پیشنهاد سایت چمونه

عوارض خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو

مصرف دارو از مهم ترین ارکان درمان بیماری ها است ولی مصرف غیر منطقی دارو علاوه بر درمان نشدن بیماری ،باعث ایجاد عوارض نیز می شود .

امروزه شهر نشینی و دغدغه های روزمره ،باعث شده که بسیاری از مردم از سلامت خود غافل شوند،یا خودسرانه و بدون تجویز پزشک دارو مصرف کنند مصرف خود سرانه ای که سلامت فرد را به خطر می اندازد واز عواقب آن بی خبرند.

خود درمانی یا استفاده داروهایی که توسط پزشک تجویز نشده است، یکی از نگرانی های بهداشت و سلامت در جامعه است.

مصرف دارو از مهم ترین ارکان درمان بیماری ها است ولی مصرف غیر منطقی دارو ،باعث ایجاد عوارض دارویی درطولانی مدت می شود .

هرگز داروهارا خود سرانه مصرف نکنیم

دکتر بهرام نوروزیان با اشاره به اینکه این روزها خود درمانی در جامعه به نوعی عادت تبدیل شده است، گفت: خود درمانی امروزه در بین مردم می توان گفت جا افتاده و بسیاری از مردم برای درمان بیماری خود اقدام به تجویز خودسرانه دارو به دلایلی می کنند.

وی در ادامه توضیح داد: برای مثال منشاء اکثر سرماخوردگی ها ویروسی است و آنتی بیوتیک ها نقشی ندارند لذا استفاده از آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت باکتریایی می شود.همچنین برخی داروها باوجود اینکه جزء داروهای otcهستند اما ملاحظاتی دارند که قبل از مصرف باید با پزشک یا داروساز مشورت شود.به عنوان مثال داروی ژلوفن در دوران بارداری زیانبار است.

دکتر نوروزیان اضافه کرد: دارو یک ماده با اثر درمانی و دوز مشخص است، هر ماده بسته به دوز آن می تواند سم باشد زیرا مرز بین دارو و سم بسیار نزدیک است، همچنین در بسیاری از منازل 70درصد داروها در داخل یخچال بدون توجه به میزان درجه آن نگه داری و موقع بیماری از آن استفاده می شود.

همچنین مصرف نادرست و زیاده از حد دارو پیامد های ناگوار از جمله نارضایتی بیمار ،طولانی شدن زمان بیماری و بستری شدن در بیمارستان و در نهایت افزایش هزینه های درمانی وحتی مرگ بیماران را در پی خواهد داشت.ارزان بودن دارو وپوشش بیمه ای در مصرف غیر منطقی دارو تاثیر دارد .

فرهنگ سازی مهم ترین اقدام برای استفاده از دارو به صورت منطقی است

دکتر نوروزیان بیان کرد:آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و قطره های چشمی به ترتیب بیشترین داروهایی هستند که در خود درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

این داروساز درمورد مصرف بی رویه داروها عنوان کرد: مصرف این دسته از داروها فارغ از عوارض جانبی آنها با تسکین موقت درد باعث می شود که بیمار جهت تشخیص علت درد به پزشک مراجعه نکند و از تشخیص به موقع ومداوای بیماری جلوگیری کند.

به عنوان شهروند ایلامی به طور مکرر جهت آرام و درمان کردن درد خود داروی مسکن مصرف کرده ،اما فارغ از اینکه مسکن ها هیچ کمکی به توقف بیماری نکرده که هیچ، پس از چندی نیز مشخص شده که وی دچار بیماری خاموش پوکی استخوان شده است و در ادامه مشخص شده که اگر این بیمار در ابتدا به پزشک مراجعه می کرد، بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده می شد و به مراتب، درمان ساده تر وکم هزینه تر درمان می شد.

میانگین اقلام دارویی درهر نسخه در کشور حدود3 قلم است

میزان مراجعه مردم به پزشک بالاست و مردم نمی توانند مصرف دارو چه موقع خوب است، به عنوان مثال مردم فکر می کنند مصرف ویتامین Eبسیار خوب است ولی این ویتامین احتمال مسمومیت دارد و بی دلیل نباید آن را مصرف کرد.

بیشتر افراد نیز به دلایلی از جمله تکراری بودن دارو در هر بار مراجعه به پزشک،کاهش هزینه ونداشتن وقت را علت خود درمانی می دانند.

میزان اطلاعات دارویی بیماران مراجعه کننده به داروخانه ها وداروهای «otc»دوره درمان وعوارض جانبی آن درحد مطلوبی نیست و نیازمند ارتقا به ویژ از طریق ارائه مشاوره های دارویی توسط پزشک و دکتر دارو ساز است.

مسئولان به دنبال درمان خود درمانی باشند

براساس برنامه ریزی صحیح واقدام فرهنگی درست مسئولان بهداشت ودرمان و همه بخش هایی که در ارتباط باسلامت جامعه هستند تغییر باورهای مردم وبالابردن سطح آگاهی آنها در ارتباط باخطرات جبران ناپذیر خوددرمانی ومصرف بی رویه دارو امری ضروری است.

منبع :

باشگاه خبرنگاران جوان

علی جلالی
علی جلالی، محقق و توسعه‌دهنده فضای مجازی و مقالات علمی پژوهشی است. جلالی متولد 12 دی ماه 1372 در شهر گنبدهای فیروزه‌ای، اصفهان می‌باشد.
http://ali-jalali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *