دسته‌بندی نشده

مرز وسواس را جدی بگیریم


نگرانی و ترس از ویروس کرونا تا اندازه‌ای که بتواند هیجانات را کنترل و این بیماری را مدیریت کند عقلانی و منطقی است، اما نگرانی بیش از اندازه و اضطراب زیاد میتواند صدمات جبران ناپذیری را به ساخت روانی افراد وارد کند. برای مثال وسواسِ ناشی از کرونا، که می‌تواند تا مدت‌ها مهمان ذهن ما بماند.

در زیر به یک راهکار ساده که می‌تواند از بروز رفتارهای وسواسی در این بحران جلوگیری کند، اشاره می‌کنیم:

روی یک کاغذ، دو ستون بکشید: یک ستون مربوط به کارهایی که لازم و ضروری است / یک ستون برای کارهایی که لازم نیست و اضافه است.

کارهای لازم مثل شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح پراستفاده، استفاده از دستکش و ماسک در بیرون از منزل و…

کارهای اضافه مثل اینکه وقتی که در منزل هستیم دائما دست ها و وسایلمان را ضدعفونی کنیم، هرساعت به عزیزانمان زنگ بزنیم و جویای احوالشان شویم، دائم اخبار را چک کنیم و…

حالا با استفاده از قلم و کاغذ ، هربار که تمایل به انجام کارهای ستون”اضافه یا غیر ضروری” داشتید، همه آن افکار وتمایلات را یادداشت کنید..

  • همانطور که تمایل ادامه‌ می‌یابد، شما هم به نوشتن ادامه دهید، هدف‌تان این باشد که دقیقا، افکارتان را ثبت کنید، حتی اگر در حال تکرار جملات یکسانی باشید یا به طور مداوم، تمایل به انجام کاری دارید که وسواس‌گونه است.
  • نوشتن همه‌ی اینها به شما کمک می‌کند شاهد تکراری بودن وسواس‌های فکری‌تان باشید.
  • صدها بار نوشتن جملات تکراری که به زبان می‌آورید، به کم کردن قدرت آنها کمک می‌کند.
  • نوشتن افکار به مراتب سخت‌تر از خود فکر کردن است، بنابراین، افکار وسواس‌گونه‌ی شما به تدریج ناپدید می‌شوند.

علاوه بر این، زمانی که شما خود را به کارهای دیگر مشغول کنید یا به اصطلاح سرتان گرم باشد، کمتر به فکر انجام کارهای غیرضروری و اضافه می‌افتید. زیرا ذهن شما درگیر مسئله دیگری است. در این ایام خانه‌نشینی می‌توانید :

کتاب بخوانید

به کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام دهید اما فرصت آن را پیدا نمی‌کردید، بپردازید

بازی کنید

فیلم ببینید

نقاشی بکشید

دکوراسیون منزلتان را عوض کنید

آلبوم عکس‌های قدیمیتان را نگاه کنید ؛ عکس‌های خاطره‌انگیزتان را جدا کنید و یک میزِ عکس درست کنید

ورزش کنید

در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید و مهارت‌های جدید یاد بگیرید

* در آخر، برای هر روزتان برنامه بنویسید؛ که صبح که از خواب بیدار می‌شوید بدانید امروز چه کارهایی باید انجام دهید! خیلی وقت ها ما یادمان می‌رود که چه کارهایی را باید در طول روز انجام بدهیم یا چه کاری را دوست داریم که در آینده بکنیم. مکتوب کردن باعث می‌شود ما با دقت و کیفیت بیشتری به کارهایمان برسیم. برای خودتان برنامه‌ای تنظیم کنید و در آن، لیست کارهایی که دوست دارید یا باید انجام بدهید را بنویسید. پس از هر کاری که انجام دادید مقابل آن تیک بزنید و به سراغ کار بعدی بروید. با این روش در آخر هفته میبینید تعداد زیادی کار مفید انجام داده‌اید…

ریحانه تابش
ریحانه تابش هستم، دارای مدارک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه کاشان. مشاوره تحصیلی، مشاوره تربیتی و غیره. با افتخار آرزو میکنم همیشه و همه‌جا برای همه هم‌میهنان گرانقدرم مفید باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *