پیشنهاد سایت چمونه خوراک

عوارض جبران ناپذیر مشروبات الکلی

کبد از مهم و بزرگ ترین عضوهای بدن ماست. یکی از بزرگ ترین نقش های کبد، سم زدایی از بدن است. هر سال مصرف الکل علت ۲۵% از مرگ های ناشی از بیماری های کبدی است. مصرف الکل باعث آسیب رساندن به سلول های کبدی و باعث بروز بیماری های کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز الکلی می شود. الکل سمّی برای سلول های کبدی است و باعث بیماری کشنده سیروز می شود که باعث زخمی و نابود شدن کبد می شود.

دیابت: الکل باعث افزایش قند خون و در نتیجه ابتلا به دیابت می شود.

فشار خون و بیماری قلبی: مصرف الکل باعث افزایش فشار خون می شود و افزایش فشار خون باعث بیماری های قلب و سکته مغزی و بیماری های مختلف عروقی می شود.

کاهش ویتامین ها و کلسیم و پوکی استخوان: مصرف الکل باعث کاهش ویتامین B12 می شود و کاهش ویتامین B12 نیز باعث کم خونی و ضعف و بی حالی می شود. مصرف الکل باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می شود. علاوه بر ان کمبود کلسیم باعث پوکی استخوان می شود.

کاهش قدرت تولید مثل و قدرت جنسی و مضرات مختلف روی جنین: مصرف الکل باعث کاهش غلظت اسپرم در مردان و کاهش قدرت تولید مثل در زنان می شود. همچنین الکل تاثیرات مخربی بروی جنین دارد و باعث کاهش ضریب هوشی جنین می شود. الکل با عبور از بندناف در خون جنین جریان می یابد.

سکته مغزی: افرادی که الکل مصرف می کنند ۳۰% بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

سرطان: مصرف الکل با هفت نوع سرطان در ارتباط است از جمله دهان، گلو، کبد، روده و سرطان پستان.

کاهش حافظه: با مصرف الکل ویتامین B1 کاهش می یابد که باعث سندروم زوال عقل می شود، و الکل قدرت یادگیری را از مغز انسان می گیرد.

التهاب پانکراتیت: این نوع التهاب باعث درد دنده های زیر شکم هنگام خوردن و نوشیدن می شود و عوارض جدی را دارد و در ایران مهم ترین دلیل ابتدا به این بیماری مصرف الکل است.

میگرن: الکل یکی از محرک های میگرن است و مصرف بالای الکل باعث افزایش سردرد و میگرن می شود.

کوری و کاهش بینایی: مصرف مشروبات الکلی قدرت بینایی را کاهش می می دهند و باعث کاهش قدرت عضلات چشم باعث می شود که حتی چشم قادر به تشخیص رنگها نیز نباشد و دید محیطی به شدت کاهش یابد.

کم خونی: مصرف الکل باعث می شود کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می شود. الکل با کاهش جذب ویتامین B12 و اسید فولیک منجر به بروز کم خونی می شود.

بیماری های روانی: مصرف الکل عوارض روانی مانند اعتیاد و وابستگی، تشنج و افسردگی را با خود همراه دارد.

عفونت های ریه ها: مصرف الکل با ابتلا به بیماری های عفونی از جمله سل و ذات الریه ارتباط مستقیم دارد.

منبع: Medscape , Uptodate

سیده فاطمه سادات مدنی
سیده فاطمه سادات‌ مدنی ( Seyedeh Fatemeh Sadatmadani ) هستم؛ دانشجوی پزشکی. علاقمند به زیبایی های دنیای شگفت انگیز علم پزشکی، پژوهش و فعالیت های علمی. من بسیار خوشحال و مفتخر میشم که بتونم در راه آگاهی بخشی سلامت و تندرستی در کنار شما عزیزان باشم. سلامتِ همه ی آفاق در سلامتِ توست... ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *