بارداری و تنظیم خانواده پیشنهاد سایت چمونه سلامت جنسی سلامت زنان سلامت مردان مامایی

روش های جلوگیری از بارداری

1_اسپرم کش

این فوم ، ژله ای یا کرم مانند است که قبل از رابطه جنسی درون واژن می رود که حاوی ماده شیمیایی است که اسپرم را می کشد. برخی از انواع را باید 30 دقیقه قبل از زمان انجام رابطه جنسی قرار دهید. اگر غالباً از آن استفاده كنید ، می تواند واژن را تحریک كند و احتمال ابتلا به عفونت ها و STD را بیشتر می كند.
مزایا: استفاده آسان ، ارزان.
معایب: ممکن است STD ها را محتمل تر کند و 29٪ در طول سال اول مصرف، باردار می شوند.

2_کاندوم مردانه

کاندوم لاتکس از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری می کند ، که از بارداری و برخی از بیماریهای مقاربتی محافظت می کند. از بین زوج هایی که فقط به کاندوم مردانه اعتماد می کنند ، 15٪ در یک سال باردار می شوند.
مزایا: به طور گسترده در دسترس است ، در برابر برخی از STD ها ، ارزان است.
معایب: فقط در صورت استفاده صحیح هر بار موثر است. قابل استفاده مجدد نیست.


3_کاندوم زنانه

این یک کیسه پلاستیکی نازک است که درون واژن قرار می گیرد. یک زن می تواند تا 8 ساعت قبل از رابطه جنسی ، آن را در جای خود قرار دهد. برای انجام این کار ، او یک حلقه پلاستیکی قابل انعطاف را که انتهای آن بسته است را داخل واژن قرار دهید.
مزایا: به طور گسترده در دسترس است ، برخی از محافظت در برابر STD ها را ارائه می دهد.
معایب: ممکن است پر سروصدا باشد ، 21٪ از کاربران باردار می شوند و قابل استفاده مجدد نیستند. برای جلوگیری از شکستگی نباید از کاندوم مرد استفاده کرد.

4_دیافراگم

این یک گنبد لاستیکی است که یک زن قبل از رابطه جنسی روی دهانه رحم خود قرار می دهد. شما همچنین باید از اسپرم کش استفاده کنید. از 100 زن که از آن استفاده می کنند ، 16 سال در یک سال معمولی باردار می شوند.
مزایا: ارزان
معایب: باید توسط متخصص زنان یا ماما انجام شود. بدون حفاظت از STD در دوره شما به دلیل خطر ابتلا به سندرم شوک سمی قابل استفاده نیست.

5_کاپ سرویکس

این وسیله که FemCap نیز نامیده می شود ، شبیه به دیافراگم اما کوچکتر است. بر روی گردن رحم قرار می گیرد. شما آن را با اسپرم کش استفاده می کنید. حدود 15٪ از زنانی که هرگز فرزند نداشته اند هنگام استفاده از کلاه گردن رحم باردار می شوند. حدود 30٪ از زنانی که فرزند داشته اند باردار می شوند.
مزایا: می تواند برای 48 ساعت در محل بماند ، ارزان است.
معایب: باید توسط متخصص زنان یا ماما انجام شود. بدون محافظت در برابر STD در دوره خود نمی توانید از آن استفاده کنید.

6_اسفنج

از جنس فوم است و حاوی اسپرم کش است. یک زن می تواند تا 24 ساعت قبل از رابطه جنسی آن را در برابر دهانه رحم خود قرار دهد. از بارداری و همچنین درپوش گردن رحم جلوگیری می کند. اما بر خلاف دیافراگم ، نیازی نیست که توسط متخصص زنان و ماما انجام شود.
مزایا: بدون نسخه ، بلافاصله مؤثر است.
معایب: بدون استفاده از STD سخت است. در دوره خود نمی توانید از آن استفاده کنید.

7_قرص ضدبارداری

متداول ترین نوع از استروژن و پروژستین برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده می کند. اگر درست استفاده شود بسیار مؤثر است. حدود 8٪ از خانمهایی که از آن استفاده می کنند باردار می شوند. شما برای تهیه آن نیاز به نسخه دارید.
جوانب مثبت: بسته به نوع آن ، دوره های سبک تر ، منظم تر یا بدون دوره ای ، گرفتگی کمتر

معایب: هزینه (0 تا 50 دلار در هر ماه). بدون حفاظت از STD ممکن است باعث ایجاد حساسیت به پستان ، لکه بینی ، لخته شدن خون و افزایش فشار خون شود. برخی از زنان به دلیل خطرات سلامتی نباید از آن استفاده کنند.

8_چسب ضدبارداری

زنانی که قرص های روزانه را فراموش می کنند ممکن است تکه های اورتا اوررا ، Twirla یا Xulane را بخواهند. شما آن را روی پوست خود می پوشید و هفته ای 3 بار آن را به مدت 3 هفته تغییر می دهید ، سپس یک هفته بدون آن باشد. همین هورمون ها را در قرص های ضد بارداری آزاد می کند و همینطور کار می کند.
جوانب مثبت: دوره های سبک تر و منظم تری با گرفتگی کمتر. نیازی به یادآوری قرص روزانه نیست.
معایب: هزینه (0 تا 50 دلار در هر ماه). ممکن است باعث تحریک پوست یا عوارض جانبی دیگر مانند قرص های ضد بارداری شود. بدون حفاظت از STD

9_حلقه واژن

حلقه واژن یک حلقه پلاستیکی نرم است که داخل واژن می رود. هورمونهای مشابه قرص و چسب را آزاد می کند و برای جلوگیری از بارداری نیز به همان خوبی عمل می کند. دو نوع در دسترس است: Annovera و NuvaRing. Annovera را می توان بعد از یک هفته استراحت هر هفته مجدداً مورد استفاده مجدد قرار داد. NuvaRing هر ماه جایگزین می شود.
جوانب مثبت: دوره های سبک تر و منظم تر. جایگزینی کمتر مکرر.
معایب: هزینه (30 تا 50 دلار در هر ماه). ممکن است باعث تحریک واژن یا عوارض جانبی دیگر مانند قرص و لکه شود. از STD محافظت نمی کند.

10_شات ضدبارداری

آن را Depo-Provera می نامند و یک شات هورمونی است که به مدت 3 ماه در برابر بارداری محافظت می کند. برای زوج معمولی بهتر از قرص ضدبارداری کار می کند. فقط 3٪ از افراد در یک سال باردار می شوند.
جوانب مثبت: فقط 4 بار در سال تزریق می شود ، بسیار مؤثر.
معایب: هزینه (حدود 240 دلار در سال). ممکن است باعث لکه بینی و سایر عوارض جانبی شود. از STD محافظت نمی کند.

11_ایمپلنت

Nexplanon یک میله به اندازه کبریت است که پزشک زیر پوست بازوی بالای زن قرار می دهد. همان هورمونی را که در عکس گرفتن از بارداری وجود دارد آزاد می کند. میزان شکست کمتر از 1٪ است.
مزایا: به مدت 3 سال در برابر بارداری محافظت می شود و سپس باید برداشته شود. بسیار موثر.
معایب: گرانتر از جلو (400- 800 دلار برای امتحان ، کاشت و قرار دادن). ممکن است عوارض جانبی از جمله خونریزی نامنظم ایجاد کند. از STD محافظت نمی کند.

12_آی یو دی

این مخفف دستگاه داخل رحمی است. در داخل رحم زن قرار می گیرد. IUD مس غیرهورمونی ، ParaGard ، تا 10 سال کار می کند. IUD های هورمونی باید بعد از 3-5 سال جایگزین شوند. هر دو نوع باروری تخم را برای اسپرم سخت تر می کند. کمتر از 8 از 1000 زن باردار می شوند.
مزایا: ماندگاری طولانی ، کم تحمل. IUD های هورمونی می توانند دوره ها کوتاه تر و سبک تر شوند.
معایب: دوره های نامنظم یا سنگین. IUD های مس می توانند دوره های دردناک تری ایجاد کنند. ممکن است گرانتر جلوی آن ، عوارض جانبی ایجاد کند.

13_لوله گذاری

اگر مطمئن هستید که نمی خواهید باردار شوید ، ممکن است برای کنترل دائمی بارداری آماده باشید. عمل جراحی برای زنان تحت عنوان لوله گذاری لوله یا “گره زدن لوله های شما” نامیده می شود. جراح لوله های فالوپ را می بندد. این مانع از خروج تخمک از تخمدان ها می شود. (روش باندینگ در اینجا نشان داده شده است.)
جوانب مثبت: دائمی ، تقریباً 100٪ مؤثر.
معایب: نیاز به عمل جراحی دارد ، ممکن است قابل برگشت ، گران نباشد. از STD محافظت نمی کند.

14_وازکتومی

به غیر از کاندوم ، وازکتومی تنها گزینه کنترل بارداری برای مردان است. یک پزشک جراحی می کند که عروق پنهان را جدا می کند ، لوله ای که اسپرم را از بیضه حمل می کند. این مانع از انتشار اسپرم می شود اما بر انزال تأثیر نمی گذارد.
مزایا: دائمی ، ارزان تر از بستن لوله ، تقریبا 100٪ مؤثر است.
معایب: ممکن است عمل جراحی ، فوراً مؤثر نباشد ، قابل برگشت نیست. از ابتلا به بیماریهای مزمن جلوگیری نمی کند.

15_قرص اورژانسی

این روش بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری موثر است. اگردر زمان بارداری استفاده نکرده اید یا اگر زن گمان می کند که روش معمول وی انجام نشده است ، این گزینه خوبی است.

16_روشی برای زنان مسن

اگر بالای 35 سال هستید و سیگار می کشید یا چاق هستید ، قرص ضد بارداری ، چسب و حلقه توصیه نمی شود. از پزشک خود در مورد گزینه های بی خطر سوال کنید. اگر نزدیک به یائسگی هستید ، ضربان کنترل بارداری فواید دیگری دارد: ممکن است برخی از علائم پریمنوپوز را تسکین دهد.

17_برداشت

“بیرون کشیدن” روشی قدیمی است که به مردی که قبل از انزال ، آلت تناسلی خود را از واژن خارج می کند ، تکیه می کند. اگر هر بار به طور صحیح انجام شود ، حدود 4٪ از کاربران در یک سال باردار می شوند. اما با استفاده معمولی ، حدود 18٪ باردار می شوند.
مزایا: رایگان ، بدون نیاز به دستگاه یا هورمون.
معایب: ممکن است انجام صحیح آن، کار سختی باشد. بدون محافظت در برابر STD

18_کیت های تعیین کننده تخمک گذاری

بسیاری از زنانی که می خواهند باردار شوند از این موارد استفاده می کنند تا بفهمن زمان باروری چه روزی است. این کیت همراه با آزمایش ادرار است که میزان هورمون لوتئین کننده (LH) شما را بررسی می کند. LH 24 تا 38 ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد ، یعنی زمانی که به احتمال زیاد باردار می شوید. برای جلوگیری از بارداری ، هنگام تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار نکنید.
مزایا: بدون دارو ، ارزان است.
معایب: رابطه جنسی خودبخودی را محدود می کند و شانس بارداری زیاد است.

19_روشهایی با کمترین اثر

بدون استفاده از هرگونه روش کنترل بارداری، 85٪ از زوج های فعال جنسی در طی یک سال باردار می شوند. حتی کمترین گزینه های کنترل بارداری، این تعداد را بسیار پایین می آورند.

20_روشهایی با بیشترین اثر

اگر نمی خواهید باردار شوید ، مهم است که به چه میزان از روش کنترل تولد خود استفاده کنید. مؤثرترین انواع آنهایی هستند که لازم نیست در مورد آنها فکر کنید.

منبع:Medically Reviewed on 05/06/2020

فاطمه تپه‌رشی
فاطمه تپه‌رشی هستم ،متولد ۱۳۷۶ شهر سنقر استان کرمانشاه. دانشجوی کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،جز انجمن مامایی ایران هستم امیدوارم مطالب مفیدی در اختیارتون گذاشته باشم. بهتون کمک کنم و پاسخگو سوالاتون باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *