اینچ طول دارد – کمی از یک دانه برنج.



هفته 5
کودک: کودک شما هنوز کوچک است ، اما قلب ، مغز ، نخاع ، ماهیچه ها و استخوان های آن شروع به رشد می کند. جفت ، که کودک شما را تغذیه می کند ، و کیسه آمنیوتیک ، که محیطی گرم و ایمن را فراهم می کند تا کودک شما بتواند به راحتی در آن حرکت کند ، هنوز هم شکل می گیرد. بند ناف کودک شما را به خون شما وصل می کند.

مامان بودن: شما ممکن است تاکنون شک کنید که باردار هستید. همچنین ممکن است متوجه برخی علائم اولیه بارداری شوید:

۱_احساس تهوع (به نام بیماری صبحگاهی ، اگرچه ممکن است در هر ساعت از شبانه روز یا شب اتفاق بیفتد)
۲_سوزن شدن یا درد در سینه ها و تاریک شدن نوک پستان
۳_نیاز به پوسته شدن بیشتر است
۴_احساس خستگی بیش از حد معمول می کنید

نکته هفته: شما می خواهید به محض اینکه شک دارید باردار هستید ، به ویزیت خود مراجعه کنید. شروع مراقبت های اولیه قبل از زایمان و پیگیری قرارهای شما یک قدم بزرگ در جهت داشتن یک بارداری سالم و یک نوزاد سالم است.

هفته 6
کودک: کودک شما مانند یک قورباغه شکل است و تقریباً به اندازه یک گلوله BB است. جوانه های چشم و اندام در حال شکل گیری هستند. در طول سونوگرافی ، پزشک شما ممکن است ضربان قلب را بشنود. بین روزهای 17 و 56 یک زمان آسیب پذیر است ، زیرا این در شرایطی است که کودک به هر چیزی که می تواند بر رشد طبیعی تأثیر بگذارد مستعدترین است.

مامان بودن: شما ممکن است تاکنون چند پوند به دست آورده باشید. یا اگر دچار بیماری صبحگاهی هستید ، ممکن است وزن خود را از دست داده باشید – این طبیعی است. ممکن است شما متوجه تغییراتی در بدن خود شوید: لباس هایی که کمی دور محکم بسته می شوند ، پاها و سینه های کامل تر. با معاینه لگن ، پزشک شما متوجه تغییر اندازه رحم شما می شود.

نکته هفته: هر روز عادت های خوب قبل از تولد را دنبال کنید ، مانند خوردن سالم و مصرف ویتامین های دوران بارداری. اگر قبلاً این کار را نکرده اید ، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را متوقف کنید.

هفته 7
کودک: کودک شما در حال رشد است. جوانه های اندام ظاهر می شوند که به دست و پا می رسند. بخش های زیادی به پیشرفت خود ادامه می دهند: قلب ، ریه ها ، روده ها ، آپاندیس ، مغز ، نخاع ، سوراخ بینی ، دهان و چشم.

مامان بودن: شما هنوز “نشان نمی دهید” ، اما تاکنون واقعاً تغییرات بدن را احساس می کنید. شما هنوز هم ممکن است بیماری صبحگاهی داشته باشید ، و سینه های شما احتمالاً هنوز هم احساس سستی و سستی می کنند.

نکته هفته: هرگز اجازه ندهید که معده شما به طور کامل خالی شود – این به شما کمک می کند تا از احساس دلهره احساس کنید. تنقلات را به طور شبانه روزی نگه دارید و به جای سه وعده بزرگ غذای کمی بخورید. برای جلوگیری از افت قند خون ، مقداری پروتئین بخورید ، مانند اضافه کردن پنیر به کراکر.

هفته 8
کودک: کودک شما اکنون در ششمین هفته رشد خود قرار گرفته است. یک هفته بزرگ برای رشد است. چین های گوش و گوش ها در حال شکل گیری هستند. کودک شما انگشتان پا و انگشتان پا کمی ایجاد می کند و حتی می تواند در رحم شما شنا کند.

مامان بودن: حجم خون شما در حال افزایش است و قلب شما در هر دقیقه 50٪ خون بیشتری را برای کودک شما پمپ می کند. علائم رایج این هفته خستگی و خستگی ناشی از بوها است.

نکته هفته: یک سینه بند حامی بپوشید. حمایت خوب از پستان در دوران بارداری به شما کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و از خستگی بعدی جلوگیری می کنید. تمریناتی برای تقویت عضلات سینه شما نیز می تواند مفید باشد.

چه اتفاقی در درون شما افتاده است؟
ویژگی های صورت کودک همچنان در حال پیشرفت است. هر گوش به اندازه کمی پوسته در کنار سر شروع می شود. جوانه های ریز که سرانجام به بازوها و پاها تبدیل می شوند در حال شکل گیری هستند. انگشتان پا و انگشتان پا نیز هست.

لوله عصبی (مغز ، نخاع و سایر بافتهای عصبی) به خوبی شکل گرفته است. دستگاه گوارش و اندامهای حسی شروع به توسعه می کنند. استخوان شروع به جایگزینی غضروف می کند.

هفته 9
کودک: کودک شما به اندازه یک بادام زمینی است. سر راست تر است ، و گردن بیشتر توسعه یافته است. در حین سونوگرافی ، ممکن است ببینید کودک شما چگونه حرکت می کند ، حتی اگر هنوز احساس آن را ندارید.

مامان بودن: رحم شما در حال رشد است و ممکن است متوجه ضخیم شدن خط کمر شوید. مگر اینکه اخبار ویژه خود را به مردم بگویید ، با این وجود ، بارداری شما برای دیگران قابل توجه نخواهد بود. شما هنوز نباید وزن زیادی به دست آورده اید ، به خصوص اگر دچار اضطراب غذایی ، هوس ها ، سوزش قلب ، سوء هاضمه ، حالت تهوع یا نفخ هستید.

نکته هفته: مقدار زیادی غذای حاوی کلسیم مانند پنیر ، ساردین و کلم بروکلی بخورید. کودک شما به آن احتیاج دارد ،

هفته 10
کودک: کودک شما هنوز کوچک است اما مانند کودک ظاهر و عمل می کند. بازوها و پاها طولانی تر است و می تواند در آرنج و زانو خم شود.

مامان بودن: هنگامی که اندازه مشت شما شد ، اکنون رحم شما اندازه گریپ فروت است. شما هنوز هم احتمالاً زیاد نشان نمی دهید ، اما ممکن است در لباس های سست تر احساس راحتی بیشتری کنید. ممکن است احساس خستگی و خلق و خوی خود را ادامه دهید ، اما توجه داشته باشید: این علائم نباید بیش از حد طولانی شود

نکته هفته: شروع به خرید بارهای زایمان کنید. خیلی زود احتیاج دارید. اگر قصد شیر دادن را دارید می توانید پیش بروید و سینه های پرستاری بگیرید.

هفته 11
کودک: این یک هفته بزرگ رشد دیگر است. هنگامی که پزشک شما اکنون از استتوسکوپ داپلر استفاده می کند ، می تواند صداهای سریع “جوش” ضربان قلب را بشنود. دستگاه تناسلی کودک شما در حال توسعه است ، اما رابطه جنسی هنوز توسط سونوگرافی قابل تشخیص نیست.

مادر بودن: هورمونهای بارداری اثرات خوب و بد خود را نشان می دهند. ممکن است متوجه شوید که موها ، ناخنها و ناخنهای پا شما سریعتر رشد می کنند. اما ممکن است متوجه پوستی و آکنه های روغنی نیز شوید.

نکته هفته: قرار ملاقات دندانپزشک را برنامه ریزی کنید. حداقل در این نه ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بزنید و ویتامین قبل از تولد خود را برای کلسیم نگه دارید تا دندان های شما محکم بماند. لثه های شما به دلیل هورمون های حاملگی و افزایش حجم خون ممکن است خونریزی بیشتری کند. اگر این کار را کردند ، از یک مسواک نرم استفاده کنید.

هفته 12
کودک: تمام قسمت های کودک شما در حال رشد است ، از جوانه های دندان گرفته تا ناخن های پا. کودک شما تا آخر بارداری رشد و نمو می کند و بزرگتر و قوی تر می شود. تا پایان این هفته ، احتمال سقط جنین به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

مامان بودن: تا چند هفته آینده احساس انرژی بیشتری خواهید کرد. افزایش وزن معمولی در حال حاضر از 1.5 تا 5 پوند است. پدران نیز ممکن است علائم حاملگی ، بنام کوواد یا “جوجه ریزی” را در طی ماه سوم و هنگام زایمان از جمله حالت تهوع ، درد شکم ، تغییر اشتها و افزایش وزن تجربه کنند.

نکته هفته: سعی کنید از علائم کشش نگران نشوید. بیشتر خانم ها بعضی اوقات در دوران بارداری آنها را روی سینه ، شکم ، باسن می گیرند. آنها از بین نمی روند ، اما معمولاً بعد از بارداری محو می شوند. با وجود ادعاهای تولید کنندگان ، کرم ها و روغن ها آنها را به حداقل نمی رساند. میزان نشان دادن آنها بستگی به خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست شما دارد.

چه اتفاقی در درون شما افتاده است؟
تا پایان ماه سوم ، کودک شما کاملاً تشکیل شده و دارای بازوها ، دستها ، انگشتان دست ، پا و انگشتان پا است. دست های کوچک می توانند باز و بسته شوند. ناخنها و ناخنهای پا شروع به رشد می کنند و گوش های خارجی شکل می گیرد. دندان ها شروع به شکل گیری می کنند. اندام تولید مثل کودک شما نیز ایجاد می شود ، اما تشخیص جنسیت کودک دشوار است. سیستم های گردش خون و ادرار در حال کار هستند و کبد صفرا تولید می کند.

منبع:WebMD Medical ReferenceReviewed by Traci C. Johnson, MD on September 11, 2018

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *